SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Kobiety lepiej od mężczyzn zarządzają finansami

Klientki banków ostrożniej podchodzą do zaciągania kredytów oraz różnią się od mężczyzn w kwestii gospodarowania pieniędzmi - wynika z badania TNS Polska.

Article

Obraz Polek wyłaniający się z badania zdecydowanie przeczy obiegowej opinii o rozrzutności płci pięknej. Przedstawia statystyczną Polkę jako osobę rozważną i odpowiedzialną, rozsądnie zarządzającą swoimi finansami.

Blisko połowa (47 proc.) badanych pań twierdzi, że planuje swoje wydatki bardzo dokładnie i wie, co dzieje się z ich pieniędzmi. Wśród panów odsetek ten jest znacznie niższy i wynosi 38 proc.

Płeć piękną charakteryzuje ponadto znaczna przewaga nad mężczyznami w kwestii planowania wydatków i zarządzania własnymi pieniędzmi. Podczas gdy 61 proc. Polek zadeklarowało natychmiastowe regulowanie najważniejszych miesięcznych zobowiązań po otrzymaniu wynagrodzenia, to w przypadku mężczyzn w ten sposób postępuje 51 proc.

Wyniki badania wskazują również na ostrożne podejście do zaciągania kredytów. Możliwość wzięcia kredytu wyklucza 22 proc. pań i 18 proc. panów, co wskazuje, że Polki nieznacznie częściej postrzegają zaciąganie zobowiązań jako ryzykowną operację. Prawie połowa pań potwierdziła, że z kredytu gotówkowego skorzystałaby tylko w ostateczności.

Zarówno panie, jak i panowie, chętniej korzystają z zakupów na raty - 40 proc. Polaków postrzega je jako dobre rozwiązanie dla osób, które nie dysponują wystarczającym zasobem finansowym. Tylko 13 proc. zakupy na raty traktuje jako rozwiązanie zbyt ryzykowne.

Jak wynika z danych BIK, 45 proc. kredytów konsumpcyjnych zarówno gotówkowych, jak i ratalnych, kobiety zaciągnęły samodzielnie. W przypadku kredytów mieszkaniowych decyzję o tego rodzaju długoterminowym zobowiązaniu w 70 proc. kobiety podejmują wspólnie z partnerami lub małżonkami, a jedynie 15 proc. pań podejmuje decyzję o zaciągnięciu kredytu mieszkaniowego samodzielnie. Najczęściej kredyty konsumpcyjne zaciągane są przez dojrzałe kobiety, często pomagające w ten sposób członkom rodziny. Inaczej wygląda to w przypadku kredytów mieszkaniowych, gdzie to właśnie młode kobiety znacznie częściej są kredytobiorczyniami niż mężczyźni będący ich rówieśnikami.

Wśród najczęściej wskazywanego przeznaczenia zaciąganego kredytu gotówkowego jest zaspokojenie bieżących potrzeb: ok. jednej trzeciej kredytów gotówkowych kobiety i mężczyźni zaciągają właśnie w tym celu (odpowiednio 38 proc. i 31 proc.). Pozostałe kredyty kobiety najczęściej przeznaczają na kupno sprzętów pozwalających na wyposażenie mieszkania (21 proc.), zaś mężczyźni - na zakup sprzętu RTV i AGD (14 proc.) lub zakup samochodu (12 proc.).

W przypadku kredytów ratalnych i celów ich przeznaczenia nie ma istotnych różnic ze względu na płeć kredytobiorcy. Ponad połowa przeznaczana jest na zakup sprzętu AGD lub RTV (56 proc. wśród mężczyzn i 52 proc. wśród kobiet), zaś ok. jednej czwartej w celu wyposażenia mieszkania (odpowiednio 22 proc. i 23 proc.).

Jak wskazują dane BIK, kobiety są mniej aktywne kredytowo niż mężczyźni: 47 proc. kobiet ma czynny kredyt w stosunku do 50 proc. mężczyzn. Kobiety, również bez względu na wiek, charakteryzują się większą skłonnością do terminowego regulowania swoich zobowiązań kredytowych. Natomiast o 4 pkt. proc. większa jest grupa kredytobiorców mężczyzn w stosunku do kobiet, którzy mają przynajmniej jeden przeterminowany kredyt.

Badanie „Audyt Bankowości Detalicznej” jest realizowane przez TNS Polska na zlecenie Biura Informacji Kredytowej oraz BIG InfoMonitor w cyklu kwartalnym, na reprezentatywnej próbie 3000 Polaków w wieku powyżej 15 lat. Powyższe dane pochodzą z III i IV kwartału 2014 r. (N=6000).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Kobiety lepiej od mężczyzn zarządzają finansami

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl