Tyle wydaliśmy w internecie. Wzrost dużo wyższy niż w sklepach stacjonarnych

Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej opartych o sprawozdawczość Głównego Urzędu Statystycznego, w czerwcu 2025 roku obroty w handlu detalicznym wzrosły rok do roku o 1,8 proc., zaś w e-handlu – o 8 proc.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Tyle wydaliśmy w internecie. Wzrost dużo wyższy niż w sklepach stacjonarnych
mat.pras.

Z szacunków Krajowej Izby Gospodarczej wynika, że w czerwcu br. obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 110,061 mld zł.  Okazały się one o 2,1 proc. niższe niż w maju oraz o 1,8 proc. wyższe niż w czerwcu roku 2024.

KIG szacuje, że 74,9 proc. z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 82,436 mld zł. Była ona o 2,1 proc. niższa niż w maju i o 2,1 proc. wyższa niż przed rokiem.

Obroty w e-handlu w czerwcu 2025 roku stanowiły 8,7 proc. obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (82,436 mld zł) i osiągnęły wartość 7,172 mld zł. Były one o 3 proc. mniejsze niż w maju. Spadek miał charakter sezonowy. Wyniki okazały się o 8 proc. wyższe niż przed rokiem.

grafika

Konsumenci ostrożni, ale e-handel nie zwalnia tempa

Czerwcowe dane o stanie handlu detalicznego pokazują wyraźnie, że nastroje konsumenckie w Polsce wciąż są ostrożne, mimo poprawiającej się sytuacji gospodarczej. Wzrost sprzedaży detalicznej o 2,1 proc. r/r to wynik poniżej oczekiwań i prognoz KIG, co potwierdza, że Polacy nadal z rozwagą podchodzą do zakupów, także tych codziennych – komentuje Małgorzata Dadun, ekspertka Cross-border.pl.

Dodaje, że jak co roku, czerwiec przyniósł lekkie wyhamowanie dynamiki e-handlu względem wiosny. – Nie jest to powód do niepokoju, bowiem od lat obserwujemy podobny rytm, związany z wakacyjnym spowolnieniem i przesunięciem konsumpcji na inne cele (np. podróże). Mimo to cyfrowy handel nie traci impetu i można się spodziewać, że druga połowa roku przyniesie kolejne wzrosty, zwłaszcza jeśli branża nadal będzie inwestować w logistykę, personalizację, omnichannel i poprawę zakupowych doświadczeń e-klientów – mówi. 

Najważniejsze obserwacje e-handlu w czerwcu 2025 r.:

Żywność i napoje: choć nominalnie wzrost to tylko 47 mln zł rok do roku, procentowy skok aż o 53,1 proc. pokazuje, że e-grocery powoli, ale systematycznie zdobywa teren.
Motoryzacja online: aż 4-krotny wzrost r/r (+242 mln zł) może wskazywać na boom zakupowy w częściach i rynku wtórnym, gdzie ceny bywają bardziej konkurencyjne.
Moda i tekstylia: Wzrost o 176 mln zł (17,2 proc. r/r) potwierdza umocnienie trendu zakupów odzieżowych w sieci.
Meble, RTV i AGD: Polacy wydali o 115 mln zł więcej niż przed rokiem (wzrost o 12 proc.). To kategoria, w której e-commerce od lat ma silną pozycję, a zaufanie konsumentów przekłada się na rosnące koszyki zakupowe.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

HBO Max poszerza zasięg

HBO Max poszerza zasięg

Rozdrobnienie praw do Ligi Mistrzów za Odrą. Kibice będą słono płacić

Rozdrobnienie praw do Ligi Mistrzów za Odrą. Kibice będą słono płacić

Czarna prognoza dla OpenAI. Czołowy bank wyliczył, jaką będzie mieć stratę

Czarna prognoza dla OpenAI. Czołowy bank wyliczył, jaką będzie mieć stratę

Gwiazdy Telewizji Polskiej w spocie akcji "Reklama Dzieciom"

Gwiazdy Telewizji Polskiej w spocie akcji "Reklama Dzieciom"

Prezes Burda Media Polska w wywiadzie dla prestiżowego "The Drum". Co powiedział o mediach?

Prezes Burda Media Polska w wywiadzie dla prestiżowego "The Drum". Co powiedział o mediach?

Hollywood przeciw fuzji Netfliksa z Warner Bros.? Właściciele kin i reżyserzy alarmują

Hollywood przeciw fuzji Netfliksa z Warner Bros.? Właściciele kin i reżyserzy alarmują