SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Jacek Utko pracuje nad nową makietą „Gazety Wyborczej”. Premiera 4 czerwca

„Gazeta Wyborcza” (Agora) świętuje w tym roku 30-lecie swojego istnienia. Pierwszy numer ukazał się 8 maja 1989 roku. W związku z tym redakcja planuje zmienić makietę tytułu, nad którą pracuje Jacek Utko. Pierwszy numer - po zmianach - ukaże się 4 czerwca - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

Biura redakcji „Gazety Wyborczej” w Warszawie Article

Pod koniec grudnia 2018 roku „Gazeta Wyborcza” zdradziła, że w związku z 30-leciem wydania jej pierwszego numeru zdecyduje się na zmianę swojej makiety. Za projekt odpowiada Jacek Utko, który pracuje nad nim od kilku miesięcy.

Jak dowiedziały się Wirtualnemedia.pl, pierwszy numer po zmianach ma być dostępny na rynku 4 czerwca. Wydawca nie chce na razie zdradzać szczegółów.

O prace nad szatą graficzną dziennika Utko był pytany już w grudniu 2018 roku w wywiadzie dla „Gazety Wyborczej”. Według niego obecna warstwa graficzna tytułu wymaga „bardziej rewolucyjnych zmian".

Dodał, że „design (GW) mówi, że czytelnik ma do czynienia z gazetą przeciętną, popularną i nieco archaiczną. Nie dostaje informacji o tym, że trzyma w rękach najlepsze treści w Polsce. A tak jest.

Zaznaczył także, że dla niego jako dla grafika „pomaganie wolnym mediom w 30. rocznicę pierwszych wyborów ma symboliczne znaczenie”.

Ostatnie zmiany makiety tytułu zostały wprowadzone w 2006 roku. Odpowiadał za nie zespół Cases i Associats z Hiszpanii.

Jacek Utko projektował szaty graficzne dla kilkudziesięciu dzienników na świecie m.in. dla „De Morgen”, „Het Parool”. W 2018 roku dziennik „Financieele Dagblad" otrzymał nagrodę konkursu graficznego European Newspaper Award, którego autorem ankiety był grafik.

„GW” ma 170 tys. cyfrowych subskrybentów

„Gazeta Wyborcza” jako pierwsza w naszym kraju wprowadziła system limitowanego dostępu do swoich treści (paywall) i ofertę prenumeraty cyfrowej. Na koniec grudnia 2018 r. korzystało z niej ponad 170 tys. osób. Liczba użytkowników płatnej subskrypcji cyfrowej „Gazety Wyborczej” rośnie systematyczne. Na koniec 2014 roku wynosiła 54,9 tys., rok później - 77 tys., na koniec 2016 roku 100 tys., a na koniec 2017 roku - 133 tys.

Agora w zaprezentowanej w połowie ub.r. strategii na najbliższe lata planuje, że do końca 2022 roku liczba subskrybentów „GW” wzrośnie do 327 tys.

Według danych ZKDP w ub.r. średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” wynosiła 94 527 egz., o 14,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Dla porównania w 2007 r. było to prawie 450 tys. egz.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Jacek Utko pracuje nad nową makietą „Gazety Wyborczej”. Premiera 4 czerwca

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
XYZ
Przykro mi to pisać ale nie o formę, a o treści w tej zabawie chodzi. A Jacek Utko pomagał już każdej gazecie w tym, żeby jej czytelnik rozumiał, że czyta najlepsze teksty na rynku. Wszystkie spadają, niektórych z nich już z nami nie ma...
29 3
odpowiedź
User
gosc1
Najlepsze tresci w Polsce...to jakiś żart
28 5
odpowiedź
User
kibic
Jacek, zawsze miałem Pana za fajnego gościa. Miałem, niestety...
11 3
odpowiedź
User
Jaro
Najlepsze tresci w Polsce...to jakiś żart


Wiem, za trudne...
5 9
odpowiedź
User
Jaro
Przykro mi to pisać ale nie o formę, a o treści w tej zabawie chodzi. A Jacek Utko pomagał już każdej gazecie w tym, żeby jej czytelnik rozumiał, że czyta najlepsze teksty na rynku. Wszystkie spadają, niektórych z nich już z nami nie ma...


Bo ogólnie czytelnictwo gazet spada. Przyszłość to treści cyfrowe, a tu GW jest przymusem.
4 2
odpowiedź