Eksperyment szwajcarskiego ośrodka FehrAdvice & Partners miał na celu zmierzenie behawioralnej i pieniężnej wartości treści dziennikarskich w rzeczywistych środowiskach wyszukiwania – zarówno z treściami medialnymi zintegrowanymi z wynikami, jak i bez nich.
Wartość treści mediów dla Google idzie w miliony euro
Z badania wynika, że aż 68 proc. użytkowników wyraźnie preferuje wersję wyszukiwarki Google, która zawiera treści medialne. Ich usunięcie skutkuje spadkiem lojalności użytkowników o 4,1 punktu procentowego, co oznacza spadek o niemal 8 proc. Gdy media są uwzględniane w wynikach wyszukiwania, 61 proc. użytkowników albo pozostaje w środowisku Google, albo znajduje odpowiedź bez wykonywania jednego kliknięcia – w porównaniu do 55 proc. bez mediów.

Obecność materiałów dziennikarskich w wyszukiwarce Google sprawia, że jest ona postrzegana jako bardziej rzetelna, jakościowa i godna zaufania.
Co drugi uczestnik badania jest gotowy zapłacić za usługi wyszukiwania Google, gdyby hipotetycznie darmowa dziś usługa stała się odpłatna. Średnia gotowość do zapłaty wynosiła 7,92 zł dla wersji z mediami w porównaniu do 7,32 zł bez nich – wzrost o 8,2 proc. .
Wśród osób skłonnych zapłacić więcej niż zero różnica wzrosła do 13,02 zł w porównaniu do 11,75 zł, co stanowi wzrost o 18,15 proc. na korzyść wariantu wzbogaconego o media.
„Wyniki te pokazują, że treści dziennikarskie zwiększają zarówno postrzeganą wartość Google, jak i gotowość użytkowników do płacenia, podkreślając ekonomiczne znaczenie treści medialnych w wynikach wyszukiwania” – czytamy w raporcie.

Na podstawie tych wyników w raporcie oszacowano wartość treści medialnych dla Google na polskim rynku. Uwzględniając przychód z reklam w wyszukiwarce wynoszący 577 mln euro oraz udział Google w rynku na poziomie 91,14 proc. , szacowany przychód generowany przez wyszukiwarkę w Polsce wynosi 525,88 mln euro (w przedziale od 473,29 mln do 578,46 mln euro).
Zgodnie z międzynarodowymi standardami przypisywania wartości dostawcom treści oraz przy założeniu odpowiednich marginesów wrażliwości na każdym etapie kalkulacji, oszacowano, że uczciwy roczny wkład Google w polski sektor medialny powinien wynosić od 49,98 mln do 119,04 mln euro, przy wartości referencyjnej określonej na 78,67 mln euro (ok. 335 mln zł) – podaje raport FehrAdvice & Partners, przygotowany na zlecenie Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych.

Co na to Google?
Zapytaliśmy o komentarz do badania polski oddział Google. Z przesłanej odpowiedzi wynika, że koncern nie uważa ustaleń FehrAdvice & Partners za wiarygodne.
"To badanie jest nieprecyzyjne, podobne analizy w innych krajach zostały podważone. Treści informacyjne nie mają mierzalnego wpływu na przychody z reklam w wyszukiwarce, a nasze produkty zapewniają znaczną wartość dla wydawców, w tym dostarczając miliony wizyt miesięcznie na polskie strony informacyjne." - czytamy w oświadczeniu Google Polska przesłanym redakcji portalu Wirtualnemedia.pl.
Według Google, w analizie nie dostatecznie uwzględniono i wyceniono wartość, jaką wyszukiwarka dostarcza wydawcom przez „generowanie znaczącego ruchu na ich strony, co przekłada się na ich przychody z reklam i subskrypcji”. W stanowisku przesłanym naszej redakcji podkreślono też, że w deklaracje uczestników badania dotyczące wartości treści dziennikarskich nie są poparte realnymi transakcjami, ponieważ wyszukiwarka jest darmowa, a chęć zapłaty – hipotetyczna.

W ocenie Google Polska raport przyjmuje błędne założenie, że skoro dany procent użytkowników preferuje Google z treściami medialnymi, to te treści generują dany procent przychodów z wyszukiwań informacyjnych.
Niedawno Google opublikował wyniki własnego badania - wynika z niego, że treści informacyjne z Europy w wyszukiwarce nie mają mierzalnego wpływu na przychody z reklam Google”
Wydawcy negocjują obecnie z big techami wynagrodzenia za prawa autorskie za wykorzystywanie swoich treści, co jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy o prawie autorskim, przyjętej w połowie ubiegłego roku. Stroną negocjacji jest m.in. Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych, który zlecił opracowanie badania dotyczącego wartości treści dziennikarskich dla Google.











