SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

IAB Polska: dobre praktyki w zakresie reklamy behawioralnej

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska przyjął Europejskie Zasady Internetowej Reklamy Behawioralnej (European Framework for Online Behavioral Advertising).

IAB Polska: dobre praktyki w zakresie reklamy behawioralnej

Jednocześnie IAB Polska uruchomił polską wersję witryny informacyjnej na temat reklamy opartej na zainteresowaniach skierowaną do konsumentów, którą można znaleźć tutaj .

Europejskie Zasady Internetowej Reklamy Behawioralnej to spis dobrych praktyk i zaleceń stworzony przez narodowe organizacje IAB we współpracy w ramach IAB Europe oraz jego członków korporacyjnych. Jest on integralną częścią dobrych praktyk w zakresie reklamy opartej na zainteresowaniach, czyli tzw. reklamy behawioralnej (OBA - Online Behavioural Advertising) firmowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Standardów Reklamy (EASA - European Advertising Standards Alliance).

Podstawowe zagadnienia objęte zasadami samoregulacji to: obowiązek posiadania polityki prywatności, łatwo dostępnej dla użytkowników i w zrozumiały sposób opisującej zakres zbieranych danych i sposób ich wykorzystania, edukację konsumentów w zakresie OBA, tzw. mechanizm opt-out czyli możliwość wyłączenia przez indywidualnego użytkownika zbierania danych nt. jego zachowania w sieci i wykorzystania ich do celów dopasowania reklam, kwestie ochrony i bezpieczeństwa przechowywanych danych, wykorzystanie danych sensytywnych, w szczególności dot. dzieci - zgoda co do tego, że takie dane nie będą w ogóle zbierane.

Dokument samoregulacyjny różnicuje dokładny zakres obowiązków w zależności od tego czy mamy do czynienia z firmami będącymi właścicielami witryn i emitującymi reklamy swoim użytkownikom czy z firmami trzecimi, które nie są właścicielami, ale używają technik OBA do emitowania reklam na tych witrynach.

Reklama behawioralna jest określona w Europejskich Zasadach Internetowej Reklamy Behawioralnej jako "zbieranie z konkretnego komputera lub urządzenia korzystającego z internetu danych dotyczących zachowań związanych z przeglądaniem witryn w czasie i w wielu domenach nie znajdujących się pod Wspólną Kontrolą, w celu wykorzystania tych danych dla określenia ogólnych preferencji lub zainteresowań użytkownika sieci korzystającego z danego komputera lub urządzenia na podstawie preferencji lub zainteresowań wywnioskowanych z jego zachowań podczas przeglądania serwisów internetowych”.

Definicja ta obejmuje również retargeting, co oznacza, że użytkownicy wykazujący zainteresowanie określonym produktem lub kategorią produktów na konkretnej stronie otrzymują reklamy tego produktu lub kategorii produktów na innych stronach internetowych.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: IAB Polska: dobre praktyki w zakresie reklamy behawioralnej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl