SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Google, Amazon i Facebook bogacą się na reklamach w pandemii

Amerykański rynek reklamowy w roku pandemii zdominowały trzy podmioty - Google, Amazon i Facebook. Razem po raz pierwszy  zagarnęły w 2020 już ponad połowę wszystkich nakładów na reklamę w USA - wynika z danych GroupM.

Article

Według raportu GroupM opublikowanego przez "Wall Street Journal", na amerykańskim rynku reklamowym od ubiegłego roku zapanował tripol cyfrowych gigantów - Google, Amazona i Facebooka.

W pandemicznym 2020 roku trójka wymienionych gigantów zwiększyła swoje udziały w rynku reklamy cyfrowej w USA do 90 proc., podczas gdy w 2019 roku trafiało do nich 80 proc. budżetów reklamowych wydawanych przez firmy w internecie.

W ogólnym torcie reklamowym już ponad 50 proc. budżetów trafia właśnie do  Google, Amazona i Facebooka - podaje GroupM.

W ubiegłym roku amerykański rynek reklamowy skurczył się o kilka procent do 232 mld dolarów. Z tej kwoty  najwięcej powędrowało do Google - 67,2 mld dol. Rok wcześniej gigant zarobił w USA na reklamach 61,9 mld dol. Wpływy z reklam Facebooka wzrosły z z 29,6 do 35,2 mld dol. Wzrosty te mogły mieć związek m.in. z ubiegłorocznymi wyborami prezydenckimi w Stanach Zjednoczonych.

Amazon zaś w ubiegłym roku zarobił z reklam amerykańskich podmiotów 14,6 mld dol. wobec 9,9 mld dol. rok wcześniej.

Ruch reklamowy trafia do digitalu

"WSJ" zwraca uwagę, że na przyrosty reklamowe cyfrowych gigantów mogły mieć wpływ masowo odwoływane wielkie imprezy sportowe (głównie igrzyska olimpijskie w Tokio). Przykładowo koncern spożywczy Mondelez International, producent słodyczy Milka, Oreo i San, budżet telewizyjny na reklamy przy meczach koszykówki  i Letnich Igrzyskach Olimpijskich wydał finalnie w internecie.

Na podobne ruchy mogły zdecydować się także inne firmy pierwotnie zakładające budżety reklamowe przy transmisjach sportowych.

W decyzji o przerzuceniu budżetów na digital mogły pomóc także zamknięte kina i znacząco mniejszy ruch uliczny w związku z pandemią Covid-19.

W czwartym kwartale 2020r. kwartale koncern Alphabet (którego częścią jest Google) osiągnął wzrost przychodów o 23,5 proc. do 56,9 mld dolarów i zysku netto z 10,67 do 15,23 mld dolarów. Wpływy reklamowe z YouTube’a zwiększyły się o 46 proc., a z Google Cloud - z 2,61 do 3,83 mld dolarów.

Łączne wpływy reklamowe Google’a w ostatnim kwartale 2020r. wyniosły 46,2 mld dolarów, o 21,8 proc. więcej niż przed rokiem.

W czwartym kwartale ub.r. Facebook osiągnął rekordowe w swojej historii przychody (28,07 mld dolarów) i zysk netto (11,2 mld dolarów). Z jego serwisów i aplikacji korzysta miesięcznie już 3,3 mld internautów, a z samego Facebooka - 2,8 mld. Z każdego użytkownika koncern zarabia kwartalnie 8,62 dolara. wpływy reklamowe poszły w górę o 31 proc. do 27,19 mld dolarów,

W całym 2020r. zysk operacyjny Amazona poszedł w górę o  8,4 mld dolarów, do 22,9 mld dolarów. Zysk netto wyniósł 21,3 mld dol., w porównaniu z 11,6 mld dol. w 2019 roku. Zysk na akcję w 2020r. wyniósł 41,83 dol. w porównaniu z 23,01 dol. rok wcześniej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Google, Amazon i Facebook bogacą się na reklamach w pandemii

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl