W Wirtualnej Polsce turystyka dogania media. Nowa usługa reklamowa

Wirtualna Polska Holding w pierwszym kwartale 2025 roku zwiększyła r/r przychody, mimo spadku w segmencie reklamowo-subskrypcyjnym. Pion turystyczny urósł o 17 proc., jeszcze przed finalizacją przejęcia Invia Group. Firma uruchamia usługę reklamową WPartner for Retailers.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
W Wirtualnej Polsce turystyka dogania media. Nowa usługa reklamowa
Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding (fot. materiały prasowe)

W pierwszym kwartale 2025 roku przychody Wirtualnej Polski Holding sięgnęły 371,95 mln zł, o 6,3 proc. więcej niż przed rokiem. Przy czym w obszarze reklamowo-subskrypcyjnym wpływy zmalały rok do roku o 4,6 proc. do 158,71 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA – o 2 proc. do 53,31 mln.

Z czego wynika ten spadek? – Podwyższona niepewność w globalnym otoczeniu polityczno-ekonomicznym w drugiej połowie I kw. przełożyła się negatywnie na budżety reklamowe, zwłaszcza w obszarze kampanii wizerunkowych – wskazała firma w sprawozdaniu finansowym.

Firma stara się zarabiać z reklam nie tylko we własnych serwisach, lecz także poprzez narzędzia pozwalające realizować kampanie u innych wydawców. Od kilku lat rozwija rozwiązania WP Ads i WPartner (z tym drugim współpracuje ponad 6 tys. serwisów i aplikacji mobilnych z całej Europy).

Wirtualna Polska chce zarabiać z retail media

Teraz Wirtualna Polska wprowadza narzędzie WPartner for Retailers, mające stanowić odpowiedź na szybko rosnący sektor retail media. W ramach nowej usługi będzie oferować powierzchnie reklamowe na platformach e-commerce (zarówno sklepach internetowych, jak też marketplace’ach), także w ich aplikacjach mobilnych.

– WPartner for Retailers to rozwinięcie sprawdzonej już sieci brokerskiej dla wydawców – WPartner. Budujemy nowe źródło przychodów dla sklepów internetowych, tak jak z sukcesem dostarczamy od trzech lat popyt reklamowy do publisherów w Polsce i za granicą – przypomina w komunikacie prasowym Beata Tłuczkiewicz, inventory efficiency & growth director w Wirtualnej Polsce Holding.

–Dołączenie powierzchni sklepów obok powierzchni wydawców pozwoli markom skutecznie docierać do potencjalnych konsumentów w środowiskach zakupowych, a platformom i sklepom online zarabiać na reklamie dzięki technologii i popytowi reklamowemu z WP – dodaje.

Turystyka WP przed kupnem Invia Group

Wyniki finansowe Wirtualnej Polski Holding w minionym kwartale wzrosły zaś w obszarze e-commerce. Segment turystyczny zwiększył r/r przychody o 17,3 proc. do 147,76 mln zł i skorygowany zysk EBITDA o 2,7 proc. do 23,39 mln.

To dane jeszcze sprzed sfinalizowanego pod koniec kwietnia przejęcia za 240 mln euro Invia Group, do której należą platformy Ab-in-den-Urlaub i Fluege.de (działające w regionie DACH), Invia (w regionie CEE) oraz funkcjonująca w Polsce Travelplanet. Wirtualna Polska włączyła kupioną firmę do swojego segmentu turystyki międzynarodowej, którym zaczął kierować Aleksander Kusz.

– Wyniki za pierwszy kwartał potwierdzają, że turystyka to dla nas obszar o największym potencjale wzrostu. Przejęcie Invia Group zamknęliśmy miesiąc temu, na jego pełny wpływ poczekamy około 12 miesięcy – zaznacza w komunikacie Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding.

– Pracujemy nad integracją zespołów, technologii i modeli działania. Cel jest niezmienny: budowa europejskiej grupy turystycznej, która będzie skutecznie konkurować z globalnymi platformami. Już teraz działamy na 9 europejskich rynkach i obsługujemy rocznie prawie 6 mln podróżnych – opisuje.

Natomiast w pionie finansów konsumenckich, obejmującym platformy Totalmoney i Superauto, firma wypracowała wzrost kwartalnych przychodów r/r o 18,2 proc. do 56,2 mln zł i skorygowanego zysku EBITDA o 31,5 proc. do 8,36 mln. Pozostały obszar (należy do niego przede wszystkim Extradom) wypracował wzrost wpływów o 5,4 proc. do 12,14 mln zł i 767 tys. zł skorygowanej EBITDA.

grafika

Skorygowany zysk EBITDA całej Wirtualnej Polski Holding zwiększył się o 1,8 proc. do 85,83 mln zł.

Natomiast przy wzroście kosztów amortyzacji z 38,34 do 44,57 mln zł zysk operacyjny poszedł w dół z 42,78 do 34,74 mln, a zysk netto – z 19,03 do 12,42 mln (jego część przypadająca akcjonariuszom jednostki dominującej zmalała z 16,67 do 10,01 mln zł).

Wirtualna Polska zapowiada dywidendę

W poniedziałek władze Wirtualnej Polski Holding zaproponowały, żeby firma z zeszłorocznego zysku netto wypłaciła w 2025 roku 86,35 mln zł, po 2,90 zł na akcję. Będzie to najwyższa dywidenda w historii firmy.

Na koniec poniedziałkowej sesji giełdowej za akcję Wirtualnej Polski Holding płacono 98,60 zł, o 12,5 proc. mniej niż 12 miesięcy temu, przy czym od początku stycznia br. nastąpił wzrost o 25,9 proc. Przy takim kursie kapitalizacja firmy wynosi 2,93 mld zł.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Rosja zjadła zysk polskiego giganta odzieżowego. Sinsay napędza sprzedaż

Rosja zjadła zysk polskiego giganta odzieżowego. Sinsay napędza sprzedaż

Startuje cyber.gov.pl do ochrony przed zagrożeniami w sieci

Startuje cyber.gov.pl do ochrony przed zagrożeniami w sieci

Oshee współpracuje z Kacprem Tomasiakiem

Oshee współpracuje z Kacprem Tomasiakiem

Zaskakujący wybór Człowieka Roku 2025 magazynu "Time"

Zaskakujący wybór Człowieka Roku 2025 magazynu "Time"

Valkea: 25 lat, 100 ekspertów, jedna z największych niezależnych agencji marketingowych w Polsce
Materiał reklamowy

Valkea: 25 lat, 100 ekspertów, jedna z największych niezależnych agencji marketingowych w Polsce

Zmiany i awanse w Agencji 2012

Zmiany i awanse w Agencji 2012