SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Instagram jako narzędzie promocji marek - za granicą i w Polsce

Rodzimi specjaliści od marketingu interaktywnego wieszczą w roku 2014 wzrost liczby użytkowników Instagrama w Polsce oraz zintensyfikowanie wykorzystania tego serwisu w działaniach marketingowych. Patrząc na efekty takich kampanii za granicą, można ostrożnie założyć, że owe prognozy się sprawdzą - jeśli nie w tym roku, ze względu na opóźnienie adaptacji nowych trendów w naszym kraju, to w latach następnych - pisze Marcin Turkot, interactive account manager w Grupie Eskadra.

Article

W listopadzie ubiegłego roku Instagram wdrożył posty sponsorowane. Raport z przeprowadzonych testowo kampanii (dostępny na pod tym adresem) prezentuje bardzo dobre wyniki jeśli chodzi o zasięg i zapamiętywanie treści reklamy, a także rozpoznawalność nowo wprowadzonego produktu.

Jak wygrać internety

Globalnie na Instagramie zauważalni są przede wszystkim gracze, którzy nie ograniczają się do stosowania standardowych form reklamowych. Producent suplementów diety SHREDZ, prowadzący działania wyłącznie w digitalu, w roku 2013 osiągnął zyski rzędu 5 mln dolarów w porównaniu z 90 tys. w roku 2012 (do połowy maja br. ma już 2,7 mln) (dane za Forbes.com), a to za sprawą podjęcia współpracy z Paige Hathaway, modelką fitness promującą aktywny styl życia za pośrednictwem swoje-go konta (instagram.com/PaigeHathaway) na Instagramie (722 521 śledzących). Przez wykorzystanie wizerunku znanej osoby, lidera opinii i autorytetu, marka SHREDZ stała się modna wśród entuzjastów fitness, co przełożyło się na zysk.

Marka Oreo (instagram.com/oreo) wygrywa internety, także na Instagramie (137 945 śledzących). Kampania #creamthis #cookiethis była genialna w swej prostocie - wystarczyło opublikować na Twitterze lub Instagramie zdjęcie z jednym z tych hashta-gów. Następnie spośród tagowanych zdjęć wybierano te, które były przerabiane w rzeźby z ciastek albo nadzienia. Nieszablonowe podejście ekspertów od marketingu Oreo po raz kolejny poskutkowało stworzeniem śmiesznej, zapadającej w pamięć i angażującej odbiorców kampanii.

Sposoby made in Poland

Specjaliści z rodzimego podwórka siłą rzeczy muszą na Instagramie działać w innej skali (na świecie miesięcznie korzysta zeń 200 mln użytkowników, w Polsce - około 1,5 mln internautów odwiedza miesięcznie ten serwis). Dużą inicjatywą w tym kanale wykazuje się Plus (instagram.com/polkomtelplus, 342 śledzących), który prze-prowadził ostatnio trzy konkursy oparte na stosowaniu hashtagów - #selfiepluskar-nawal, #plusnastoku i obecnie #gramwzielone. W każdym z konkursów należało przesłać przez Instagrama odpowiednio otagowaną fotkę tematyczną (autoportret, zimową lub wiosenną), a nagrody zdobywały najlepsze zdaniem jury zdjęcia z da-nym hashtagiem przesłane w trakcie trwania konkursu. Poza konkursami marka prezentuje jednak typowy (bezpieczny), mało angażujący użytkowników content wizualny, zwykle zdjęcia zza kulis powstawania materiałów wideo. Dobrą drogę wybrali marketerzy marki Original Source (instagram.com/originalsourcepl, 46 740 śledzących) - jest tu dużo packshotów, ale także relacje z eventów i działań ambient oraz zdjęcia produktu w nietypowym dla żelu prysznicowego otoczeniu. Ludzie od marketingu tej marki porwali się również na wyzyskanie dostępnego w aplikacji Instagram playera video - w konkursie „Powiedz Original Source” uczestnicy mają nagrać 15-sekundowy filmik, w którym wypowiadają nazwę produktu i odpowiednio go otagować.

Jakość, nie ilość

Przy planowaniu kampanii z użyciem kanału, jakim jest Instagram, nie należy tworzyć doraźnego narzędzia na potrzeby pojedynczego konkursu, lecz opracować przemyślaną strategię spójnej komunikacji w social media (Facebook, Google+, Twitter). Działań na Instagramie nie należy zostawiać samym sobie, lecz promować je przy pomocy innych dostępnych narzędzi. Pomocne w tym będą unikalne hashtagi wymyślone na potrzeby kampanii oraz konkursów, które będą wspierać komunikację marketingową. Trzeba również pamiętać, że przez swoją zależność od urządzeń mobilnych, kampania na tej platformie adresowana winna być do grupy osób w wieku 18-35, aktywnych w mediach społecznościowych i korzystających z nowych technologii.

To truizm, że nieważne, co się reklamuje - ważne, w jaki sposób; jednak Instagram pokazuje, że tak właśnie jest - w przypadku tego kanału najważniejszy jest pomysł na markę.


Marcin Turkot, interactive account manager w Grupie Eskadra

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Instagram jako narzędzie promocji marek - za granicą i w Polsce

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl