SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

KER: Lenin w reklamach Heyah to „jawny brak poszanowania narodowych wartości”

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęło 1 749 skarg na kampanię telefonii Heyah opartą na wizerunku Lenina. Komisja orzekła, że reklamy naruszyły kodeks branżowy, stanowiąc przejaw „jawnego braku poszanowania narodowych wartości”.

KER: Lenin w reklamach Heyah to „jawny brak poszanowania narodowych wartości”

Kampania Heyah, w której występował miniaturowy Lenin, ruszyła na początku br., ale została wstrzymana po zaledwie kilku dniach wskutek burzy negatywnych komentarzy odbiorców (przeczytaj więcej i zobacz te reklamy). „Przepraszamy wszystkich, którzy mogli poczuć się w jakikolwiek sposób dotknięci - nigdy nie było to naszym zamiarem” - podkreśliła Polska Telefonia Cyfrowa, właściciel Heyah.

Lawina krytyki Lenina w kampanii Heyah objęła też skargi skierowane do Komisji Etyki Reklamy. Komisja otrzymała 1 116 protestów dotyczących spotu telewizyjnego oraz 633 związane z reklamami outdoorwymi. Odbiorcy powtarzali w nich argumenty i zarzuty przeważające w internetowych dyskusjach o kampanii. „Uważam, że wykorzystanie w reklamie postaci zbrodniarza oraz symboli najbardziej zbrodniczego systemu terroru w historii nie da się pogodzić z Kodeksem Etyki Reklamy oraz dobrymi obyczajami, podobnie jak nie dałoby się pogodzić wykorzystywanie postaci Hitlera, Pol Pota, czy też Stalina” - napisał jeden ze skarżących. „Reklama propaguje totalitarny system jakim jest komunizm. Współtwórca komunizmu - Lenin przedstawiany jest w żartobliwy sposób, coś takiego nie powinno mieć miejsca w kraju tak doświadczonym przez komunizm, tak samo jak nie powinna mieć miejsca reklama z Hitlerem” - stwierdził inny. „Jest to obrzydliwa ‘reklama’ bazująca na odwołaniach do komunizmu, co powoduje - szczególnie u młodzieży - powstanie skojarzenia: komunizm=ok” - ocenił kolejny odbiorca.

>>> Branża: reklamy Heyah z Leninem to nic szokującego

Polska Telefonia Cyfrowa, podkreśliła, że przygotowująca tę kampanię agencja G7 przebadała format kreatywny z Leninem na grupie odbiorców, którzy nie zauważyli w nim niczego niewłaściwego. „Kluczem do powstania pomysłu i pracy nad kreacją było wyłącznie pojęcie ‘przełomu’, ‘rewolucji’ rozumianej jako ‘zmiana’. Zadaniem było stworzenie silnej, wyróżnialnej komunikacji, która przedstawi nową ofertę jako tę, która rewolucjonizuje rynek. ‘Zrewolucjonizowanie’ zgodnie z definicją językową polega na wprowadzeniu radykalnej zmiany Jednym, choć naturalnie nie jedynym, symbolem rewolucji jest postać Lenina” - uzasadnił telekom. „Skojarzenie rewolucji służyło wyłącznie podkreśleniu przełomowego charakteru oferty, która miała wprowadzić radykalną zmianę na rynku. Wykorzystano bowiem narzędzia właściwe satyrze, karykaturze, formie prześmiewczej i żartobliwej. Posłużenie się wizerunkiem W. Lenina nie było celem kampanii samym w sobie. Konwencja przyjęta w kampanii od początku do końca bazowała na żarcie i pastiszu. Lenin w tym pomyśle nie jest tyranem ale miniaturką” - dodała firma.

PTC zaznaczyła, że nie Heyah nie pierwszą marką, która wykorzystała postać Lenina. „Wizerunek ten obok np. czerwonej gwiazdy, sierpa i młota widoczny jest na gadżetach funkcjonujących na rynku. Obecność tych gadżetów trzeba oceniać jako wyraz swego rodzaju dystansu do tamtych czasów” - ocenił operator.

Firma podkreśliła, że reklamy z Leninem nie propagowały ustroju totalitarnego, a jedynie posługiwały się jego symboliką. Tym samym nie naruszyły przepisów Kodeksu karnego.

Komisja Etyki Reklamy orzekła, że kampania Heyah z Leninem naruszyła kodeks branżowy, ponieważ była prowadzona niezgodnie z dobrymi obyczajami i poczuciem odpowiedzialności społecznej oraz mogła zagrażać moralnemu rozwojowi dzieci i młodzieży. „Użycie wizerunku Lenina w tej kampanii reklamowej jest jawnym brakiem poszanowania narodowych wartości, a przede wszystkim pamięci ludzi, którzy zginęli przez komunizm lub zostali w jego wyniku jakkolwiek pokrzywdzeni” - uzasadniła Komisja, dodając, że ogromna liczba skarg na reklamy świadczy o ich negatywnym odbiorze społecznym.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: KER: Lenin w reklamach Heyah to „jawny brak poszanowania narodowych wartości”

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
cynik781
.."przebadała format kreatywny z Leninem na grupie odbiorców, którzy nie zauważyli w nim nic niewłaściwego..."
hipstery gotowe stwierdzić, że adolf h. też jest trendy bo się ciągle o nim mówi , robi filmy, nawijke w szkolach o nim mamy...
niektorzy czasem powinni zacząć używać takiego urządzenia w głowie które się nazywa mózg
odpowiedź
User
Mietek
Komisji Etyki Reklamy zalecam lyk wody i mniej wlasciwego Polakom brania wszystkiego na serio, do bólu. YT jest pelen reklam z Leninem i chyba nie przeszkadza to nikomu. Tego rodzaju werdykty pokazuja jedynie jakim zasciankiem jestesmy. Wiecej dystansu do siebie, historii, etc. Kiedys umrzemy w patosie, wymachujac sztandarem, wsluchujac sie w dwa wybuchy. Słabe.
odpowiedź
User
Artoo
Mi reklama nie przeszkadzała, pokazała rewolucję w cenie tego pakietu i taki był jej zamiar, a to że Polacy są narodem pamiętliwym, to musieli dopatrzeć się w tym komunizmu. Ech życie.
odpowiedź