Polak kocha YouTube, ale nie zależy mu na podcastach

Nieco ponad 30 proc. Polaków korzysta z dostępu do płatnych treści wideo na żądanie – wynika z badania Krajowego Instytutu Mediów. Z kolei, jak wynika z danych, bardzo lubimy YouTube: do korzystania z tego serwisu przyznaje się ponad 52 proc. badanych, muzyki ze streamingu słucha niemal 13 proc. zaś podcastów - niewiele ponad 10 proc. Polaków

jk
jk
Udostępnij artykuł:
Polak kocha YouTube, ale nie zależy mu na podcastach

Krajowy Instytut Mediów zbadał nasze preferencje w drodze badania założycielskiego - największego i najbardziej kompleksowego badania konsumpcji mediów w Polsce, realizowanego w sposób ciągły na próbie osób w wieku 4+. 

Wynika z niego, że z płatnych serwisów VOD w okresie 30 dni poprzedzających badanie KIM korzystało 32,1 proc. Polaków. Na korzystanie z tego typu rozrywki nieco częściej wskazywali mężczyźni (33,9 proc.), niż kobiety (30,3 proc.). Najwięcej oglądających zaobserwowano w grupie wiekowej 16-24 lata (52,8 proc.), zaś najmniej - w grupie wiekowej 65+ (4,8 proc.).

Okazuje się, że VOD oglądało 27,7 proc. badanych mieszkańców wsi, 30,7 proc. z miejscowości do 20 tys. mieszkańców, 32,4 proc. z miast od 20 do 100 tys.; 36,3 proc. z miast do 500 tys. mieszkańców i 41,8% proc. z miast powyżej 500 tys.

Kochamy YouTube, w każdym wieku

Znacznie lepiej w badaniu wypadło korzystanie z serwisu YouTube, z którego korzystało 52,5 proc. Polaków. Najwięcej korzystających znalazło się w grupach wiekowych 10-15 lat i 16-24 lata (odpowiednio 76,7 proc. i 77,8 proc.). Niepokojąca może natomiast być kolejna dana: do korzystania z YT przyznało się aż 60,5 proc. proc dzieci w wieku 4-9 lat.

Wśród osób z wykształceniem wyższym YouTube oglądało 67,5 proc., 57 proc. wśród osób z wykształceniem średnim i 37,8 proc. wśród osób z zawodowym.

grafika

Z kolei muzyki w streamingu w ostatnich 30 dniach przed badaniem słuchało w Polsce 12,9 proc. rodaków. Taki sposób słuchania muzyki jest najpopularniejszy w grupie wiekowej 16-24. Streamingu słuchało 32,9 proc. osób w tym wieku. Najmniej słucha tak muzyki w grupie wiekowej 65+ (1,6 proc).

Nadspodziewanie mało osób korzysta za to z podcastów: 10,3 proc. W grupie wiekowej 10-15 lat na poziomie 12,2 proc., w grupie wiekowej 16-24 lat rośnie do 25,2 proc. W grupie wiekowej 25-34 lata wynosi 18,1%. Najmniej w grupie 65 plus – 1,9%.

VOD, podcasty i streamingi popularne wśród młodych

Zdaniem Mai Kurzelewskiej, szefowej Departamentu Badań i Analiz KIM - konsumpcja treści wideo na serwisach VOD jest „ważnym sposobem spędzania czasu już dla co drugiej osoby w szeroko zdefiniowanej grupie wiekowej 16-34 lata, konkurując z telewizją i YouTube”. - Budżet czasu wolnego zaczyna być także coraz częściej dzielony nie tylko w obrębie treści wideo, ale także audio (streaming muzyki i podcasty). Grupą o najwyższych odsetkach konsumpcji mediów takich jak VOD, podcasty, streaming muzyki są osoby w wieku 16-24 lata. Przekłada się to na pewno na konieczność zarządzania budżetem czasu i utrudnia wybory - mówi nam Maja Kurzelewska.

grafika

Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 r. przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Formalnie zaczął działać w marcu 2021 r. Instytut w sposób ciągły prowadzi pomiary korzystania z radia, telewizji i internetu dostosowane do współczesnego modelu konsumpcji mediów. Ale Instytut bada zarówno odbiór tradycyjny, jak również poprzez VOD, podcasty, aplikacje i serwisy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych