SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Facebook: Zgoda na targetowanie reklam warunkiem korzystania z serwisu

Facebook zapowiedział, że w najbliższym czasie skieruje do użytkowników nową prośbę o zaakceptowanie warunków korzystania z serwisu i przetwarzania ich danych. Internauci mogą się nie zgodzić na gromadzenie niektórych informacji na swój temat, jednak warunkiem koniecznym do dalszego korzystania z Facebooka będzie zaakceptowanie targetowania reklam na podstawie zachowań użytkowników na platformie.

Article

Na swojej stronie internetowej Facebook zapowiadając skierowanie do użytkowników nowych próśb o akceptację regulaminu nie kryje, że są one spowodowane wejściem w życie przepisów RODO (GDPR), które zaczną obowiązywać na terenie Unii Europejskiej od 25 maja br.

Facebook rozpoczął wyświetlanie na kontach użytkowników komunikatów związanych z akceptacją nowych zasad korzystania z serwisu, jednak nie ogranicza się tylko do jednego rodzaju oświadczenia.

Użytkownicy mogą zostać poproszeni o możliwość wykorzystania w celach reklamowych ich danych znajdujących się na koncie, dotyczących m.in. poglądów politycznych, wyznania czy życia prywatnego, o ile wcześniej udostępnili informacje na ten temat. Każdy z użytkowników bez żadnych konsekwencji dla dalszego korzystania z Facebooka może nie wyrazić na to zgody.

Kolejny komunikat kierowany przez Facebook do użytkowników będzie dotyczył zbierania i korzystania z danych pochodzących z serwisów i aplikacji zewnętrznych. Chodzi o aktywność internautów na stronach z wykorzystaniem np. wtyczek pochodzących z Facebooka, na podstawie której są zbierane informacje. W tym wypadku użytkownik także może nie wyrazić zgody. Podobnie jest w wypadku prośby o wykorzystanie danych związanych z technologią rozpoznawania twarzy.

Najistotniejsza prośba kierowana przez Facebook do użytkowników będzie dotyczyła zaakceptowania przez nich wykorzystywania do targetowania reklam informacji na temat zachowań wewnątrz serwisu. W tym wypadku użytkownik musi zaakceptować warunki Facebooka jeśli będzie chciał nadal z niego korzystać.

Podczas spotkania z dziennikarzami Rob Sherman, deputy chief privacy officer Facebooka potwierdził, że zgoda na zbieranie podstawowych danych w celach targetowania użytkowników jest niezbędna i nie będzie opcji jej odrzucenia. Sherman wyjaśnił, że model biznesowy Facebooka jest nierozerwalnie związany z reklamami i ich właściwe adresowanie na podstawie niektórych danych o użytkownikach jest kwestią kluczową. Menedżer Facebooka zaznaczył jednocześnie, że każdy użytkownik serwisu dostanie do dyspozycji szeroki zestaw opcji pozwalających bardzo szczegółowo sprecyzować jakie informacje o nim będą zbierane i przetwarzane.

Według zapowiedzi Facebooka w pierwszej kolejności nowy regulamin zostanie przekazany do akceptacji użytkownikom w Europie, później zaś internautom w innych częściach świata. Nie wiadomo jednak czy ci drudzy zobaczą takie same warunki korzystania z serwisu jak Europejczycy. Wcześniej bowiem Facebook zastrzegał, że nie zamierza wprowadzać w serwisie zasad RODO poza krajami UE, i choć później starał się złagodzić swoje stanowisko w tej sprawie to nie wiadomo do końca, jaką politykę dotyczącą korzystania z danych serwis zastosuje w USA czy Azji.

Kwestia ochrony prywatności użytkowników zrodziła ostatnio pytania o to, czy Facebook byłby gotów wprowadzić płatną wersję serwisu, która w ogóle nie gromadziłaby danych internautów. Według niektórych szacunków taka odmiana Facebook mogłaby kosztować od 11 do 14 dol. Eksperci w swoich prognozach dla serwisu Wirtualnemedia.pl byli zdania, że w przyszłości taka wersja może pojawić się w ofercie, choć raczej nie będzie zbyt popularna.

