SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

KRRiT zakazuje kolejnych rosyjskich i białoruskich kanałów telewizyjnych

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała o wykreśleniu z rejestru operatorów kablowych i platform satelitarnych kolejnych kanałów w związku z inwazją Rosji na Ukrainę. Do zakazanych stacji dołączyły Pierwyj Kanał (Channel One Russia) i Białoruś 24 (TV Białoruś).

Article

Przed tygodniem informowaliśmy, że KRRiT zdecydowała o usunięciu z oferty polskich operatorów płatnej telewizji rosyjskich kanałów: RT (Russia Today), RT Documentary, RTR Planeta, Sojuz TV i Rossija 24. Zwracaliśmy wówczas uwagę, że na liście nie znalazł się Pierwyj Kanał. Stacja emituje m.in. propagandowe programy informacyjne i publicystyczne. W ostatnich dniach prezentuje też filmy poświęcone „zwycięskiemu” 1945 roku, kiedy żołnierze Armii Czerwonej uczestniczyli w pokonaniu III Rzeszy.

Rosyjskie media nie informują o zabitych cywilach i dzieciach. Twierdzą, że trwa jedynie operacja denazyfikacji i demilitaryzacji Ukrainy. Nie informują o bohaterskiej obronie Ukraińców  i postawie prezydenta Wołodymyra Zełenskiego. W relacji z jego konferencji prasowej zwracają za to uwagę, że często głaskał się po włosach i trzymał za nos, co ma dowodzić jego kłamstw. Inwazję Rosjan przedstawiają jako pomoc dla mieszkańców Ukrainy.

Zobacz także: Rosyjskie kanały znikają z całego świata. Co pokazują?

„Zamieszczane treści zagrażają bezpieczeństwu i obronności państwa”

Operatorzy szybko dostosowali się do decyzji KRRiT i usunęli rosyjskie stacje z oferty oraz list dekoderów (w przypadku platform satelitarnych). O zakazaniu oferowania kolejnych stacji zza wschodniej granicy KRRiT poinformowała w komunikacie. - 4 marca 2022 r. KRRiT podjęła uchwałę o wykreśleniu następujących rosyjskich i białoruskich programów z „Rejestru programów telewizyjnych rozpowszechnianych wyłącznie w systemie teleinformatycznym i programów rozprowadzanych”: Białoruś 24 (znany też jako: TV Białoruś) oraz Pierwyj kanał (znany też jako: Channel 1 Russia, ORT1). Programy zostają wykreślone z rejestru z uwagi na zamieszczane treści zagrażające bezpieczeństwu i obronności państwa. KRRiT podjęła Uchwałę na podstawie art. 9 ust. 1, art. 45 ust. 3 pkt 1a i ust. 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o rtv, upoważniając Przewodniczącego do nadania decyzjom podjętym w oparciu o niniejszą uchwałę rygoru natychmiastowej wykonalności - zdradziła KRRiT.

KRRiT poinformowała też, że w koordynacji z Pełnomocnikiem Rządu do Spraw Cyberbezpieczeństwa Januszem Cieszyńskim, w trybie pilnym prowadzi weryfikację wszystkich rosyjskich i białoruskich programów telewizyjnych rozprowadzanych w Polsce. Analiza prowadzona jest pod kątem prowadzenia niebezpiecznych działań dezinformacyjnych oraz zamieszczania treści zagrażających bezpieczeństwu i obronności państwa.

Walka z dezinformacją w całej UE

Polski regulator zwraca uwagę, że podobne decyzje zapadły na forum całej UE. - KRRiT wykreślając z rejestru powyższe programy, włącza się do działań prowadzonych na terenie całej Unii Europejskiej, zapobiegających szerzeniu się propagandy, manipulacji faktami i dezinformacji - informuje regulator. 1 marca 2022 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła Rozporządzenie 2022/350 zawieszające możliwość rozpowszechniania, ułatwiania rozpowszechniania oraz wszelkiej innej dystrybucji rosyjskich programów: RT- Russia Today English, RT- Russia Today UK, RT - Russia Today Germany, RT - Russia Today France, RT- Russia Today Spanish oraz Sputnik.

Większość europejskich sieci kablowych i platform cyfrowych dostosowała się do tej decyzji. W miejsce Russia Today pojawia się plansza o decyzji Unii Europejskiej. - Zakaz nadawania lub umożliwiania, ułatwiania lub w inny sposób przyczyniania się do nadawania jakichkolwiek treści przez osoby prawne, podmioty lub organy wymienione w załączniku XV [RT- Russia Today English, RT- Russia Today UK, RT - Russia Today Germany, RT - Russia Today France, RT- Russia Today Spanish oraz Sputnik], w tym w drodze transmisji lub dystrybucji za pomocą dowolnych środków, takich jak telewizja kablowa, satelitarna, telewizja internetowa, dostawcy usług internetowych, internetowe platformy lub aplikacje służące do udostępniania plików wideo, niezależnie od tego, czy są one nowe czy preinstalowane - można przeczytać w rozporządzeniu Rady Europejskiej.

Dołącz do dyskusji: KRRiT zakazuje kolejnych rosyjskich i białoruskich kanałów telewizyjnych

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Maciej
Bardzo dobrze jeszcze powinni zakazać emisji stacji russia24 Tam też leją propagande ...
1 1
odpowiedź
User
pol
Bardzo dobrze jeszcze powinni zakazać emisji stacji russia24 Tam też leją propagande ...
0 2
odpowiedź
User
pol
Lemingi mogą oglądać tylko propagandę bladych H---. z TVP-info .Pozdrawiam
2 1
odpowiedź