SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Firmy stawiają na zaawansowaną analitykę danych

97% przedsiębiorstw stosuje zaawansowaną analitykę danych (ang. Data Analytics - D&A) w wybranych obszarach swojej działalności. Zdecydowana większość twierdzi, że podejmuje dzięki temu szybsze (86%) i lepsze (80%) decyzje oraz redukuje ryzyko biznesowe (67%) - wynika z globalnego badania KPMG.

Dynamiczny postęp techniczny w ostatnich latach przyczynił się do radykalnego rozwoju zaawansowanej analityki danych. Obecnie przedsiębiorstwa na całym świecie wykorzystują analizy własnych danych oraz danych zewnętrznych, szczególnie pozyskiwanych w internecie, do lepszego zrozumienia biznesu.

Jak pokazało badanie KPMG, firmy wykorzystują obecnie D&A w niemal wszystkich obszarach swojej działalności: zarządzaniu ryzykiem (97%), sprzedaży i marketingu (92%), zarządzaniu finansowym (87%), działalności badawczo-rozwojowej (80%), audycie sprawozdań finansowych (77%), łańcuchu dostaw (77%), zarządzaniu podatkami (75%), zasobami ludzkimi (75%) czy alokacji kapitału (74%). Większość pozostałych planuje wprowadzenie wykorzystania D&A w tych obszarach w ciągu najbliższych dwóch lat.

Jednocześnie motywacja i powody wykorzystywania D&A również zaczynają się przesuwać w kierunku tworzenia wartości. Prawie połowa (47%) respondentów stwierdziła, że poprawa wydajności jest kluczowym czynnikiem ich aktywności w dziedzinie D&A, a 37% odpowiedziało, że jest nim potrzeba wzrostu sprzedaży. Tylko jeden na sześciu respondentów wskazał redukcję kosztów jako swoją główną motywację.

Przedsiębiorstwa widzą zdecydowane korzyści ze stosowania D&A. Respondenci wskazywali, że podejmują dzięki temu szybsze (86%) i lepsze (80%) decyzje oraz redukują ryzyka biznesowe (67%).

82% respondentów wskazało, że zaawansowane analizy danych pozwalają lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje klientów. Bardzo ważną rolę odgrywa analiza danych pozyskiwanych w internecie – 72% firm stwierdziło, ze wykorzystują portale społecznościowe dla zarządzania swoimi relacjami z klientami. 42% respondentów potwierdziło też, że wykorzystują rozwiązania D&A dla przygotowania ofert lepiej adresujących potrzeby poszczególnych segmentów klientów.

Wraz ze wzrostem stopnia zaawansowania zdolności i działań przedsiębiorstw w obszarze D&A wiele z nich zaczyna odkrywać, że największym wyzwaniem nie jest pozyskiwanie wiedzy na bazie posiadanych danych, ale wyciąganie na jej podstawie użytecznych i uwzględniających biznesowe potrzeby wniosków, które ostatecznie przynoszą namacalną i trwałą wartość dla firmy. Chociaż wykorzystanie D&A staje się coraz bardziej powszechne, większość organizacji nadal zmaga się z brakiem podstawowych komponentów, niezbędnych do skutecznego przekształcania danych w wiedzę, takich jak zwiększenie wiarygodności i dostępności danych. Więcej niż połowa wszystkich respondentów stwierdziła, że wciąż ma trudności w ocenie jakości i wiarygodności swoich danych.

Głównym problemem związanym z D&A jest więc ocena przydatności i wiarygodności danych. Ma z tym problem 58% przebadanych firm. Blisko połowa respondentów (47%) zwróciła też uwagę na problemy z dostępnością odpowiednich danych. Z kolei tylko 14% respondentów twierdzi, że dysponuje wystarczającą ilością odpowiednio wyszkolonych pracowników, aby w sposób efektywny wykorzystywać potencjał D&A.

 

Raport pt. "Zrozumieć dane: od wiedzy do wartości" ("Going beyond the data. Turning data from insights into value") został przygotowany przez KPMG International. W badaniu przeprowadzonym pomiędzy sierpniem 2014 r. a styczniem 2015 r. wzięło udział 830 przedstawicieli kadry kierowniczej z 15 krajów: Australii, Brazylii, Kanady, Chin, Francji, Niemiec, Indii, Japonii, Meksyku, Holandii, Singapuru, Hiszpanii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii oraz USA. Respondenci  reprezentowali różne branże, m.in. telekomunikację, ochronę zdrowia, handel, ubezpieczenia, bankowość, przemysł oraz chemiczną. Wyniki ankiety zostały pogłębione przez wywiady z liderami poszczególnych sektorów i ekspertami merytorycznymi KPMG, przeprowadzone w maju 2015 r. Celem badania było zidentyfikowanie kluczowych tematów mających wpływ na tworzenie wartości przez D&A na całym świecie.

 

Dołącz do dyskusji: Firmy stawiają na zaawansowaną analitykę danych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl