SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polska platforma cyfrowa bez 119 tys. abonentów satelitarnych

W ciągu roku baza abonentów satelitarnych Orange Polska zmniejszyła się o 119 tys. Platforma cyfrowa, która odchodzi od tej formy przekazu na rzecz IPTV na koniec czerwca miała zaledwie 84 tys. takich klientów. Przed rokiem było ich 203 tys.

Antena satelitarna obok kontenerów na śmieci Antena satelitarna obok kontenerów na śmieci

Orange Polska to jedyna platforma cyfrowa, która podaje precyzyjne dane odnośnie swoich klientów. Ogólna baza klientów telewizyjnych Orange powiększyła się w ciągu II kwartału br. o 14 tys. Z technologii IPTV korzysta 853 tys. klientów. Pod koniec marca było to 839 tys., a przed rokiem 768 tys. Pakiety IPTV sprzedawane są razem z usługami telefonii komórkowej i szybkiego internetu.

Polski oddział Orange pakiety satelitarne (DTH) sprzedaje we współpracy z Canal+. Oferta programowa i lista kanałów są niemal identyczne jak w przypadku większej platformy. W IPTV są z kolei oferowane stacje niedostępne w pakiecie Orange na satelicie, takie jak TVP Kobieta, TVP World, Dizi, Game Toon HD, E-Sport, Music Box, Polsat Sport, Polsat Sport Extra.

Orange Polska odchodzi od satelity

Platforma Orange także w poprzednich kwartałach notowała duże spadki liczby abonentów satelitarnych. - Od dawna w naszej strategii skupiamy się na światłowodach, stawiając na technologię IPTV. Odchodzimy zarazem od usług satelitarnych - informował Wirtualnemedia.pl w lutym Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange Polska. Firma nie wyznaczała na razie daty, kiedy całkowicie zrezygnuje z pakietów satelitarnych.

Choć wielu dostawców płatnej telewizji z rozwiniętych krajów narzeka na odpływ klientów do serwisów streamingowych, to w przypadku Orange Polska, wciąż widać popyt na linearne kanały telewizyjne. -  Nasza strategia nakierowana na rozwój IPTV idzie bardzo dobrze. Od dawna odchodzimy od technologii DTH. Telewizja linearna cały czas dobrze się sprzedaje, natomiast OTT świetnie dopełnia naszą ofertę – zapewniał w kwietniu Jabczyński.

W drugim kwartale br. przychody grupy Orange Polska wzrosły rok do roku o 5,5 proc. do 3,22 mld zł, a zysk netto nieznacznie zmalał - z 243 do 239 mln zł. Telekom zanotował spory spadek w segmencie prepaidowym, natomiast ma już 1,65 mln indywidualnych klientów ofert konwergentnych i 1,26 mln użytkowników internetu światłowodowego.

Problemy platform cyfrowych i sieci kablowych

Na koniec zeszłego roku liczba usług płatnej telewizji Cyfrowego Polsatu (RGU) zmalała z 5,26 do 5,05 mln. Liczba abonentów indywidualnych firmy zmniejszyła się z kolei z 6,047 do 5,934 mln. To spadek o 113 tys., spowodowany głównie segmentem płatnej telewizji.

Wiceprezes Cyfrowego Polsatu Maciej Stec podczas konferencji nie chciał podać ilu dokładnie abonentów satelitarnych stracił w 2022 roku Polsat Box. - My nie podajemy tego typu danych. Traktujemy telewizję jako jedną usługę. Dla każdego, wszędzie -  stwierdził. Zapewnił jednak, że odbiór satelitarny usług firmy to tylko jedna z kilku możliwości. - Nasze usługi telewizyjne są stabilne. Patrzymy na tę telewizję globalnie. Spadek satelity kompensujemy  telewizją przez internet, czyli IPTV i OTT – tłumaczył menadżer.

