SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Esport, czyli branża łącząca pasję i profesjonalizm

Branża esportowa naturalnie kojarzona jest z grami – to w końcu na arenach CS:GO, StarCraft II czy Dota II odbywają się największe turnieje na całym świecie. Prawda jest jednak taka, że praca w esporcie wcale nie musi wiązać się z graniem w gry. Sport elektroniczny to miejsce, w którym specjaliści wielu dziedzin mogą odnaleźć miejsce dla siebie.

Article

Wiele młodych osób, które stają przed wyborem swojej przyszłej ścieżki zawodowej chciałoby móc połączyć pracę z pasją – nie ma się czemu dziwić. Rosnąca popularność gier komputerowych przełożyła się na wzrost liczby zawodów z nią związanych, co widać chociażby po rosnąrosnącym zapotrzebowaniu na specjalistów w branży gamedev. Analogiczna sytuacja ma miejsce w esporcie, gdzie poszukiwane są osoby o szerokim wachlarzu umiejętności i kompetencji - od technika, przez operatora kamery, po komentatora i oczywiście crème de la crème – zawodnika esportowego.

- Podstawą naszej codziennej pracy jest produkcja. Zawodnicy i fani zawsze są  dla nas na pierwszym miejscu, jednak aby wprawić w ruch maszynę, którą jest nasza firma, potrzeba dziesiątek specjalistów, którzy niekoniecznie są graczami – komentuje Maciej Mikusek, Dyrektor Projektów i Eventów w ESL Polska.

Sport elektroniczny to wciąż młoda branża, która wiatru w skrzydła nabrała w ostatnich 10. latach. Obecnie esport oferuje szansę rozwoju osobom o wielu umiejętnościach i specjalnościach między innymi takich jak graficy, marketingowcy czy specjaliści branży finansowej  – pod adresem https://about.eslgaming.com/career/ dostępna jest aktualna lista ofert pracy w największej firmie zajmującej się esportem.

Popyt rodzi podaż

Popularyzacja sportu elektronicznego zmusza organizacje funkcjonujące w branży do zmiany podejścia z doraźnego i lokalnego, na dużo bardziej strategiczne i ukierunkowane na rynek globalny. Coraz częściej do polskich firm przychodzą partnerzy z całego świata, na czele z wiodącymi markami gamingowymi, które wymagają najwyższego poziomu realizacji turniejów i transmisji rozgrywek w ich grach. Firmy takie, jak Blizzard Entertainment, Valve czy Riot Games to branżowi liderzy, z którymi współpraca wymaga nowoczesnego nastawienia i odpowiedniego zaplecza technologicznego.

W odpowiedzi na tę potrzebę w zeszłym roku powstało w Katowicach gigantyczne centrum produkcyjne EMEA Production Hub. To nowoczesny kompleks produkcyjny którego celem jest tworzenie wydarzeń i transmisji esportowych najwyższej jakości, na cały świat. Obiekt o powierzchni 8000m2, wypełniony po brzegi nowoczesnym sprzętem TV i IT, w którym pracuje obecnie około 150 osób.

Na terenie kompleksu pracują zespoły, które odpowiadają za realizację projektów, które transmitowane są potem na nawet kilkanaście rynków jednocześnie. Osoby, które podejmują się pracy w tym segmencie mają niepowtarzalną szansę pracy z najnowocześniejszymi technologiami na rynku i w międzynarodowym zespole, od którego można w krótkim czasie wiele się nauczyć.

