SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Komisja Etyki Reklamy: reklama Plusa „Ja+ na kartę” ośmieszała Orange Polska

Komisja Etyki Reklamy rozpatrując skargę złożoną przez Orange Polska uznała, że reklama sieci komórkowej Plus (Polkomtel) pod hasłem „Ja + na kartę” z Szymonem Majewskim i Magdaleną Lamparską jako reklama porównawcza może wprowadzać w błąd sugerując, że u konkurencyjnego operatora „można nieźle utknąć". Może też dyskredytować lub ośmieszać konkurenta informując, że konkurencyjny operator jest „passé".

Article

KER zajmowała się reklamą telewizyjną sieci komórkowej Plus pod hasłem „Ja+ na kartę”. Skargę na ten spot złożyła konkurencyjna firma, Orange Polska. Bohaterami filmu reklamowego Plusa są Szymon Majewski i aktorka Magdalena Lamparska. Szymon Majewski odradza kobiecie znajdującej się w butiku z odzieżą wybór sukienki w kolorach nawiązujących do konkurencyjnych operatorów telekomunikacyjnych: sieci Orange (kolor pomarańczowy), Play (kolor fioletowy) i T-Mobile (różowy). Na końcu wybrzmiewa hasło „Myślisz, że utknąłeś u operatora bo zarejestrowałeś numer?" i opisana jest oferta Polkomtel „6 GB, rozmowy i SMS/MMS BEZ LIMITU, ipla w prezencie za 14,50 zł na 30 dni (przez 3 miesiące)".

Orange Polska twierdzi, że spot ten jest reklamą porównawczą - wg operatora wskazuje na to sama reklama (pojawiają się kolory charakterystyczne dla 4 głównych operatów usług telekomunikacyjnych obecnych na rynku oraz hasło wskazujące na wyższość oferty Plus w porównaniu do reszty operatorów w tym oferty Orange.

W ocenie przedstawicieli Orange, spot Plusa nie spełnia wymogów reklamy porównawczej, przede wszystkim nie wskazuje do jakich elementów oferty porównano ofertę Plus aby uznać, że jest ona lepsza (czy nawet najlepsza). „Co istotne, porównując same oferty, nie można uznać, że oferta na kartę (pre-paid) Plus jest lepsza od oferty Orange. Tym samym oprócz nie spełniania warunków wskazanych dla reklamy porównawczej można uznać, że konsument został wprowadzony w błąd (co więcej, przez to, że nie ma wskazanych elementów branych pod uwagę przy porównaniu konsument nie wie czy porównanie jest rzetelne i prawdziwe i nie ma możliwości tego zweryfikować). Reklama nie porównuje istotnych cech usługi a jedynie skupia się na dyskredytowaniu oferty skarżącej (i pozostałych operatorów) by wypromować usługę Polkomtel. Usługi i samo przedsiębiorstwo Orange zostało przedstawione w sposób niekorzystny. Wyrażenie passe (użyte w spocie w odniesieniu do skarżącej) jest zdecydowanie nacechowane negatywnie, co więcej ośmiesza i dyskredytuje” - napisano w skardze złożonej przez Orange Polska.

Polkomtel nie przedstawił swojej odpowiedzi na zarzuty Orange Polska. Przedstawiciele operatora poinformowali KER, że ich spółka nie jest sygnatariuszem Kodeksu Etyki Reklamy i nigdy nie zobowiązywała się również do jego stosowania. Dlatego też w ich opinii zarzucanie reklamie Plusa, że narusza  zawarte w Kodeksie zapisy jest bezpodstawne. Ponadto poinformowali, że Polkomtel zamierza się bronić przed bezpodstawnymi zarzutami Orange przed sądem i dlatego „nie zamierza wdawać się w spór merytoryczny przed Komisją Etyki Reklamy”.

Mimo takiego stanowiska Polkomtela, KER orzekła, że reklama Plusa „Ja + na Kartę” narusza Kodeks Etyki Reklamy. Zwróciła uwagę, że reklama porównawcza jest reklamą, która umożliwia bezpośrednio lub pośrednio rozpoznanie konkurenta albo towarów lub usług oferowanych przez konkurenta. W ocenie KER – reklama Plusa rozpoznanie konkurentów pozwala.

Komisja stwierdziła, że zaskarżony spot może wprowadzać w błąd odbiorców sugerując, iż u konkurencyjnego operatora „można nieźle utknąć". Uznała też, że nie dokonano w nim porównania jednej lub więcej cech, które byłyby weryfikowalne. Stwierdziła również, że reklama ta, poprzez użyte w niej środki wyrazu może dyskredytować lub ośmieszać konkurenta informując, że konkurencyjny operator jest „passé".

Kreacją kampanii zajęła się agencja Scholz & Friends Warszawa. Spot nakręcił Jeremi Prokopowicz, wyreżyserował Bartek Prokopowicz, a produkcją zajęli się Ryszard Kłosowski i TFP. Za planowanie i zakup mediów odpowiada dom mediowy Vizeum.
 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Komisja Etyki Reklamy: reklama Plusa „Ja+ na kartę” ośmieszała Orange Polska

17 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
DFS
Magdusia Lamparska! Mmm.... :-)
odpowiedź
User
Ajron
- Co widzi Szymon Majewski wchodząc na cmentarz?
- Same Plusy?
- Brawo TY
- Brawo JA
odpowiedź
User
Nick
Komisja Etyki Reklamy. Buhahahaha!!! Przecież to oksymoron w najczystszej postaci.
odpowiedź
User
kolka
"Przedstawiciele operatora poinformowali KER, że ich spółka nie jest sygnatariuszem Kodeksu Etyki Reklamy i nigdy nie zobowiązywała się również do jego stosowania. "

Co im robisz? Nic nie zrobisz :)
odpowiedź
User
Janek
Przecież wiadomo, że reklamy Plusa są robione z takim przymrużeniem oka... No a że ostatnio ofertę od pomarańczowych mają ciekawszą, to już zupełnie inna para kaloszy...
odpowiedź