Facebook nie chce płacić wydawcom w Australii. Grozi blokadą udostępniania newsów

Facebook zapowiedział, że zablokuje użytkownikom w Australii dostęp do newsów pochodzących od tamtejszych wydawców, uniemożliwi też dzielenie się linkami do artykułów przez użytkowników Facebooka i Instagrama. To odpowiedź na projekt australijskiego rządu, który przewiduje sztywno ustalone stawki, które Facebook ma płacić mediom za korzystanie z ich treści.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Od kilku miesięcy australijski rząd szykuje przepisy, zgodnie z którymi koncerny Google i Facebook miałyby płacić wydawcom za ich treści wykorzystywane przez oba koncerny na prowadzonych przez siebie platformach.

Zamiary wprowadzenia nowych regulacji potwierdził w sierpniu br. australijski minister skarbu Josh Frydenberg, który zaznaczył, że Google i Facebook mają w garści 70 proc. internetowego rynku reklamowego w Australii. Z kolei tamtejsze media otrzymują jedynie niewielkie kwoty od internetowych gigantów, a ich sytuacja finansowa pogorszyła się jeszcze bardziej w związku z pandemią koronawirusa.

Facebook: Zablokujemy newsy

Facebook stanął w zdecydowanej opozycji wobec zamiarów wprowadzenia nowych przepisów. Już w czerwcu br. serwis zapowiedział, że w wypadku wejścia w życie tych regulacji może całkowicie zrezygnować z newsów na swoich platformach bez szkody dla własnych przychodów reklamowych.

Teraz Facebook poszedł jeszcze dalej. Firma kierowana przez Marka Zuckerberga zagroziła, że w momencie zastosowania zapowiadanego prawa zablokuje australijskim mediom oraz użytkownikom możliwość dzielenia się linkami do konkretnych treści pochodzących od wydawców.

Facebookowi szczególnie nie podoba się część planowanych przepisów zakładająca powołanie specjalnej komórki, która będzie odgórnie ustalała wysokość opłat jakie Facebook i Google miałyby przekazywać wydawcom. Z kolei za naruszenie regulacji koncerny miałyby ponosić kary do 10 proc. ich rocznych przychodów w Australii.

Cytowany przez NBC News Facebook wolałby rozwiązanie, zgodnie z którym będzie mógł samodzielnie ustalać wysokość opłat z wydawcami. Na razie nie wiadomo jaki ostateczny kształt przybierze nowe prawo i czy australijski rząd pójdzie na kompromis z Facebookiem i Google.

Przychód Facebooka sięgnął w II kwartale 2020 r. 18,69 mld dol. To o 11 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2019 (16,89 mld dol.). Przychód z reklam firmy wyniósł 18,32 mld dol., co oznacza wzrost o 10 proc. w ujęciu rocznym. Facebook zanotował w II kwartale zysk netto w wysokości 5,18 mld dol., w porównaniu do 2,62 mld dol. zysku w II kwartale roku 2019 (+98 proc.).

ps
Autor artykułu:
ps
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

Google i Apple wdrażają awaryjne zabezpieczenia po atakach zero-day

Google i Apple wdrażają awaryjne zabezpieczenia po atakach zero-day