W 2017 r. Facebook zanotował 40,65 mld dol. przychodu, co oznacza wzrost o 47 proc. wobec roku 2016 (27,64 mld dol.). Zysk netto wzrósł z 10,22 mld do 15,93 mld dol. (+56 proc.).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Facebook: Zgoda na targetowanie reklam warunkiem korzystania z serwisu

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Recepta na marginalizacje udziału mediów społecznościowych w życiu człowieka
Wystarczy, że ludzie: nie będą niczego komentować, nie klikać lubię to, nie udostępniać żadnych treści, nie zamieszczać żadnych zdjęć, a media społecznościowe traktować jako miejsce, gdzie można o coś zapytać, zdobyć jakiś materiał do swojej pracy czy nauki i to wszystko. Jeśli aktywność w mediach społecznościowych ludzie ograniczą do kompletnego minimum( tylko 1h maksymalnie dziennie) będą zdrowsi, zyskają więcej czasu dla siebie i przyjaciół, a prawdziwy świat stanie się atrakcyjniejszy, a media społecznościowe po woli, ale efektywnie będą traciły na popularności, aż ich udział w świecie będzie znikomy. Smartfony też należy ograniczyć, albo nawet zlikwidować, bo one tylko pomogły w popularności portali społecznościowych i powrócić do zwykłych komórek, które były definitywnie mniej uzależniające niż te smart, bo nie miały tylu nadmiernych ulepszeń - służyły głównie do kontaktu( zadzwonić, puścić sms-a). Media społecznościowe, żyją dzięki (nad)aktywności na nich całych mas ludzi, bez ich aktywności będą traciły szybciej niż się każdy tego spodziewa. Należy tylko tak dostosować w nich ustawienia, aby stały się dla użytkowników mało atrakcyjne albo wręcz odpychające.
25 11
odpowiedź
User
Mariusz
Wystarczy, że ludzie: nie będą niczego komentować, nie klikać lubię to, nie udostępniać żadnych treści, nie zamieszczać żadnych zdjęć, a media społecznościowe traktować jako miejsce, gdzie można o coś zapytać, zdobyć jakiś materiał do swojej pracy czy nauki i to wszystko. Jeśli aktywność w mediach społecznościowych ludzie ograniczą do kompletnego minimum( tylko 1h maksymalnie dziennie) będą zdrowsi, zyskają więcej czasu dla siebie i przyjaciół, a prawdziwy świat stanie się atrakcyjniejszy, a media społecznościowe po woli, ale efektywnie będą traciły na popularności, aż ich udział w świecie będzie znikomy. Smartfony też należy ograniczyć, albo nawet zlikwidować, bo one tylko pomogły w popularności portali społecznościowych i powrócić do zwykłych komórek, które były definitywnie mniej uzależniające niż te smart, bo nie miały tylu nadmiernych ulepszeń - służyły głównie do kontaktu( zadzwonić, puścić sms-a). Media społecznościowe, żyją dzięki (nad)aktywności na nich całych mas ludzi, bez ich aktywności będą traciły szybciej niż się każdy tego spodziewa. Należy tylko tak dostosować w nich ustawienia, aby stały się dla użytkowników mało atrakcyjne albo wręcz odpychające.

Recepta może i słuszna, ale:
1. Nie ma nakazu korzystania z Facebooka
2. Nie ma nakazu zakupu i korzystania ze smartfona (telefony "starego" typu są nadal w sprzedaży)
3. Korzystanie ze zdrowego rozsądku też nie jest obowiązkowe, ale raczej wskazane...
18 12
odpowiedź
User
Pytanko
Artykul dlugi, ale dalej nie rozumiem... "targetowanie" reklam, "targetowania" itd, itd... nie kumam znaczenia tego slowa i nie wiem o co w tym chodzi?
13 10
odpowiedź
User
ooo
"targetowanie" - nowomowa branży dojenia lemingów. Trzeba ich zniszczyć bo od dawna siedzą nam na głowie.
Derick
8 9
odpowiedź
User
aZaliż
Artykul dlugi, ale dalej nie rozumiem... "targetowanie" reklam, "targetowania" itd, itd... nie kumam znaczenia tego slowa i nie wiem o co w tym chodzi?


To znaczy, że trzeba się będzie zgodzić na wszystko, żeby dalej korzystać z fejsa.
A jak się zgodzisz, to nie będziesz mógł narzekać, że wiedzą o Tobie więcej niż powinni.
25 8
odpowiedź