SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Gemius: Dziennik manipuluje badaniami internetu

W komunikacie prasowym wydawca serwisu Dziennik.pl - ASP - chwali się bardzo wysoką pozycją witryny w stosunku do konkurencji. Gemius protestuje.

W wydanym 21 lutego komunikacie prasowym właściciela witryny Dziennik.pl, Wydawnictwa Axel Springer Polska, podano, że według najnowszych danych pochodzących z badania Megapanel PBI/Gemius (realizowanego przez firmy Polskie Badania Internetu Sp. z o.o. i Gemius S.A.) serwis Dziennik.pl zanotował w grudniu 2006 roku ponad 20,9 mln odsłon, co miało mu dać pozycję lidera kategorii ‘Media/Prasa/Informacje i Publicystyka’. Natomiast pod względem liczby unikalnych użytkowników Dziennik.pl miał zająć druga pozycję w tej kategorii, bowiem odwiedziło go w grudniu zeszłego roku 522 484 użytkowników.

Wydawca witryny Dziennik.pl w komunikacie pisze także, iż „w porównaniu z serwisami informacyjnymi największych polskich portali internetowych, Dziennik Online znajduje się na piątym miejscu pod względem liczby odsłon, wyprzedzając o ponad 8,7 mln odsłon serwis www.gazetawyborcza.pl oraz o ponad 10,9 mln odsłon serwis www.rzeczpospolita.pl.”

Z częścią podanych w komunikacie faktów nie zgadzają się prowadzące badania firmy PBI i Gemius, które od razu zareagowały na całą sytuację wydając oficjalne stanowisko. Informują w nim, że w badaniu Megapanel PBI/Gemius nie istnieje zacytowana przez ASP kategoria „Media-Prasa-Informacje-i-Publicystyka. - „Jedyną zbliżoną tematycznie kategorią występującą w naszym badaniu to „Informacja, Publicystyka, Media”, w której witryna „Dziennik.pl” znajduje się na 14. miejscu pod względem liczby użytkowników i na 6. miejscu pod względem liczby odsłon.” – czytamy w oświadczeniu.

Twórcy badania wytykają także wydawcy serwisu inne nieścisłości, które znalazły się w komunikacie. Podkreślają, iż w prowadzonych przez nich badaniach nie ma pojęcia „unikalny użytkownik”, tylko „real users”. Zarzucają również Axelowi Springerowi, iż nie poinformował, że witryna Dziennik.pl nie jest objęta audytem „site – centric” co w przypadku porównywania jej wyników ze stronami objętymi taki audytem może powodować „możliwości istotnego zawyżenia lub zaniżenia wskaźników oglądalności dla witryn niepoddanych audytowi site-centric.”

PBI i Gemius zwracają także uwagą, iż Dziennik.pl porównując swojej wyniki z oglądalnością serwisu informacyjnych portalu Gazeta.pl wziął pod uwagę jedynie dane dotyczące witryny GazetaWyborcza.pl, zaś serwisy informacyjne portalu Gazeta.pl poza stroną Wyborczej obejmują także m.in. stronę Wiadomości Gazeta.pl i serwisy lokalne.

W komunikacie firm badawczych czytamy również, że „twórcy badania Megapanel PBI/Gemius wyrażają głębokie zaniepokojenie manipulacją wynikami badania, jaka posłużyła autorom do napisania informacji prasowej”. Zdaniem PBI i Gemiusa wykorzystywanie wyników w sposób nierzetelny, może podważyć zaufanie do całego badania i jest szkodliwe dla całego rynku internetowemu w Polsce. W związku z zaistniałą sytuację obie firmy zwróciły się do ASP o zamieszczenia sprostowania.

Czwartkowy komunikat to już drugie kontrowersyjne stanowisko Axela Springera ws. wyników oglądalności witryny Dziennik.pl. 14 lutego w papierowym wydaniu
„Dziennika” ukazał się artykuł w którym napisano, że „według najnowszych badań internetu przeprowadzonych przez firmę Gemius Dziennik Online wyprzedzają tylko obecni na rynku od wielu lat potentaci. Onet.pl i Wirtualna Polska mogą już jednak czuć na swoich plecach oddech konkurencji.” Jednak w tekście nie poinformowano o jakie dokładnie badania chodzi, choć forma informacji sugerowała, że były to badania Megapanel PBI/Gemius.

Również w związku z tamtą sytuacją swoje oświadczenie wydała firma Gemius w którym pisała, iż „według wyników badania Megapanel PBI/Gemius (...) serwis Dziennik.pl nie zajmuje trzeciej pozycji wśród witryn zaklasyfikowanych do kategorii "Informacje, publicystyka, media". Gemius zażądał również opublikowania sprostowania, ale takowe do tej pory w gazecie się nie ukazało.

A jak przedstawiają się zatem prawdziwe dane na temat oglądalności serwisu Dziennik.pl? Można stwierdzić, że liczbowo nie różnią się od tych podanych  w czwartkowym komunikacie ASP, bowiem według badania Megapanel PBI/Gemius serwis Dziennik.pl miał w grudniu 2006 roku 523 tys. użytkowników, co uplasowało go na 181. miejscu wśród wszystkich witryn w Polsce (miesiąc wcześniej serwis odwiedziło 314 tys. użytkowników).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Gemius: Dziennik manipuluje badaniami internetu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl