SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Dzień Kobiet to też Dzień Marketingowych Decydentek

Kobiety kierują się zmysłami. Muszą dotykać, testować, sprawdzać materiał, konsystencje kremu, zapach etc. Dotyczy to takich branży jak kosmetyki, artykuły spożywcze, odzież, obuwie ale również meble i wyposażenie domu, produkty technologiczne. Oprócz zmysłów dla pań znaczenie mają rekomendacje - pisze Emilia Sabat z Buzz Media.

Emilia Sabat

Emilia Sabat

Gdy przyjrzymy się markom kobiecym to ich komunikacja wygląda podobnie czyli: kosmetyki poza ofertą swoich produktów, proponują konsumentkom porady dotyczące make-up, odzieżowe - porady dotyczące stylizacji. Do tego dochodzą wszelkie karty lojalnościowe i rabaty z okazji świąt etc. Dla mnie ten styl przekazu wieje nudą. Choć przyznam, że w sumie dla mnie jako kobiety to całkiem przyjemna sprawa…

Jak wynika z badania przeprowadzonego nas i Dom Badawczy Maison, przed zakupem kobiety chciałyby przetestować przede wszystkim:
• 90% kosmetyki pielęgnacyjne
• 86% kosmetyki kolorowe
• 84% gadżety elektroniczne
• 83% nowości spożywcze
• 81% art. spożywcze i sprzęty elektroniczne codziennego użytku

Markom bardzo opłaca się umożliwienie kobietom wzięcia udziału w kampaniach marketingu rekomendacji. Dlaczego? Ponieważ jak wynika z naszego badania 51% kobiet w przeciągu ostatniego miesiąca kupiło coś w wyniku rekomendacji znajomego, a 88% kobiet poleca swoim znajomym produkt lub usługę.

Wartościowe są dla nich  im również  działania społecznie. W tym wypadku można przytoczyć przykład Avonu. Ten światowy gigant kosmetyczny poza bardzo kobiecym biznesowo - marketingowym mechanizmem sprzedaży konsultantka-zakup-konsumentka jest  od wielu lat inicjatorem akcji Wielka Kampania Życia - marszy w walce z rakiem. I dlatego różowa wstążka na stałe  kojarzyć się będzie z marką Avon a więc i sam brand zyskał na wizerunku społecznie odpowiedzialnej firmy. Z kolei Intimissimi powzięła się na z pozoru karkołomne przedsięwzięcie - chciała zostać pierwszą bieliźniarską firmą, która poprzez recycling pomaga oszczędzać energię i środowisko. I ten brzmiący dość surrealistycznie plan udało się zrealizować z sukcesem! Firma zachęciła kobiety do przynoszenia swojego starego stanika, w zamian otrzymywały rabat na zakup z nowej kolekcji Intimissimi. Wykorzystane biustonosze zostały użyte do produkcji nowatorskich, wspomagających utrzymywanie ciepła materiałów budowlanych. Kolejnym przykładem dającym radość matkom i dobra aurę swojej marce jest NIVEA ze swoją  akcją budowania placów zabaw połączonych ze szkółkami piłkarskimi. Warto również wspomnieć o trwającej do lat Viziriadzie, podczas której polskie mamy z pomocą Vizira, mogły wspierać rozwój małych sportowców ze swojej okolicy.

Skoro już jesteśmy przy marketingu skierowanym do matek. Dla nich (głównie kobiet w ciąży i młodych matek) marki fundują specjalnie dedykowane portale. Poza przedstawieniem produktów przyszła mama może zapoznać się z poradami, zapytać o daną sprawę eksperta. I właśnie ekspert odgrywa tu dużą rolę ponieważ poza lekarzem i znajomymi rodzicami, mama nie ma się do kogo zgłosić z problemem związanym z dzieckiem. Do dyspozycji ma w tym wypadku m.in. „Zdrowy Start w Przyszłość” marki Nestle oraz Bebiko Klub. Wzrasta również liczba serwisów parentingowych.

Jednak przy całej swej marketingowej sile - zarówno działania prospołeczne jak i promowanie marek w tle eksperckich portali nie mogą się równać ze skutecznością rekomendacji jakie przekazują sobie nawzajem mamy. Jak wynika z badania „Polki same o sobie” kobiety chętnie rekomendują produkty dla najmłodszych. 43% poleca swoim znajomym kosmetyki dla dzieci, 38% jedzenie dla dzieci oraz artykuły dla nich np. zabawki, wózki. Jest zatem potencjał do tego aby komunikacja z kobietami przebiegała inaczej i wróciła do korzeni czyli realnej rozmowy.

Obok bycia mamą inny dobry potencjał dla kobiecego marketingu rekomendacji stanowią usługi związane z robieniem zakupów. Usługi bankowe to trudny dla nas kobiet temat (tylko my potrafimy zrozumieć ból nadchodzącego wyciągu z karty kredytowej) ale mimo wszystko chętnie polecamy oferty finansowe - 35% kobiet rekomenduje usługi bankowe swoim znajomym.

Jednak przy okazji Dnia Kobiet i pisania o marketingu warto podkreślić, że wciąż Polki czują się niedoceniane przez wielu producentów i usługodawców. Jak wynika z badania „Polki same o sobie”, Polki czują największe zaniedbanie pod względem komunikacji do nich w takich branżach jak: motoryzacja, komputery, banki oraz alkohole. Wprawdzie to branże stereotypowo kojarzone z facetami. Ale zastanawiające jest, że na szóstym miejscu znalazła się branża kosmetyczna (wskazało ją 14% badanych kobiet, podobnie jak ja ubezpieczenia finansowe). Może to oznaczać, że marketerzy wciąż nie znają dobrze swoich konsumentek. A należy pamiętać, że to przede wszystkim kobiety podejmują decyzje zakupowe dla swojej rodziny! Mają wpływ aż na 88% decyzji dotyczących codziennych zakupów oraz 76% wszystkich dokonywanych przez rodzinę decyzji zakupowych. 38% Polek kupuje swojemu mężowi/ partnerowi większość ubrań i kosmetyków. 

Więc rekomenduję Dzień Kobiet również jako Dzień Zakupowych Decydentek.


autor: Emilia Sabat, key account manager agencja Buzz Media

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Dzień Kobiet to też Dzień Marketingowych Decydentek

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
olo bambolo bunga
ooo... taaak, ooo. tak, nikt tak nie kupuje szmiry jak one
8 8
odpowiedź