SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

KRRiT chce badać rynek mediów w Polsce. Do dialogu technicznego dołączyły kolejne firmy

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji rozpoczęła już spotkania z firmami w ramach dialogu technicznego na temat nowego badania oglądalności i słuchalności w telewizji, radiu i internecie. Do 30 marca - oficjalnego terminu zgłoszeń, chęć udziału w spotkaniach zadeklarowały 23 podmioty. Jednak po terminie zgłosiło się jeszcze sześć, a KRRiT wyraziła zgodę na ich udział w rozmowach.

Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji; fot: Tomasz KiełczewskiArticle

Kilka tygodni temu Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosiła dialog techniczny, którego celem jest rozpoczęcie projektu badań tele- i audiometrycznych. Do końca marca nadawcy mogli deklarować chęć udziału i zgłaszać wstępne propozycje technologii.

W terminie do dialogu technicznego zgłosiły się w sumie 23 podmioty: RDLabs, Incepton, Grupa RMF, Plum Research, Telewizja Republika, Mobile4 PRO, Exatel, TIME, Radio Elka, Polsat Media Biuro Reklamy, Datarino, Eurozet, Ipsos, Kantar Media, AGB Nielsen Media Research, Execon ITS, Grupa Radiowa Agora, Mazowiecki Klaster ICT, Polska Fundacja Wspierania Rozwoju Komunikacji Elektronicznej PIKSEL, Łukasz Maciej Kardas, Korbank, Poczta Polska i Weblin.

KRRiT zezwoliła jednak na dołączenie do dialogu technicznego kolejnym sześciu podmiotom. - Z uwagi na duże zainteresowanie dialogiem technicznym komisja postanowiła dopuścić do dialogu podmioty, które złożyły zgłoszenie do udziału po wyznaczonym terminie - poinformowała Wirtualnemedia.pl Teresa Brykczyńska, rzecznik Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Do dialogu dołączyli: Audytorium 17, Radio Leliwa, Netwizor (wydawca serwisu Videostar, należącego do Wirtualnej Polski), DANAE, ITI Neovision, Median.

Nowe badania konkurencją dla Nielsena i Radio Track

Badania realizowane przez Krajową Radę mają być przede wszystkim odpowiedzią na panel Nielsena (który również zgłosił się do rozmów w ramach dialogu technicznego), obecnie monopolisty na rynku badań telemetrycznych oraz Radia Track, którego badania według stacji radiowych nie odzwierciedlają rzeczywistych wyników słuchalności.

Pomiar Nielsena był w ostatnim czasie wielokrotnie krytykowany przez przedstawicieli TVP, negatywnie wypowiedział się o nim oraz o badaniu Radia Track także przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski.

W ramach propozycji nowych badań tele- i audiometrycznych, KRRiT proponuje, aby panel badawczy objął minimalnie 10 tys. gospodarstw domowych. Badania mają być realizowane za pieniądze publiczne, zapewnione z budżetu KRRiT. Pod koniec tego roku ma zostać uruchomiony pilotażowy panel oparty na pomiarze pasywnym. Po spotkaniach z firmami, które w dialogu technicznym przedstawią swoje propozycje, KRRiT zacznie testy polegające na wdrożeniu mikropaneli.

TVP stawia na Netię

Badanie oglądalności telewizji firmy Nielsen Audience Measurement jest realizowane w oparciu o panel liczący około 2 tys. gospodarstw domowych. Od prawie dwóch lat mocno krytykują je władze Telewizji Polskiej, zarzucając mu, że nie jest reprezentatywne dla całego społeczeństwa.

Jesienią 2016 roku Nielsen zgodził się na przeprowadzenie przez niezależny podmiot audytu rozproszenia geograficznego swojego panelu telemetrycznego w Polsce. Natomiast pod koniec ub.r. firma zapowiedziała, że zamierza powiększyć z początkiem 2019 roku swój panel telemetryczny do 5 tys. osób.

TVP zamierza wypełnić obowiązującą do 2019 roku umowę z Nielsenem, ale od połowy ub.r. zbiera już dane o oglądalności od klientów usługi telewizyjnej Netii. W styczniu publiczny nadawca poinformował, że we współpracy ze specjalistami z SGH opracował model oglądalności rzeczywistej, pozwalający przeliczać dane od Netii tak, żeby były reprezentatywne dla całego społeczeństwa pod względem miejsca zamieszkania (województwa oraz typu miejscowości).

Z kolei badanie słuchalności, o nazwie Radio Track, jest realizowane przez Millward Brown w formie wywiadów telefonicznych na reprezentatywnej grupie ok. 7 tys. osób miesięcznie. Wyniki są podawane z okresu trzech miesięcy.


Materiał filmowy pochodzi z Agencji Newseria

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: KRRiT chce badać rynek mediów w Polsce. Do dialogu technicznego dołączyły kolejne firmy

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Obiektywna
Niech zgsdnę: wygra jakaś od Gowina albo założona 6 dni przed terminem.
odpowiedź
User
Kropka
Telewizja Republika jest w tym towarzystwie najbardziej wiarygodnym podmiotem.
I poważnym.
odpowiedź
User
WJ 1303
Nie w tą stronę. Jako abonent oczekuję że TVP przestanie się ścigać z innymi w statystykach oglądalności dla kasy z reklam.CELEM PRIORYTETOWYM TVP POWINIEN BYĆ PRESTIŻ I AUTORYTET..Reklamy jako nieuczciwa konkurencja [ macie abonament] powinny być mocno ograniczone lub zupełnie wyeliminowane. TVP powinno stać się czołowym producentem filmów dokumentalnych i paradokumentalnych. To wstyd że nikt nie wyprodukował jeszcze filmu o Konstytucji 3 Maja lub np o. tym jak powstał " Kret" który zagłębi się pod powierzchnie Marsa jeszcze w tym roku. Na koniec. Skończcie wreszcie zapraszać do programów harcowników politycznych Jeżeli zapraszacie do studia polityka to niech to będzie ten który podejmuje ważne decyzje. Nie bójcie się życzliwej krytyki dobra zmiano.
odpowiedź