SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Do sądu za słowo "paczkomat". InPost pozywa lokalny serwis

Gdański sąd rozstrzygnie, czy media mogą posługiwać się nazwą "paczkomat" w odniesieniu do maszyn paczkowych nie będących własnością InPostu. Firma właśnie za użycie tego określenia w artykule pozwała lokalny serwis Trojmiasto.pl.

Pod koniec stycznia tego roku serwis Trojmiasto.pl opisywał skutki gwałtownych wichur przechodzących nad Pomorzem. Jeden z filmów, nadesłany przez czytelnika, podpisano  "Przewrócony paczkomat na Placu Górnośląskim".

Jak opisuje portal Trojmiasto.pl, powyższy podpis stał się podstawą wezwania InPostu do sprostowania materiału w zakresie opisu filmu. Przewrócona maszyna paczkowa nie była bowiem własnością InPostu. Firma zażądała więc od portalu podania sprostowania w formie informacji, że tylko jej automaty można nazywać "paczkomatami".

Zobacz: Gdańsk współpracuje z Allegro i InPost. Miasto chce uporządkowania Paczkomatów

Kiedy media mogą użyć słowa "paczkomat"

Taką praktykę firma Rafała Brzoski stosuje wobec mediów od co najmniej kilku lat - jej argumentacja opiera się na tym, że InPost zarejestrował w 2010 roku "paczkomat" jako znak towarowy. Tak więc, o automatach paczkowcyh konkurencji nie można pisać, że są "paczkomatami" - uważa InPost.

Inaczej sądzi redakcja Trojmiasto.pl. "W piśmie do spółki odpisaliśmy, że nie negujemy prawa spółek z grupy InPost do posiadania marki "paczkomat" na wyłączność w obrocie handlowym. Mamy świadomość, że gdybyśmy postanowili produkować i sprzedawać automatyczne urządzenia do dystrybucji paczek, musielibyśmy nazwać je inaczej. Jednak naszym zdaniem samo słowo "paczkomat" weszło już na stałe do polszczyzny i używane jest powszechnie jako rzeczownik pospolity" - argumentuje redakcja.

Wobec braku odpowiedzi na żądanie sprostowania, Trojmiasto.pl spotka się z InPostem na sali sądowej. W pozwie spółka domaga się od lokalnego serwisu zamieszczania sprostowania, w którym znajdzie się informacja o wyłącznym prawie grupy InPost do użycia słowa "paczkomat", jako zarejestrowanego znaku towarowego.

Zobacz: InPost ze 174 mln zł kwartalnego zysku, mniejszy udział wpływów od Allegro

W Polsce jest już ponad 16 tysięcy Paczkomatów InPost. Firma od lat jest partnerem logistycznym Allegro (jesienią 2020 roku umowę przedłużono o 7 lat), m.in. w ramach usługi Allegro Smart! Realizuje też dostawy zakupów z wielu innych platform e-commerce, m.in. Amazona (w Polsce pojawił się w pełni w marcu ub.r., a usługę Prime uruchomił w październiku), Aliexpress i Shopee (zadebiutowała na naszym rynku jesienią ub.r.).

Dołącz do dyskusji: Do sądu za słowo "paczkomat". InPost pozywa lokalny serwis

38 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Adam
Inpost puknij się w głowę!
odpowiedź
User
fj
Ciekawe, czy można na każde buty sportowe mówić "adidasy"?
odpowiedź
User
a
Inpost puknij się w głowę!


aplle robił podobnie i amazon. Tu przynajmniej zgadza się zarejstrowana marka uzywna jako pospolity rzeczownik, a amazon i apple pozywały do sadu nawet za dość dalekie skojarzenia, które nie byly takie oczywiste.
odpowiedź