SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Druzgocący raport UOKiK o usługodawcach

Ponad 50 proc. skontrolowanych usługodawców nie przestrzega prawa.Kontrola zlecona przez UOKiK wykazała nieprawidłowościograniczające prawa konsumentów.

Inspekcja Handlowa objęła kontrolą 362 placówki. Ocenie poddanom.in. jakość i terminowość wykonywania zleceń, prawidłowośćnaliczania i pobierania opłat za świadczone usługi m.in.fryzjerskie, krawieckie, optyczne, szewskie, fotograficzne,pralnicze czy kosmetyczne. Nieprawidłowości stwierdzono w 51,4proc. Skontrolowanych.

Najwięcej uchybień dotyczyło braku cenników oferowanych usług.Blisko 32 proc. przebadanych przedsiębiorców nie stosowało cennikalub znajdował się on w miejscu niedostępnym dla klientów, naprzykład na zapleczu. Tymczasem zgodnie z prawem cenniki powinnybyć umieszczane w miejscach ogólnodostępnych i widocznych dlakonsumentów, a ceny za usługi powinny być podawane wraz z dokładnymokreśleniem rodzaju i zakresu.

Umowy o wykonanie usługi zawierane są w różnej formie - napodstawie formularza, regulaminu bądź ogólnych warunków. Bardzoczęsto na treść podpisywanego dokumentu konsument nie ma żadnegowpływu - akceptuje wszystkie warunki niejednokrotnie mającświadomość, że są niekorzystne, bądź wybiera usługi konkurenta.Warto zwrócić uwagę również, że w codziennych sytuacjach niewielukonsumentów decyduje się na zawarcie umowy na piśmie - często jestto wynik niskiej wartości przedmiotu umowy bądź ogólnie przyjętejpraktyki. Jak ustalili inspektorzy, zdecydowana większośćprzedsiębiorców zawierała umowy ustne. Stosowanie regulaminów orazumów z klientami na piśmie dotyczyło jedynie 37 z ponad 360przedsiębiorców. Niestety i w tym przypadku interesy konsumentównie zawsze były chronione.

Ponadto kontrola wykazała stosowanie w regulaminach i wzorcachumownych zapisów mogących ograniczać prawa konsumentów - ponad 40proc. skontrolowanych. W porównaniu do kontroli ubiegłorocznej ichliczba wzrosła o 20 proc. Przykładem kwestionowanej praktyki możebyć zastrzeganie przez usługodawców, że w przypadku zaginięcia lubzniszczenia garderoby odszkodowanie dla klienta stanowi kwotaodpowiadająca jej wartości, nie więcej jednak niż równowartość10-krotnej ceny za wykonaną usługę. Zdaniem Urzędu jest toniezgodne z prawem ograniczanie odpowiedzialności finansowejusługodawcy. Konsument powinien mieć możliwość uzyskania zwrotukwoty odpowiedniej do poniesionych strat. Innym przykłademnadużycia ze strony przedsiębiorców jest zastrzeganie w umowie, żejeżeli wyrób lub usługa nie zostaną odebrane z naprawy w ciągu 50dni przechodzą na własność firmy X.

Ustalenia kontroli były podstawą do nałożenia 159 mandatówkarnych.

Dołącz do dyskusji: Druzgocący raport UOKiK o usługodawcach

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl