Facebook zainwestuje miliard dolarów w informacje

Facebook prowadzi negocjacje z australijskim rządem i mediami w sprawie opłat dla wydawców. Serwis zapowiedział odblokowanie dostępu do treści i po raz kolejny wyjaśnia swoje stanowisko w sporze. Facebook porównuje żądania mediów do wymagania od producentów aut by płacili stacjom radiowym za słuchanie muzyki w samochodzie. - Jesteśmy gotowi do współpracy. Od 2018 roku wydaliśmy 600 mln dolarów na wsparcie mediów, w ciągu trzech lat przybędzie kolejny miliard - zapowiada serwis.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Kilka dni temu Facebook zablokował możliwość zamieszczania i wyświetlania użytkownikom w Australii treści informacyjnych od zewnętrznych wydawców, protestując przeciw planowanej przez tamtejsze władze opłacie.

Blokada odbiła się szerokim echem na świecie, a plany australijskiego rządu wprowadzenia nowych regulacji znalazły poparcie w wielu innych krajach, wśród nich jest m.in. Kanada.

Facebook: Brak zrozumienia

Pod koniec ubiegłego tygodnia przedstawiciele rządu Australii i Facebooka zasiedli do negocjacji, które miały zaradzić impasowi. Ostatecznie ogłoszono, że strony osiągnęły wstępne porozumienie, a Facebook odblokuje dostęp do treści.

Szykowana ustawa nakazuje internetowym koncernom takim jak Facebook i Google podpisywać umowy licencyjne z wydawcami dotyczące korzystania z ich treści. Jeśli strony nie osiągną porozumienia, sprawa ma trafić do państwowego arbitrażu, który wyznaczy finansowe warunki współpracy.

W przygotowywanych przez Australię przepisach wprowadzono jednak cztery poprawki. Zakładają one, że platformy internetowe będą dostawać komunikat od władz państwowych na miesiąc przed skierowaniem sprawy do arbitrażu.

A kiedy sprawa już tam trafi, platforma i wydawcy jeszcze przez dwa miesiące we własnym zakresie będą mogły podpisać umowę. W komunikacie rządowym podkreślono, że poprawki mają „zapewnić stronom większy impet do prowadzenia komercyjnych negocjacji” w sprawie umów, poza państwowym arbitrażem.

Teraz Facebook postanowił odnieść się do całej sprawy i jej bieżącego etapu, swój punkt widzenia sformułował w internetowym wpisie autorstwa Nicka Clegga, wiceprezesa ds. polityki globalnej w Facebooku.

Według Facebooka spór toczony w Australii wynika z całkowitego niezrozumienia relacji jakie łączą serwis oraz wydawców. Platforma zaznacza, że media z własnej woli publikują treści na Facebooku chcąc przyciągnąć czytelników, którzy za każdym razem są kierowani na internetowe strony konkretnego wydawcy.

Facebook twierdzi, że tylko w ub.r. pomógł australijskim mediom wygenerować 5,1 mld odsłon ich stron internetowych, co przyniosło całej branży szacowaną wartość w wysokości ok. 407 mln dol. australijskich.

Miliony na wsparcie mediów

W swoim wpisie Facebook stanowczo broni się przed zarzutem o to, że podstępnie korzysta z treści generowanych przez wydawców i zarabia na tym krocie. Serwis utrzymuje, że materiały od mediów stanowią maksymalnie 25 proc. zawartości Newsfeedu użytkowników, którzy w dodatku nie zawsze życzą sobie aby materiały pojawiały się w takiej ilości.

Jak kąśliwie zauważa Facebook spór z wydawcami przypomina nieco sytuację, w której producenci aut mieliby płacić stacjom radiowym za muzykę i treści nadawane w odbiornikach samochodowych i możliwość słuchania ich przez podróżnych.

Pomimo tego Facebook wyraził zadowolenie z obecnego porozumienia z rządem Australii i zadeklarował, że jest gotów na dalsze rozwijanie współpracy z tamtejszymi mediami, co będzie wymagało wielu szczegółowych rozmów.

Serwis zaznaczył przy tym, że od dawna wspiera wydawców, a od 2018 r. przeznaczył na ten cel globalnie kwotę 600 mln dol. Według zapowiedzi Facebooka w ciągu najbliższych trzech lat do mediów trafi następny miliard dol.

Facebook zaznacza przy tym, że obecnie jest na etapie negocjacji z mediami w sprawie opłat w wielu krajach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech oraz Francji.

W czwartym kwartale ub.r. Facebook osiągnął rekordowe w swojej historii przychody (28,07 mld dolarów) i zysk netto (11,2 mld dolarów). Z jego serwisów i aplikacji korzysta miesięcznie już 3,3 mld internautów, a z samego Facebooka - 2,8 mld. Z każdego użytkownika koncern zarabia kwartalnie 8,62 dolara.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?