SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Będzie ożywienie na rynku telewizorów. Wzrośnie sprzedaż sprzętów OLED

Według firmy badawczej Omdia, w pierwszym kwartale 2023 roku południowokoreański koncern LG był liderem w sektorze telewizorów OLED, zdobywając około 60 proc. rynku pod względem całkowitej liczby dostaw. Analitycy spodziewają się ożywienia na rynku telewizorów w drugiej połowie roku. Obejmie ono m.in. urządzenia OLED.

Telewizor OLED firmy LG (fot. LG)Telewizor OLED firmy LG (fot. LG)

Telewizory LG OLED można obecnie kupić w ponad 130 krajach świata. W ubiegłym roku łączna liczba sprzedanych egzemplarzy (od momentu ich premiery w 2013 r.) przekroczyła 15 mln sztuk. W poprzednim kwartale tego roku LG miała również ponad 70 proc. udziału w rynku bardzo dużych wyświetlaczy OLED o przekątnej 70 cali i więcej.

Pomogła w tym sprzedaż urządzeń takich jak 97-calowy LG Signature OLED M (model M3), który jest pierwszym na świecie telewizorem konsumenckim z bezprzewodowym rozwiązaniem umożliwiającym transmisję obrazu i dźwięku w czasie rzeczywistym z częstotliwością odświeżania 120 Hz przy rozdzielczości 4K.

Łączna sprzedaż telewizorów OLED i LCD firmy LG w pierwszych trzech miesiącach roku wyniosła 5 484 200 sztuk, z czego 738 000 z wyświetlaczami OLED. W pierwszym kwartale 2023 roku firma miała pod względem przychodów 17,1 proc. udziału w globalnym rynku telewizorów.

Nieznaczny spadek w II kwartale roku

Koncern poinformował w komunikacie, że w drugim kwartale, udział LG w ogólnoświatowym rynku telewizorów nieznacznie spadł w porównaniu z tym samym okresem w 2022 roku, ze względu na malejący popyt w branży i zarządzanie zwiększonym ryzykiem magazynowym.

Mimo tego sprzedaż LG OLED stanowiła ponad 30 proc. całkowitego zbytu telewizorów firmy w pierwszym kwartale 2023 roku, podczas gdy  na całym świecie wyniosła 46,52 mln sztuk, co jest najniższym wynikiem dla tego okresu odnotowanym od roku 2009. Omdia spodziewa się jednak ożywienia w drugiej połowie 2023 roku i przewiduje, że do jego końca w ręce nowych nabywców trafi 205,51 mln sztuk, co będzie stanowić niewielki wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Oczekuje się, że również segment telewizorów OLED odnotuje wyższe wyniki. Według przewidywań Omdia, na koniec roku urządzenia te powinny stanowić 46,1 proc. rynku telewizorów premium (w cenie od 1 500 dolarów) pod względem przychodów, czyli zwiększy się on o 10 proc. w porównaniu z rokiem 2022 (36,7 proc. udziału w rynku). Według rokowań popularność telewizorów OLED szybko wzrośnie z powodu wejścia większej liczby marek do tego segmentu w ostatnich latach.

LG produkuje zróżnicowaną gamę telewizorów OLED o różnych rozmiarach ekranów (od 42 do 97 cali), czy opcjach 8K i 4K. W tym roku firma LG planuje rozszerzyć dostępność telewizorów LG OLED Objet Collection Posé, należących do rodziny ekranów Lifestyle, na 40 krajów. Firma zapewnia, że ogranicza zużycie zasobów naturalnych. Produkcja jej nowszych sprzętów wymagała mniejszej ilości materiałów niż urządzenia z technologią LED. Pilot do telewizora ma trafiać do klientów w opakowaniu z biomateriału, który rozkłada się po umieszczeniu w ziemi.

Zobacz także: Metamorfoza pilotów do telewizorów. Szkocka skóra, dzwonek i analiza wielkości salonu

Samsung sprzedał najwięcej telewizorów na świecie

Według badania przeprowadzonego przez instytut badawczy Omdia w 2022 roku Samsung po raz 17. z rzędu został światowym liderem na rynku telewizorów. W 2022 roku Samsung sprzedał 9,65 mln telewizorów QLED i Neo QLED. Firma zdominowała także w 2022 roku segment większych telewizorów, odnotowując udział w rynku wynoszący 36,1 proc. dla urządzeń o przekątnej ekranu powyżej 75 cali i 42,9 proc. dla telewizorów ponad 80-calowych. Jeżeli chodzi o telewizory klasy premium kosztujące powyżej 2,5 tys. dol., Samsung jest  liderem (pod względem wartości przychodów) z udziałem w rynku wynoszącym 48,6 proc.

Z danych GfK wynika, że w 2022 roku najpopularniejsze były telewizory, które pozwalają na oglądanie treści w jakości 4K. Takie urządzenia nabyło 71 proc. kupujących (spadek o 6,5 proc.). 19,9 proc. konsumentów wybrało sprzęty HD Ready (wzrost o 26 proc.), 9 proc. Full HD (spadek o 5 proc.), a jedynie 0,18 proc. 8K (spadek o 12 proc.).  55-calowe telewizory wybrało 24 proc. konsumentów (spadek o 2,6 pp.), 40-43-calowe 22 proc. (wzrost o 2,4 pp.), 32-calowe 20 proc. (wzrost o 3,7 pp.), 65-calowe 14 proc. (spadek o 1,6 pp.).

GfK podkreśla, że taka struktura ma związek ze zmianą standardu naziemnej telewizji cyfrowej. Część osób, która wystąpiła o dofinansowanie, mogła obawiać się, że będzie trzeba je zwrócić, jeśli wybierze się droższy sprzęt. W innych latach dominowali klienci, którzy nie zostali zmuszeni do wymiany telewizora przez kanały, które zmieniły standard i przestały działać (np. TVN, Polsat, TV Puls czy TV Trwam), tylko chcieli zainwestować w lepszy sprzęt. Do końca roku standard musi zmienić jeszcze MUX-3 z głównymi kanałami Telewizji Polskiej.

Według analityków GfK telewizory 32-calowe można było nabyć w przedziale cenowym 367-1927 zł, 40-43 calowe kosztowały od 808 zł do 6872 zł, 55-calowe od 1311 do 9989 zł, a 65-calowe od 1726 do 18503 zł. Średnia cena urządzeń 8K wyniosła 12 462 zł w 2021 roku i 13 339 zł w 2022 roku. W zeszłym roku najtańszy można było kupić za 5 060 zł, a najdroższy za 139 999 zł. Udział sprzedanych sprzętów Smart TV wyniósł 87,5 proc. (o 0,8 punktu procentowego mniej niż w 2021 roku). Za sprzęty 32 calowe trzeba było średnio zapłacić 922 zł (o 2,7 proc. więcej niż przed rokiem). 40-43 calowe urządzenia kosztowały 1735 zł (wzrost o 5,4 proc.), 55-calowe 2997 zł (wzrost o 1,1 proc.), 65-calowe 4531 zł (wzrost o 2,1 proc.).

Kanały informacyjne zagrożeniem dla telewizorów OLED?

Intensywne kolory w logotypach stacji i paski kanałów informacyjnych mogą prowadzić do „wypalenia” matryc telewizorów OLED. Swego czasu głośno było o przypadku uszkodzenia sprzętu przez wielogodzinne oglądanie TVP Info. Producenci urządzeń w rozmowie z Wirtualnemedia.pl zapewnili kilka miesięcy temu, że wdrożyli rozwiązania, które skutecznie chronią ekrany.

 - Zjawisko retencji, czyli właśnie wypalania matrycy poprzez długotrwałe wyświetlanie jednego statycznego elementu na ekranie (np. logo stacji telewizyjnej czy paska nawigacji w grach) występuje w przypadku telewizorów OLED. Wynika to po prostu z konstrukcji samej matrycy z diodami organicznymi i jest efektem nadmiernej eksploatacji sprzętu. Problem wypalenia może pojawić się przy codziennym naprawdę wielogodzinnym korzystaniu z telewizora w tym samym widoku, gdzie na ekranie nieprzerwanie wyświetlany jest jeden niezmienny element, np. logotyp lub pasek z newsami kanału informacyjnego. Właśnie dlatego producenci telewizorów przestrzegają przed takim sposobem korzystania z tych urządzeń - wyjaśniał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Michał Szczerowoda, product manager TV, TP Vision Europe, właściciela marki Philips.

- LG już od 10 lat produkuje konsumenckie telewizory OLED, z każdym rokiem udoskonalając technologię wykonania ekranu, a także dodając zaawansowane funkcje jego ochrony. Telewizory LG OLED wykorzystują algorytmy, które wykrywają logo stacji telewizyjnej i zmniejszają jego jasność. W ten sposób ryzyko utrwalenia obrazu na ekranie OLED jest wyeliminowane - przekonywała firma LG Electronics Polska. Dowodem na to, że problem odszedł do lamusa, ma być długoletnia gwarancja po zakupie urządzenia. - Wspomniane wyżej algorytmy dbają o kondycję całego ekranu. W modelach wyprodukowanych w 2020 roku i później zastosowano funkcję Ochrony Panelu OLED, która automatycznie odświeża matrycę. Na potwierdzenie trwałości i wysokiego poziomu wykonania LG daje aż 5-letnią gwarancję na ekrany dla modeli LG OLED evo G2 i LG OLED Z2 – zauważyła LG.

Dołącz do dyskusji: Będzie ożywienie na rynku telewizorów. Wzrośnie sprzedaż sprzętów OLED

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
fgh
Kup sobie OLEDa a potem: nie obejrzysz programów informacyjnych lub innych ze stałym dużym logo np. DDTVN lub PNŚ no i zapomnij o oglądaniu piłki nożnej i innych sportów na murawie bo zielony kolor po prostu masakruje matrycę.
odpowiedź
User
krok
Nie chce mi się tu wklejać cytatu, ale duży, od zawsze znany, markowy producent TV sam na swojej stronie internetowej w dziale "support" oficjalnie podaje czego się wystrzegać użytkując OLED-y. A tych "wyjatków" jest chyba z 8 - 10.
odpowiedź
User
m.
polska śmieciowa telewizja nie nadaje się dla telewizorów oled. loga, belki paski, znaczki, karuzle, ograniczenia wiekowe. Już prawie regularnego przekazu nie widać - wszystko zasłonięte.
odpowiedź