Jak żyć z Google AI Overviews? SEOwcy mają wnioski z innych krajów

Wprowadzona w Polsce i kilku innych europejskich rynkach funkcja wyszukiwarki Google AI Overviews (Przeglądy AI) na w teorii otwierać internautów na nowe sposoby wyszukiwania pogłębionych informacji w sieci. Nie bez wpływu funkcja pozostawi wydawców treści informacyjnych i dla specjalistów zajmujących się optymalizacją treści pod wyszukiwarki (SEO). Sprawdzamy, jakie wnioski płyną dla nich z innych rynków, gdzie Przeglądy AI Google są już dobrze osadzone.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Jak żyć z Google AI Overviews? SEOwcy mają wnioski z innych krajów
fot. Shutterstock

Google AI Overviews to odpowiedź firmy z Mountain View na dynamiczny rozwój narzędzi opartych na generatywnej sztucznej inteligencji (ChatGPT, Perplexity, Copilot). W pierwszej kolejności usługę wprowadzono w maju 2024 roku w USA.

Według Google nowa funkcja ma zrewolucjonizować sposób wyszukiwania informacji – zamiast tradycyjnej listy linków użytkownicy otrzymają bezpośrednie odpowiedzi na swoje pytania, wraz ze źródłami umożliwiającymi dalsze zgłębianie tematu.

Za generowanie odpowiedzi odpowiada model Gemini. W październiku narzędzie zostało udostępnione na całym świecie, obejmując ponad 100 krajów i terytoriów.

26 marca AI Overviews wprowadzono w Polsce, Austrii, Belgii, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Portugalii, Hiszpanii i Szwajcarii.

Google podkreśla, że nowość w wyszukiwarce ma służyć poszukiwaniom odpowiedzi na bardziej skomplikowane zagadnienia, wymagające syntezy źródeł.

Co ważne, funkcja jest wbudowana w wyszukiwarkę Google i nie da się jej wyłączyć.

AI Overview już ponad rok działa w USA. Od tego czasu funkcja spowodowała kilka znaczących zmian w amerykańskim krajobrazie SEO. 

Jak żyć z AI Overviews

Amerykańska agencja Seer Interactive przeanalizowała ponad 7800 fraz dla ponad 100 klientów, na podstawie danych Ziptie połączonych z metrykami AIO z Google Search Console i Google Ads, aby zidentyfikować wpływ AI Overviews na wyniki wyszukiwania.

Zauważono m.in. zmniejszone współczynniki klikalności (CTR) w przypadku tradycyjnych list z linkami, a konkurencja o pozostały organiczny ruch w wyszukiwarkach znacząco się zwiększyła.Raport wskazuje, że odkąd Google wprowadził Przeglądy AI (AIO), odnotowano:

• Spadek współczynnika płatnych kliknięć: płatny CTR bez AIO: 21,27 proc. vs. płatny CTR z AIO: 9,87 proc.

• Organiczny CTR spadł o około 70 proc., gdy AIO było obecne na SERP

• 31,6 proc. zapytań z AI Overviews było w formie pytań. Zapytania rozpoczynające się od słów "co", "jak", "dlaczego" i innych pytań zwiększały prawdopodobieństwo pojawienia się AI Overview w wynikach wyszukiwania. Świadczy to o zainteresowaniu użytkowników definicjami lub instrukcjami

Zapytania o długości czterech lub więcej słów mają większe szanse na odpowiedź w formie Przeglądu AI. Średnia długość zapytania prowadzącego do AI Overview wynosiła 4,29 słów w porównaniu z 3,48 słowami zapytania bez AIO.

Inna analiza poświęcona rynkowi w USA, autorstwa agencji Raptive, wysuwa wniosek, iż przeglądy AI mogą zmniejszyć liczbę odwiedzin na stronach internetowych wydawców nawet o jedną czwartą, potencjalnie uszczuplając przychody z reklam nawet o 2 miliardy dolarów rocznie.  

Inna analiza rynku wydawniczego w USA, autorstwa Authoritas pokazuje, że podsumowania generowane z AI pojawiają się w przypadku 17 proc. zapytań do wyszukiwarki Google w USA. Dla wydawców polegających na ruchu z największej na świecie wyszukiwarki to znaczący sygnał. W Stanach Google odpowiada za znaczną część ruchu organicznego dla głównych wydawców:  w przypadku „The New York Times” udział ten wynosi 32,5 proc. (przy 250 milionach odwiedzin, pomiar z kwietnia 2024), 72 proc. w przypadku „Forbes” i 60 proc. - USA Today, Business Insider i "Newsweek". 

Sam Google i znane na rynku poradniki w dość ogólnikowy sposób radzą wydawcom jak mogą optymalizować swoje treści, by “widziały” je Przeglądy AI. Wydawcom brakuje konkretnych wskazówek, zamiast nich mamy bardzo oględnie brzmiące porady. Wśród najczęściej wymienianych są: tworzenie wysokiej jakości treści, dodawanie linków i śródtytułów, odpowiadanie na potrzeby użytkowników czy koncentracja na zagadnieniach, w których ma się przewagę – ekspertyzę, doświadczenie lub unikalne podejście. 

Współpraca: Kinga Walczyk

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych