SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Dziwne wyniki tvn

Różnice w danych TVN

Według danych AGB Polska oglądalność nowego reality show emitowanego na TVN 22 lutego 2003 wyniosła 4 363 tysięcy, co stanowi 11,90% ogółu widzów, według danych OBOP 2 999 tysięcy, czyli 8,22%. Różnica w danych wynosiła 1 362 tysięcy widzów przy grupie docelowej 4+.

Różnic w oglądalności publikowanych przez oba instytuty można upatrywać zarówno w wielkości, jak i w strukturze paneli badawczych, z których pochodzą dane. Od 1 stycznia 2003 roku panel AGB Polska liczy 1650 gospodarstw domowych. Większy panel to możliwość uzyskiwania danych obciążonych mniejszym marginesem błędu statystycznego oraz możliwość tworzenia bardziej rozbudowanych definicji grup docelowych. Panel OBOP jest o około 400 gospodarstw mniejszy (400 gospodarstw to ponad 1000 osób).

Oba instytuty stosują inne podejście przy konstruowaniu paneli oraz aktualizacji ich struktury. AGB Polska aktualizując corocznie panel bierze pod uwagę wyniki prognoz publikowanych przez Główny Urząd Statystyczny. Dowodem trafności takiej polityki było opublikowanie pierwszych wyników Narodowego Spisu Powszechnego z 2002 roku, które pokazały, że przyjęta przez AGB Polska zasada dostosowywania panelu na podstawie prognoz była słuszna i bliska wynikom prezentowanym później w spisie. Przypominamy, że panel OBOP-u bazuje na niezmieniających się od 1996 roku danych z Mikrospisu GUS z 1995.

Dodatkowo aktualizując swój panel, AGB Polska posługuje się wynikami przeprowadzanych corocznie przez niezależne instytuty badawcze badań założycielskich (Establishment Survey). Wskazują one między innymi na dość dużą penetrację telewizji kablowej. Penetracja tego źródła sygnału telewizyjnego w roku 2002 osiągnęła 43,5%. Jest to bardzo istotny czynnik w przypadku kanałów, które nie pokrywają sygnałem naziemnym terenu całego kraju, a ich dystrybucja odbywa się w dużej mierze drogą kablową. W panelu AGB Polska wśród gospodarstw telewizyjnych pozostających w zasięgu TVN: 33,41% korzysta tylko z odbioru eterowego, 50,29% może odbierać sygnał kablowo, a 16,30% satelitarnie. Wyniki te obrazują jak istotna z punktu widzenia oglądalności tej stacji jest wielkość penetracji poszczególnych źródeł sygnału telewizyjnego. Zachwianie tej struktury w sposób bezpośredni przekłada się na wyniki oglądalności, co widać analizując wspomniany program "Jestem jaki jestem". W grupie docelowej odbierającej TVN poprzez telewizję kablową jego oglądalność wyniosła 2 217 tysięcy widzów (14,6% osób w wieku 4+ z telewizją kablową w domu).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Dziwne wyniki tvn

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl