SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Śpiewak walczy z Biedronką. Chodzi o promocję piwa

Aktywista Jan Śpiewak poinformował, że składa zawiadomienie do prokuratury w związku z promocją piw w Biedronce. Sieć dyskontów przy zakupie 12 piw oferuje kolejne 12 gratis. „Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom nie ma wątpliwości, że takie promocje to przestępstwa w świetle polskiego prawa” - zaznaczył. Sieć przy poprzednich tego typu promocjach podkreślała, że jest to zgodne z prawem. 

Jan Śpiewak (screen: YouTube/Jan Śpiewak)Jan Śpiewak (screen: YouTube/Jan Śpiewak)

„Biedronka postanowiła uczcić długi weekend i miesiąc trzeźwości w kościele promocją zachęcająca do upijania się” - napisał w czwartek Jan Śpiewak na X (dawniej: Twitter). „Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom nie ma wątpliwości, że takie promocje to przestępstwa w świetle polskiego prawa dlatego składamy zawiadomienie” - dodał.

Do tweeta dołączył screen, z którego wynika, że w dniach 11-12 sierpnia przy zakupie 12 piw klient może dostać kolejne 12 gratis (promocja dotyczy posiadaczy karty Moja Biedronka, a limit dzienny to 24 pojedyncze butelki)

Jak wyjaśnia Śpiewak w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, zawiadomienie dotyczy złamania zakazu określonego w art. 13¹ ust. 5 Ustawy o wychowani w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Przepis ten stanowi, że „zabrania się na obszarze kraju reklamy i promocji napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest dozwolona, pod warunkiem że (…) nie zachęca do nadmiernego spożycia alkoholu”.

KCPU w swoim oświadczeniu z kwietnia stwierdziło, że „proponowanie zakupu większej ilości napojów alkoholowych w celu uzyskania korzystniejszej ceny jest zachęcaniem do nadmiernego spożycia alkoholu”, co stanowi złamanie powyższego zakazu.

Wtedy dziennikarka i promotorka zdrowego żywienia Katarzyna Bosacka na Instagramie odniosła się do podobnej promocji Biedronki. „Ej, Biedronka, zdaje się, że w Polsce obowiązuje zakaz promocji alkoholu? Prawda Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom KCPU? Może, droga Biedronko, zajęlibyście się promocją warzyw i owoców? Kupisz 12 jabłek lub marchewek, 12 dostaniesz gratis?” - pytała.

Biedronka: reklama piwa wyjątkiem od zakazu reklamy alkoholu

Podobne zarzuty pojawiły się przed promocją na tegoroczną majówkę, gdzie też oferowano 12 piw gratis przy zakupie 12. - Sieć Biedronka zawsze stosuje się do obowiązujących w Polsce przepisów prawa. Co do zasady reklama piwa stanowi wyjątek ustawowy od zakazu reklamy alkoholu, jest zatem dozwolona z zachowaniem określonych wymagań. Materiały reklamowe Biedronki poddawane są kontroli pod kątem prawnym i spełniają niezbędne wymogi zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - podkreśliła sieć w komunikacie przesłanym wówczas serwisowi portalspozywczy.pl.

Teraz Biedronka podkreśla inne strony promocji. - W promocyjnej ofercie znajdują się także piwa bezalkoholowe, które stanowią znaczny jej udział. Podkreślić należy również, że promocja jest limitowana. Dodatkowo warto wspomnieć o specjalnych rabatogodzinach, dzięki którym klienci będą mogli skorzystać z wyjątkowych ofert, w wydłużonych dla ich wygody godzinach otwarcia sklepów - zaznacza w odpowiedzi na prośbę o komentarz do słów Śpiewaka Marta Walkiewicz, kupiec w sieci Biedronka, odpowiedzialna za ofertę piw.

Jak niedawno pisaliśmy, prokuratura odmówiła wszczęcia dochodzenia w sprawie reklam piwa Tyskie na Kanale Sportowym, nie dopatrując się „znamion czynu zabronionego”. Zawiadomienie, dotyczące podejrzenia ustawy antyalkoholowej, również złożył Śpiewak. Aktywista w rozmowie z Wirtualnemedia.pl zapowiedział, że zainteresuje problemem ministra sprawiedliwości.

W drugim kwartale br. przychody sprzedażowe sieci Biedronka zwiększyły się o 23,1 proc. do 5,47 mld euro, a w złotych wzrost wyniósł 20,3 proc. Na koniec czerwca sieć liczyła 3 432 sklepy, w br. ma zostać otworzonych 130-150 nowych, a ok. 350 wyremontowanych.

Czytaj też: Magdalena Cielecka w reklamie alkoholu. Jan Śpiewak zapowiada kroki prawne

Dołącz do dyskusji: Śpiewak walczy z Biedronką. Chodzi o promocję piwa

27 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Lolik
Poza tym te promocje piwa najmocniej są eksponowane przed weekendami i świętami co w obliczu wolnych dni i relaksu utrwala przykry stereotyp jakoby takie przedłużone weekendy wiązały się zawsze ze spożywaniem alkoholu. Nie promuje się aktywnego familijnego spędzania czasu wolnego tylko sugeruje jest to czas na picie alkoholowych napojów
odpowiedź
User
Tomek
W Holandii podobnie jest. Jedyna różnica to ta, że alkoholu nie sprzedają na stacjach benzynowych od 20 lat.
odpowiedź
User
RR
Ja bym zaczął od zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. To paranoja, że zrobiono z nich w Polsce całodobowe sklepy monopolowe. Niestety nadal są kierowcy, którzy tankują nie tylko paliwo.
odpowiedź