SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

KRRiT zaczyna kolejny dialog techniczny dot. badania oglądalności i słuchalności mediów

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji rozpoczęła kolejny dialog techniczny, który ma poprzedzać właściwe badanie tele- i audiometryczne rynku mediów. Do 5 lipca br. zainteresowane firmy mogą zgłaszać się do dialogu, który ma na celu przedstawienie założeń dla badania założycielskiego.

Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji; fot: Tomasz Kiełczewski Article

W marcu br. rozpoczął się dialog techniczny, który miał na celu wybór wykonawcy pomiaru (niezależnego pomiaru mediów elektronicznych: video on demand, telewizji linearnej, radia analogowego i cyfrowego, live stream, video i audio na urządzenia mobilne). Zgłosiło się do niego dokładnie 30 podmiotów: zarówno nadawców telewizji naziemnej, firm technologicznych czy ośrodków zajmujących się badaniami na rynku medialnym. Jak podaje KRRiT, w związku z organizacją badań słuchalności, oglądalności oraz audio-video w internecie, jej celem jest zorganizowanie jednoźródłowego pomiaru wszystkich mediów.

Pierwszy dialog techniczny służył do zbadania dostępnych na rynku technologii i zapoznania się z propozycjami zainteresowanych podmiotów. Kolejny, ma na celu realizację i kontrolę badania założycielskiego (establishment survey), które będzie poprzedzać badanie pilotażowe.

W badaniu pilotażowym priorytetami jakość i koszty

W badaniu pilotażowym KRRiT zakłada, że próba badawcza obejmie 10 tys. wywiadów. Dialog techniczny ma służyć eksperymentom, które w ostateczności opracują założenia dla właściwego badania - założycielskiego. Rada bierze pod uwagę przede wszystkim jakość badań oraz proponowane koszty ich przeprowadzenia. W czasie pilotażu jest otwarta na testowanie rożnych rodzajów metodologii.

Docelowo KRRiT planuje realizację kilkuset tysięcy wywiadów dla badania założycielskiego. W ciągu roku będzie uzupełniać rekrutację dla trwającego badania – efektem tego będzie de facto przeprowadzanie ciągłego badania założycielskiego.

Wymogi stawiane firmom w drugim dialogu technicznym

Na tym etapie KRRiT chce zapoznać się z pomysłami i rozwiązaniami pomiarowymi. Firmy mają zaproponować metodę badania założycielskiego (CAPI, CATI, CAWI itd.), dobór operatu, definicję panelisty/gospodarstwa domowego, propozycję doboru próby, jej wielkości (KRRiT wymaga, aby w pilotażowym badaniu wynosiła 10 tys.), narzędzi realizacji badania, jego oprogramowania; sposób przeprowadzania wywiadu, wskaźnik odpowiedzi (i sposobu gratyfikacji uczestników badania), dobór osób biorących udział, czas trwania wywiadu, jego dokumentacji, konstrukcji narzędzia badawczego, rodzaju panelu (gospodarstw domowych czy respondentów), zasad rekrutacji, kontroli terenowej przeprowadzonego badania, szacunkowych kosztów realizacji i kontroli badania.

Docelowo badanie założycielskie ma dostarczyć szczegółowych informacji na temat struktury społeczno-demograficznej, modelu i sposobu konsumpcji mediów w ujęciu ogólnokrajowym, jak i regionalnym oraz dostarczyć bazę danych respondentów do badania panelowego (biorąc pod uwagę ich cechy społeczno-demograficzne oraz zachowania medialne).

Jak zaznacza KRRiT, badanie założycielskie jest o tyle istotne, że pozwoli na wyeliminowanie potencjalnych błędów i nieprawidłowości pomiarowych, które mogą rzutować na ostateczne wyniki pomiaru.

KRRiT nie określa ścisłej daty zamknięcia dialogu. Wspomniano tylko, że będzie trwać do czasu, aż Radzie uda się precyzyjnie określić wymagania stawiane wykonawcom. Zainteresowane podmioty, które chcą wziąć udział w drugim etapie dialogu technicznego mogą składać wnioski do 5 lipca br. KRRiT wymaga przedstawienia propozycji firm według wytycznych, w formie prezentacji, konieczne jest także złożenie pisemnych dokumentów.

Nowa jednostka - Joint Industry Committee (JIC)

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zaproponowała również, by zarządzaniem nowym badaniem oglądalności telewizji i słuchalności radia w Polsce zajęła się nowa jednostka - Joint Industry Committee (JIC). Polski JIC miałyby zrzeszać agencje badawcze, domy mediowe, media i marketerów. KRRiT chce w ten sposób przekazać zarząd nad pomiarem mediów uczestnikom rynku i sama pełnić rolę nadzorcy.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: KRRiT zaczyna kolejny dialog techniczny dot. badania oglądalności i słuchalności mediów

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
dysk rozczarowany
Ten pan na zdjęciu ma dobre samopoczucie i wysoką samoocenę......!?
Co zrobiła KRRiTv dla zbudowania równowagi , zwłaszcza w ofercie stacji radiowych?
Nadal przeważają agresywne, tandetne stacje , najczęściej prezentujące i propagujące określoną opcję. Nic się nie zmieniło od 10 lat.
13 8
odpowiedź
User
Taniej
będzie drukować biuletyn Do Użytku Wewnętrznego. Bonza „partii” będzie się cieszył i spokój.
10 8
odpowiedź
User
Pawel
Moje ulubione stacje radiowe to PR1,PR24 i PIK z Bydgoszczy.
8 8
odpowiedź
User
aZaliż
Naprawdę ktoś wierzy w to, że z inicjatywy prorządowej, fałszywie niezależnej rady powstanie coś, co rynek nie tylko zaakceptuje ale i będzie respektował?

Gdyby potrzebna była nowa formuła pomiarów, to powstałaby już dawno, niezależnie od jęczenia prezesów państwowych mediów. Skoro jej nie ma, to znaczy, że to co działa, działa dobrze i nikt nie widzi potrzeby zmiany.
odpowiedź