SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Chajzer, Doda i Rozenek-Majdan z zarzutami od UOKiK. Nie oznaczali wpisów sponsorowanych na Instagramie

Filip Chajzer, Dorota „Doda” Rabczewska i Małgorzata Rozenek-Majdan na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK zarzuca im, że nieodpowiednio oznaczali treści reklamowe na swoich profilach instagramowych.

Małgorzta Rozenek-Majdan, fot. AKPAMałgorzta Rozenek-Majdan, fot. AKPA

- Twórcy w swoich wpisach promują produkty różnych reklamodawców, za co otrzymują wynagrodzenie, i nie oznaczają treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. Tym samym mogą wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie charakteru publikowanych postów oraz relacji - podkreślono w komunikacie prasowym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zwrócono uwagę, że Filip Chajzer oferuje działania reklamowe na swoich profilach społecznościowych, a na stronie internetowej zapewnia, że tworzy z klientami „kreacje autorskich i oryginalnych rozwiązań marketingowych”. Współpracuje m.in. z firmą New Balance czy salonem samochodowym Skody Auto Wimar.

Według ustaleń UOKiK Chajzer nie ujawnia charakteru treści sponsorowanych, chociaz jego niektórzy klienci zamieszczają u siebie analogiczne wpisy z jego wizerunkiem. - Dziennikarz poprzestaje na wskazaniu marki produktów - ani nie używa funkcjonalności platformy, ani nie dodaje odpowiednich adnotacji w opisie lub bezpośrednio na zdjęciu czy wideo. Zdarza się, że używa na końcu wpisów oznaczenia #współpraca, który nie pokazuje jasno komercyjnego charakteru działalności - wyliczono w komunikacie (przy tekście zamieszczamy przykładowe wpisy promujące różne marki, UOKiK nie wskazał w komunikacie żadnych konkretnych treści naruszających przepisy).

Profil instagramowy Filipa Chajzera obserwuje 822 tys. internautów, twórca zamieścił tam 2,9 tys. wpisów. Usługi reklamowe realizuje w ramach działalności gospodarczej Filip Chajzer Warsaw Media.

Urząd podkreślił, że "przedsiębiorca powinien w sposób niebudzący wątpliwości informować zarówno o reklamowej marce, jak i komercyjnym charakterze treści". Najlepiej na dwa sposoby: poprzez funkcjonalność platformy oraz w samych wpisach.

UOKiK: u Dody tag #reklama po kilku dniach

Dorota Rabczewska według ustaleń UOKiK współpracuje m.in. ze spółką Sodore oferującą kosmetyki oraz agencją reklamową WhitePress.

- Piosenkarka nie zawsze w wystarczający sposób ujawnia w swoich publikacjach ich sponsorowany charakter, nie używa również dedykowanej do tego funkcjonalności platformy społecznościowej. W niektórych przypadkach dodaje do swoich postów hashtag #reklama dopiero po kilku dniach od publikacji materiału. Co prawda używa rekomendowanego określenia, jednak dokonuje edycji wpisu po fakcie, a wielu konsumentów nie ma możliwości zapoznania się z tą korektą - opisano w komunikacie.

Urząd podkreślił, że takie oznaczenie powinno znaleźć się w materiałach reklamowych od razu przy publikacji, kiedy ich zasięg jest największy. Powinno także być w widocznym miejscu, np. na początku opisu lub nagrania.

Profil instagramowy Dody, na którym pojawiło się ponad 7 tys. wpisów, śledzi 1,5 mln użytkowników. Piosenkarka oferuje na nim usługi marketingowe poprzez firmę Queen Records Dorota Rabczewska.

Rozenek-Majdan bez oznaczeń treści sponsorowanych

Z kolei Małgorzata Rozenek-Majdan na swoim profilu instagramowym, obserwowanym przez 1,5 mln internautów, zamieszcza we wpisach i relacjach reklamy różnych produktów w ramach umów m.in. z Henkel Polska, Noyo Pharm, Oceansapart oraz AllNutrition.

- To twórczyni decyduje o zawartości materiałów, w tym o opisach i określonych hashtagach. Nie posługuje się jednak funkcjonalnością Instagrama, dzięki której mogłaby oznaczyć je jako sponsorowane. Nie oznacza ich jako reklam również w opisie czy na materiale - wyliczono w komunikacie.

Według UOKiK Małgorzata Rozenek-Majdan we wpisach jedynie podaje promowane markiraz, a w niektórych przypadkach, zamieszcza hashtag #współpraca. - Zdarzyły się także przypadki umiejscowienia hashtagu #współpraca w sposób niemal niewidoczny dla konsumenta, np. w publikacji Instastory ukryty był pod nazwą profilu w lewym górnym rogu. Ważne, aby komercyjny charakter publikacji był dla konsumentów jasny - używać należy rekomendowanych określeń, np. #reklama, [materiał sponsorowany], oraz oznaczenie powinno być umieszczone w widocznym miejscu i napisane wystarczająco dużą czcionką - podkreślił Urząd.

Zgodnie z przepisami prezes UOKiK może nakładać na przedsiębiorców kary w wysokości do 10 proc. ich rocznych obrotów.

W komunikacie podkreślono, że odpłatna promocja produktów czy usług bez wyraźnego wskazania, że są to treści sponsorowane, wprowadza konsumentów w błąd i może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, a w niektórych przypadkach - również czyn nieuczciwej konkurencji. Dotyczy to nie tylko tradycyjnych mediów, ale także popularnych portali społecznościowych oraz internetowych serwisów informacyjnych i opiniotwórczych.

UOKiK ukarał influencerów za brak współpracy

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postępowanie wyjaśniające w sprawie działań reklamowych influencerów w mediach społecznościowych prowadzi od jesieni 2021 roku. Wcześniej na podstawie rozeznania rynku ocenił, że wiele treści reklamowych nie jest w ogóle oznaczonych albo ich oznaczenia są niewystarczające.

W czerwcu ub.r. za brak współpracy z Urzędem ukarani zostali Marek „Kruszwil” Kruszel, Marcin Dubiel, Julia „Maffashion” Kuczyńska, Paweł Malinowski, Marcin Malczyński i Marlena „Marley” Soyka.

Ponadto prezes UOKiK postawił zarzuty nieprawidłowego oznaczania treści reklamowych trójce influencerów: Katarzynie Dziurskiej, Katarzynie Oleśkiewicz–Szubie i Piotrowi Liskowi oraz promującej się na ich profilach firmie Olimp Laboratories.

We wrześniu UOKiK opublikował wytyczne co do oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych.

Dołącz do dyskusji: Chajzer, Doda i Rozenek-Majdan z zarzutami od UOKiK. Nie oznaczali wpisów sponsorowanych na Instagramie

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marek
i bardzo dobrze! brawo, że są też konkrety jaką ściemę waliły te osoby i wyjaśnione jak omijają przepisy
odpowiedź
User
Terier
Partja w akcji, czyli jawne prześladowanie nielubianych.
odpowiedź
User
ganz egal
Nawet nie wiem że mają konta na instagramie.
odpowiedź