Na spadek ma mieć wciąż wpływ likwidacja iPli, która nastąpiła we wrześniu 2021 roku. - Jak patrzymy na spadki w naszym segmencie telewizyjnym, to głównym powodem jest to, o czym już wspominałem. Kiedyś była sprzedawana iPla w telefonii mobilnej, czyli Plusie. Zamieniliśmy ją na Polsat Box Go i zmieniliśmy całkowicie podejście do oferty cenowej. Z telewizji o malutkim ARPU przeszliśmy na dwa kluczowe pakiety: Polsat Box Go Premium i Polsat Box Go Sport za odpowiednio 30 i 40 zł – przypominał Stec.

Wyniki platformy cyfrowej Polsat Box poprawia współpraca z Disney+ na wyłączność. - Streaming też jest naszą odpowiedzią. Mamy bardzo dobry rozwój Polsat Box Go. Nie ukrywam też, że draguje naszą sprzedaż kontent Disneya i Disney+ - mówił wiceszef Cyfrowego Polsatu.

Platforma Canal+ w czerwcu 2020 roku miała 2,7 mln abonentów. Od tego czasu nie podaje aktualnej liczby klientów. Nie wiadomo też ile osób regularnie płaci za korzystanie z serwisu streamingowego Canal+ online.

W USA lawinowy odpływ abonentów

Z raportu Leichtman Research Group wynika, że najwięksi operatorzy płatnej telewizji w Stanach Zjednoczonych stracili w 2022 roku 5,88 mln abonentów. Dla porównania w 2021 roku baza klientów platform cyfrowych i sieci kablowych w USA skurczyła się o 4,70 mln osób.  Platforma cyfrowa DirectTV ma obecnie 13,1 mln abonentów po utracie 1,5 mln w 2022 roku. W 2015 roku baza klientów tego operatora wynosiła 25,47 mln. Konkurencyjna platforma Dish Network ma obecnie 7,416 mln klientów, co oznacza spadek o 805 tys. W 2009 roku firma posiadała ponad 22 mln abonentów.

Wpływ na wyniki operatorów płatnej telewizji zza oceanu ma nie tylko inflacja, ale także rosnąca konkurencja ze strony streamingu. Widzowie zamiast wiązać się długoterminową umową z siecią kablową czy platformą cyfrową mogą wykupić subskrypcję serwisu streamingowego typu Netflix, Amazon Prime Video, Disney+, HBO Max i zrezygnować z niej po miesiącu albo skorzystać z innej platformy. W USA działa najwięcej darmowych kanałów typu FAST z reklamami. Największą popularnością w tym kraju cieszy się też piractwo IPTV. Ceny u tradycyjnych dostawców płatnej telewizji należą z kolei do najwyższych na świecie.

W naszej części świata, prawdopodobnie nie dojdzie do tak spektakularnych spadków. W ciągu pięciu najbliższych lat dostawcy płatnej telewizji w krajach Europy Środkowo-Wschodniej stracą 2,093 mln abonentów. Z prognozy Digital TV Research wynika, że ich liczba spadnie z 75,458 mln w 2023 roku do 73,365 mln w 2028 roku. W badaniu uwzględniono największych polskich operatorów. Wzięto pod uwagę klientów takich firm jak, UPC, Vectra, Orange, Polsat Box, Canal+ i Netia.

Dołącz do dyskusji: Polska platforma cyfrowa bez 119 tys. abonentów satelitarnych

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
X
Skoro autor mówi o USA to coraz większą popularnością cieszy się tam cyfrowa telewizja naziemna nadająca w systemie ATSC. W niektórych miejscach następuje przejście na system ATSC 3.0. W USA wciąż wykorzystuje się kanały VHF (również z dolnego pasma) oraz UHF z uciętym już pasmem 600 MHz. W Nowym Jorku naziemnie można odebrać grubo ponad 70 naziemnych stacji telewizyjnych, z czego w 720p lub 1080i dwadzieścia kilka stacji a reszta nadaje w 480i.
odpowiedź
User
Marcin
Ja niedawno założyłem satelitę by zyskać dostęp do niekodowanych stacji FTA. Ofertę naziemnej telewizji cyfrowej uzupełnia mi satelita. Fajnie mieć dostęp do Tele 5 :)
odpowiedź