SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kompania Piwowarska poprawiła błąd w reklamie piwa Tyskie. „Tychy nie były w zaborze pruskim”

Po skardze wniesionej do Komisji Etyki Reklamy. Kompania Piwowarska usunęła błąd z reklamy internetowej piwa marki Tyskie - informację o tym, że Tychy leżały w zaborze pruskim.

Article

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęły skargi na internetową reklamę piwa marki Tyskie (produkowanego przez Kompanię Piwowarską).

Reklama ta prezentowała piwo Tyskie osadzone w realiach Austro-Węgier okresu pierwszej wojny światowej. W skargach zwrócono uwagę, że przekaz ten wprowadza w błąd, bo Tychy nie leżały w zaborze pruskim, tylko w samych Prusach. Śląsk nigdy nie był pod zaborami ponieważ w okresie rozbiorów nie leżał w Polsce.

W jednej ze skarg podkreślono też, że piwo Tyskie nie ma nic wspólnego z austro-węgierskimi tradycjami browarniczymi.

Przedstawiciele Kompanii Piwowarskiej odnosząc się do zarzutów poinformowali, że faktycznie w jednej ze scen reklamy Tyskiego widniał napis „Browar w Tychach, zabór pruski" (od ok. 10 do 12 sekundy), a następnie pokazano jak browarnik pakuje do furgonetki nowe Tyskie Niepasteryzowane. Napis ten został jednak w październiku 2016 r. zmieniony, a błąd usunięty i w reklamie pojawia się napis „Browar w Tychach" bez wskazania „zabór pruski".

Ponadto zwrócono uwagę, że intencją Kompanii Piwowarskiej w tej reklamie było pokazanie w zabawny sposób ucieczki dezerterów Mazura i Mecenasa i przebiegu ich podróży do Polski. Reklamy mają konwencję humorystyczną i wszystkie operują absurdalnymi sytuacjami. Historie dotyczące dezerterów, są przedstawione z przymrużeniem oka i operują charakterystyczną dla reklamy fikcją marketingową.

Firma przyznała, że popełniła w reklamie błąd wskazując, że Tychy leżały w zaborze pruskim, podczas gdy Tychy leżały na terenie Śląska Pruskiego.

„Był to nieumyślny błąd KP S.A., jednak nie miał on na celu wprowadzenia w błąd konsumentów co do pochodzenia produktu, ani nie nadużywał zaufania odbiorcy, jego braku doświadczenia bądź wiedzy. Nieprawidłowa informacja nie była zamierzona, pojawiła się w wyniku błędu ludzkiego. Została ona także niezwłocznie usunięta, a reklama ta była emitowana z przedmiotowym błędem jedynie w Internecie, do października 2016 r. Obecnie emitowana jest wersja niezawierająca błędu. Warto jednak podkreślić, że cała konwencja reklamy miała charakter humorystyczny, a nie historyczny. Wskazanie pewnych ram czasowych miało na celu ułatwienie konsumentom osadzenia kampanii reklamowej (a nie piwa Tyskiego) w pewnych warunkach historycznych, gdzie państwo polskie nie istniało, a także łatwiejsze odnalezienie analogii do filmu „C.K. Dezerterzy", którego akcja toczy się w tamtych czasach. Jednocześnie, w prowadzonej kampanii reklamowej nigdy nie sugerowano, że Tyskie kiedykolwiek było warzone na terenie Austro-Węgier. Tam rozpoczyna się historia fikcyjnych bohaterów Mazura i Mecenasa, którzy wraz z zapasem piwa przemierzają Europę. Reklama jest pewną konwencją, dlatego nie powinno się odbierać jej jeden do jednego. Celem reklamy nie było udokumentowanie autentycznej historii piwa Tyskie i browaru - temu służy Muzeum Tyskich Browarów Książęcych, liczne wydawnictwa i filmy stricte historyczne. Inspiracją do scenariusza spotu reklamowego Tyskiego były przygody jakie przeżywają bohaterowie filmu „C.K. Dezerterzy", których historia rozpoczyna się na terenie Austro-Węgier. Aby sygnał o inspiracji filmem był czytelny, KP S.A. postanowiła odwołać się do popularnego schematu zaczerpniętego z kultury masowej. Podkreślenia jednak wymaga, że reklama przede wszystkim ma charakter fikcji marketingowej i powinna być traktowana z przymrużeniem oka” - wyjaśnili przedstawiciele Kompanii Piwowarskiej.

KER uznała, że reklama Tyskiego nie wprowadza w błąd. Doceniła działania reklamodawcy, który niezwłocznie usunął błędny napis z reklamy. Zaznaczyła przy tym, że napis ten nie miał wpływu na właściwości reklamowanego produktu.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Kompania Piwowarska poprawiła błąd w reklamie piwa Tyskie. „Tychy nie były w zaborze pruskim”

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
policenske pivo
„Tychy nie były w zaborze pruskim”A tyskie to nei piwo tylko napój spirytusowy z żółcią wołową.
dlaczego nie mogą warzyć piwa jak te które dają w muzeum tyskiego na koniec wycieczki?
odpowiedź
User
Ravnarr
„Tychy nie były w zaborze pruskim”A tyskie to nei piwo tylko napój spirytusowy z żółcią wołową.
dlaczego nie mogą warzyć piwa jak te które dają w muzeum tyskiego na koniec wycieczki?
Tyskie to jest syf, ale nie powtarzaj bzdurnych mitów.
odpowiedź
User
Sceptyk
Jest wiele opinii co do tego piwa. Sam je kiedys pilem dopoki nie odkrylem Perły. Żadne piwo do tej pory tak mi nie zasmakowało, a i cena w porzadku.
odpowiedź