●    Operatorzy i technicy - jedną z kluczowych profesji w branży, która nie przychodzi jako pierwsza na myśl o pracy w esporcie, są osoby, które odpowiadają za samą transmisję. Projekty realizowane w Production Hub charakteryzuje najwyższa jakość, a co za tym idzie, wymaga odpowiedniej infrastruktury sprzętowej - kamer, które rejestrują obraz w wysokiej rozdzielczości czy zaplecza, które “udźwignie” transfer na żywo w j jakości HD i wyższej.. Ten sprzęt potrzebuje specjalistów, którzy są grupą, która odpowiada za to, co finalnie widzi widz.  
●    Reżyserowie i producenci - esport jest co prawda często kojarzony z młodym zespołem, jednak przy produkcji na tę skalę, niezbędne są osoby, które biorą na siebie odpowiedzialność i trzymają rękę na pulsie. Kimś takim właśnie jest np. reżyser, który jest w stanie przetłumaczyć wizję i założenia projektu na to, co dobrze sprawdza się na ekranie. Osoby z tej kategorii najczęściej posiadają doświadczenie w pracy na poziomie telewizyjnym, a jednocześnie są na bieżąco ze stale rozwijającymi się rozwiązaniami i technologiami, które towarzyszą produkcji.
●    Graficy i realizatorzy  - każdy event, produkcja czy projekt potrzebują odpowiedniej promocji - dedykowanych strony internetowych, materiałów na media społecznościowe, nakładek potrzebnych do transmisji czy dedykowanych materiałów wideo. Zakładając, że ESL przewiduje realizację nawet kilkudziesięciu projektów esportowych rocznie, osoby o talencie artystycznym czy umiejętnościach edytorskich będą coraz częściej poszukiwane.
●    Project i event managerowie - wydarzenia esportowe żyją, podobnie jak te w sporcie tradycyjnym, dzięki atmosferze budowanej przez publiczność. Production Hub jest w stanie pomieścić kibiców podczas realizowanych turniejów, co wymaga odpowiedniej koordynacji, organizacji i planowania wszystkiego. Za tę działkę odpowiadają specjaliści od organizowania wydarzeń i projektów specjalnych, których z każdym rokiem przybywa.  Biorąc pod uwagę fakt, że klienci ESL to światowi liderzy, wszystko musi zostać dopięte na ostatni guzik. Wielozadaniowość i umiejętność pracy w warunkach bojowych, to cechy, które są w stałym popycie w tak dynamicznej branży.
●    Pracownicy działów marketingu, social media, PR, HR - esport to branża, która w zasadzie nie różni się aż tak bardzo od innych w swoim segmencie. Dlatego tak samo tutaj, jak i w każdym innym biznesie, swoje miejsce odnaleźć mogą też osoby, które zajmują się regularnym prowadzeniem działań firmy.

Świat, w którym każdy może być kimś

Powstanie obiektu, jakim jest EMEA Production Hub w Katowicach obrazuje strategiczne podejście w kontekście współpracy z liderami branży i to,  w którym kierunku zmierza sport elektroniczny – to gałąź branży rozrywkowej, w której tworzy się produkcje na gigantyczną skalę. Co za tym idzie, o ile zawodnicy i kibice zawsze będą na pierwszym miejscu, to coraz większe zapotrzebowanie będzie na wysokiej klasy specjalistów i techników.

Wraz z gwałtownym rozwojem branży sportu elektronicznego i potrzebą adaptacji nowych technologii aby sprostać oczekiwaniom rynku, zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów stale rośnie. Z kolei możliwości rozwoju i pracy przy projektach realizowanych na cały świat sprawiają, że to jedna z niewielu branż, która pozwala połączyć pasję i entuzjazm z faktyczną szansą na rozwój i możliwością współtworzenia jednej z najnowocześniejszych dziedzin w dzisiejszym świecie.

________________________________________
Esport nie zawsze był tak rozbudowany, jak dzisiaj. Weterani branży wspominają czasy, w których to przede wszystkim pasja była motorem napędowym rozwoju, a środowisko esportowe było niezwykle hermetyczne. Czasy, gdy turnieje organizowane były w szkolnych świetlicach odeszły już jednak w niepamięć. Dzięki rosnącej popularności esportu, stałemu wzrostowi publiczności, a przede wszystkim – dzięki wydarzeniom, takim jak Intel Extreme Masters Katowice czy ESL Mistrzostwa Polski, profesjonalizacja i rozwój branży stały się możliwe.
Rosnący poziom turniejów, jak również stawki, o które rozgrywane są mecze, przełożyły się na potrzebę stworzenia dużo bardziej profesjonalnego ekosystemu. Do drużyn dołączyli trenerzy, analitycy, szeroko pojęty sztab marketingowy, ale też profesjonalni psychologowie sportu czy fizjoterapeuci. Nowoczesna branża wymaga nowoczesnego podejścia.
Nie każdy posiada jednak umiejętności, które pozwolą mu się przebić przez zawziętą konkurencję samych graczy. Co nie znaczy, że musi zrezygnować z marzeń o pracy w sporcie elektronicznym. Przeważająca liczba profesji, które potrzebne są do realizacji najnowocześniejszych wydarzeń i turniejów nie ma bowiem wiele wspólnego z graniem.
Aby znaleźć pracę w esporcie, wcale nie trzeba być rewelacyjnym graczem. Specjalizacja i określony zestaw umiejętności są dużo bardziej pożądane. Koniec końców, esport to branża, która nie różni się aż tak bardzo od innych w swoim segmencie. Dlatego tak samo tutaj, jak i w każdym innym biznesie, swoje miejsce odnaleźć mogą też osoby, które zajmują się takimi dziedzinami jak marketing, media społecznościowe, HR i PR czy też finanse