SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Festiwal telewizyjny Rose d`Or

3 polskie produkcje telewizyjne wśród najlepszych na świecie

Telewizja Polska zgłosiła 3 propozycje do prestiżowej nagrody Rose d`Or, przyznawanej podczas Festiwalu Twórczości Telewizyjnej Rose d'Or w Lucernie. Dwie propozycje, zgłoszone przez program 2 TVP to zrealizowane przez TVP 3 Wrocław: "Gorączka" - telewizyjna wersja koncertu piosenek Elvisa Presleya, który odbył się z okazji jubileuszu 40-lecia Telewizji Wrocław w grudniu 2002 roku oraz "Gioconda" - telewizyjna realizacja wielkiego widowiska operowego, przygotowanego przez Operę Dolnośląską we Wrocławiu. Program 1 TVP zgłosił do konkursu 4. Festiwal Kultury Żydowskiej.

Pierwszy raz aż trzy polskie produkcje (w tym dwie z Wrocławia) zostały zakwalifikowane do tego prestiżowego festiwalu. Sam udział w konkursie jest już dużym wyróżnieniem dla producenta. Polskie produkcje znalazły się wśród propozycji konkursowych stacji telewizyjnych z całego świata, m.in. brytyjskiej BBC, niemieckiej ZDF, włoskiej RAI, hiszpańskiej TVE oraz niezależnych producentów - firm sprzedających formaty telewizyjne na całym świecie: kanadyjskiej Distraction Formats, szweckiej Strix czy holenderskiej Endemol. Łącznie w konkursie bierze udział 119 audycji telewizyjnych.

Tegoroczny festiwal w Lucernie to 44. edycja imprezy, która dotychczas odbywała się w Montreux. W konkursie Rose d`Or przyznawane są nagrody w 8 kategoriach:

  • Teleturniej
  • Komedia
  • Muzyka
  • Sitcom
  • Telenowela
  • Różne
  • Reality show
  • Arts and special

    Oprócz nagród przyznawanych w poszczególnych kategoriach (Srebrne i Brązowe Róże) najlepsze produkcje telewizyjne będą starać się o Nagrodę Dziennikarzy. W kategorii Arts and Special przewidziana jest również Nagroda Specjalna Miasta Lucerna. Główną nagrodą jest Złota Róża przyznawana dla najlepszej produkcji telewizyjnej roku.

    "Gorączka" zgłoszona została do konkursu w kategorii "Muzyka", "Gioconda" w kategorii "Arts and special", propozycja programu 1 TVP zaś w kategorii "Różne". Procedura zgłaszania prac konkursowych jest złożona: na pierwszym etapie właściciele praw autorskich do programów (TVP) zgłaszają propozycje konkursowe. Komisja konkursowa przeprowadza selekcję otrzymanych materiałów i decyduje w jakiej kategorii zostaną one przedstawione na pokazach konkursowych. Do każdej kategorii zostaje powołane osobne jury. Konkurs trwa od 13 do 18 kwietnia.

    "Gioconda" to plenerowa superprodukcja operowa. Pierwszy raz w historii Opery Dolnośląskiej inscenizacja została zrealizowana na barkach, przycumowanych do brzegów Odry. Przygotowanie infrastruktury, koniecznej do realizacji telewizyjnej plenerowego spektaklu, było ogromnym wyzwaniem producenckim. Usytuowanie sceny widowiska na barkach przycumowanych do brzegu Wyspy Piaskowej na Odrze we Wrocławiu oraz rozmach inscenizacji sprawił, że kamery telewizyjne umieszczone były w nietypowych miejscach. Realizatorzy przewidzieli ustawienie kamer m.in. na łodzi, pływającej po Odrze wokół sceny, na Moście Tumskim, na szczycie wieży na Ostrowie Tumskim i na 27-metrowym podnośniku. Łącznie użytych zostało 20 kamer telewizyjnych. Obsługę realizacyjną zapewnią jeden mały i dwa duże wozy transmisyjne oraz cyfrowy wóz dźwiękowy.

    Festiwal Rose d'Or przyznaje najbardziej prestiżową na świecie nagrodę dla programu telewizyjnego (Złotą Różę). Jest jednocześnie najważniejszym spotkaniem dla ludzi związanych z przemysłem telewizyjnym i rozrywkowym. Co roku odwiedza go 600 producentów i przedstawicieli mediów z całego świata.
    Celem festiwalu było zawsze nagradzanie oryginalnych, wartościowych i kreatywnych programów oraz rozwijanie profesjonalizmu w telewizji i nowych mediach. Przez lata swojej działalności Rose d'Or zgromadził najlepsze w poszczególnych latach produkcje i ułatwił zapoznanie się z nimi międzynarodowym producentom, mediom, czy potencjalnym kupcom. Regularnie na festiwalu reprezentowanych jest prawie 40 krajów z całego świata.
    To jedyny międzynarodowy festiwal, który traktuje przemysł rozrywkowy poważnie i jest wydarzeniem, którego nie można przegapić w kalendarzu imprez związanych z przemysłem mediowym. Partnerami Rose d'Or są: Swisscom Broadcast Services, SRG SSR oraz miasto i kanton Lucerna.
    Program konferencji towarzyszącej festiwalowi oraz szkolenia rozszerzany jest systematycznie z roku na rok i potwierdza status Rose d'Or jako profesjonalnego wydarzenia ułatwiającego porozumienie i dostarczającego zadowolenia oraz wzmagającego rozwój na szczeblu międzynarodowym. George Luks, sekretarz generalny Rose d'Or chce otworzyć drzwi festiwalu szerzej: "Mamy już doświadczenie i wiedzę żeby stworzyć forum dla porozumienia twórców, pomagające we współpracy gruncie polityki, nauki, kultury i mediów, aby podzielić się pomysłami i porównać doświadczenia".
    Festiwal przeniósł w tym roku swą siedzibę do Lucerny, po 43 latach odbywania się w Montreux, gdzie był skierowany do wąskiej grupy ludzi z branży. Przenosiny wiążą się z poszerzeniem atrakcji dla szerszej publiczności.
  • Dołącz do dyskusji: Festiwal telewizyjny Rose d`Or

    0 komentarze
    Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl