SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Legalni bukmacherzy w Polsce - marketing, reklama i innowacyjne technologie

W ostatnich latach na polskim rynku zaroiło się od legalnych bukmacherów, a ich walka o graczy robi się coraz bardziej zacięta. Poprzez jakie media firmy bukmacherskie starają się dotrzeć do użytkowników i jak wygląda bukmacherski sponsoring sportu? Czy bukmacherzy kreatywnie wykorzystują takie kanały przekazu, jak telewizja, Internet, media społecznościowe oraz potencjał, jaki niesie współpraca ze znanymi sportowcami i dziennikarzami sportowymi? Jak w zdobyciu lojalnych użytkowników pomagają bukmacherom najnowsze technologie?

Article

Marketing bukmacherów - co wolno, a czego nie?

Reklama i promocja usług branży bukmacherskiej nie należą do najłatwiejszych. Podstawowych trudności nastręcza polskie prawo, które nakłada wiele ograniczeń w tej materii. Obostrzenia dotyczą po pierwsze samego przekazu - m.in. nie może on być kierowany do osób nieletnich, wskazywać na łatwość odniesienia wygranej czy odwoływać się do skojarzeń np. z atrakcyjnością seksualną, relaksem lub sukcesem zawodowym. Po drugie istnieją ograniczenia co do miejsca zamieszczania reklam bukmacherów. Przykładowo zakazane jest reklamowanie zakładów bukmacherskich w prasie młodzieżowej i dziecięcej czy na okładkach dzienników i czasopism. Z kolei telewizja, radio, kino i teatr mogą emitować materiały promujące bukmacherów, ale taka reklama dozwolona jest tylko między godziną 22.00 a 6.00. Wyjątkiem od tej zasady jest emisja materiałów reklamowych w związku ze sponsoringiem sportowym.

Ponadto reklama musi być opatrzona odpowiednimi komunikatami, np. o ryzyku wynikającym z uczestniczenia w hazardzie. Oczywiście reklama możliwa jest tylko wtedy, gdy firma bukmacherska której reklama dotyczy posiada zezwolenie na działalność na terenie Polski.

Reklama bukmacherów - telewizja i Internet

Bukmacherzy są więc dość mocno ograniczeni w zakresie tego, kiedy, gdzie i jakie treści promocyjne mogą publikować, jednak ich reklama w mediach nie jest zabroniona. Ostatnio można odnieść wręcz przeciwne wrażenie - telewizja i Internet (zwłaszcza kanały sportowe) emitują naprawdę sporo spotów reklamowych firm oferujących zakłady bukmacherskie.

Tego rodzaju marketing szczególnie intensywnie stosuje bukmacher STS, który regularnie przygotowuje nowe produkcje reklamowe. Przykładowo już od 2019 r. co jakiś czas bukmacher wypuszcza kolejne odsłony kampanii pt. „Jesteś gotowy. Możesz wygrywać”. Bukmacher idzie tu szeroko - spoty emitowane są w telewizji, na platformach VOD, w portalach internetowych i na platformach społecznościowych. STS produkuje też rozmaite wersje różniące się czasem trwania, formaty display na potrzeby Internetu, a także wersje reklamowe i sponsorskie spotów. W najnowszej części kampanii STS postawił na formułę testymoniali, pokazując historie sukcesu mistrzyni i rekordzistki świata w speed climbingu Aleksandry Mirosław, youtubera Remigiusza „reZigiusza” Wierzgonia i rapera Janusza Walczuka. Swoje kampanie reklamowe realizują też m.in. Fortuna, Superbet, forBET czy Totalbet.

W związku z tym reklama zakładów bukmacherskich staje się w mediach zajmujących się sportem bardzo powszechna, a bukmacherzy prześcigają się w walce o uwagę odbiorców. W odpowiedzi na tę sytuację powstała niedawno nietuzinkowa, nieco przewrotna reklama Betfan. Zamiast tradycyjnego spotu w formie wideo bukmacher wybrał promocyjne plansze i... ciszę. Dzięki tej kreacji widzowie kanałów telewizyjnych takich jak Canal+ Sport, Canal+ Sport 2 i nSport+ mają, jak wyjaśnia bukmacher, szansę odetchnąć od kilkuminutowego ciągu spotów innych firm - zwłaszcza że Betfan i jego ambasador, Mariusz Pudzianowski, postawili jak zwykle na żartobliwy ton przekazu.

Reklama outdoorowa zakładów bukmacherskich

Reklama firm bukmacherskich pojawia się też na nośnikach reklamy zewnętrznej. Najczęściej są to typowe billboardy (np. LV Bet czy eWinner), choć zdarzają się również kampanie realizowane z większym rozmachem. Przykładowo w 2021 r. wraz z rozpoczęciem się jednego z najważniejszych turniejów CS:GO na świecie, Intel Extreme Masters, w centrum Katowic pojawiły się gigantyczne reklamy wielkopowierzchniowe reklamujące zakłady bukmacherskie STS.

Oczywiście reklama outdoorowa była elementem większej kampanii marketingowej, której hasło brzmiało „Twój świat. Twoja wygrana”. W ramach akcji promocyjnej STS przeprowadził równolegle wiele działań w Internecie, w tym w mediach społecznościowych oraz udostępniał dedykowaną kibicom esportu ofertę z różnymi bonusami bukmacherskimi. Do realizacji kampanii zaangażowane zostały też gwiazdy esportu, m.in. utytułowany zawodnik CS:GO, Wiktor „TaZ” Wojtas.

Bukmacherzy a sponsoring sportu

Klasyczna reklama to jedno, ale promocja, która pozwala dotrzeć do kluczowej grupy odbiorców - kibiców danego sportu, to przede wszystkim sponsoring sportowy. Sponsoring umożliwia bukmacherom m.in. umieszczanie swojego logotypu na strojach zawodników sponsorowanej drużyny czy banerów reklamowych na bandach podczas meczów z ich udziałem. Warto podkreślić, że to narzędzie marketingu otwiera furtkę do promocji o dowolnej porze, gdyż reklama realizowana w związku ze sponsoringiem sportowym prowadzonym przez bukmacherów jest wyłączona spod zakazu emisji m.in. w telewizji w godz. 6.00 - 22.00.

Firmy bukmacherskie intensywnie korzystają więc z dobrodziejstw tej formy promocji. Sięgając tylko po kilka przykładów, STS to sponsor siatkarskiej PlusLigi, Fortuna - reprezentacji Polski w skokach narciarskich, a Totalbet - Polskiego Związku Lekkiej Atletyki. Bukmacher eWinner niemal wyspecjalizował się w marketingu skierowanym do braci żużlowej: aktualnie jego sponsoring obejmuje Speedway Ekstraligę, 1. i 2. ligę żużlową oraz KS Toruń (dawny Apator). Najbardziej łakomym kąskiem jest jednak dla bukmacherów piłka nożna.

Bukmacherski sponsoring piłki nożnej

Odkąd tylko bukmacherzy zaczęli sponsorować polski sport, największe środki szły na współpracę z klubami i ligami piłkarskimi, a najsilniejsi gracze mieli tu najwięcej do powiedzenia. STS jest aktualnie oficjalnym sponsorem reprezentacji Polski w piłce nożnej (także kobiet i U-21) oraz klubów grających w Ekstraklasie: Lecha Poznań, Pogoni Szczecin, Cracovii, Jagiellonii Białystok, Zagłębia Lubin i Górnika Łęczna. Natomiast Fortuna to sponsor tytularny piłkarskiego Pucharu Polski oraz Pierwszej Ligi Piłkarskiej, a także Legii Warszawa, Radomiaka Radom, Miedzi Legnica i Stomilu Olsztyn.

Inaczej sponsoring realizuje np. bukmacher forBET, który obok klubów z Ekstraklasy (Raków Częstochowa) i I ligi (Arka Gdynia i ŁKS Łódź) wspiera też kluby z niższych szczebli rozgrywek (np. 4-ligowy Hutnik Warszawa) oraz jest sponsorem tytularnym IV ligi warmińsko-mazurskiej. Z kolei Superbet swój piłkarski sponsoring ukierunkował na kibiców ze Śląska - obejmując wsparciem śląskie kluby od Ekstraklasy po III ligę (Górnik Zabrze, GKS Tychy, Ruch Chorzów i Polonię Bytom). Ciekawą strategię obrał też bukmacher eWinner, który został sponsorem tytularnym II ligi, w związku z czym uzyskał wyłączne prawo, aby nadawać transmisje sportowe z meczów tej ligi, jeśli nie nadaje ich telewizja.

Marketing bukmacherów w MMA

Firmy bukmacherskie stawiają głównie na sponsoring tych sportów, które cieszą się dużą, najlepiej rosnącą popularnością. Dlatego bukmacherzy mocno walczą też o rozpoznawalność wśród kibiców m.in. MMA. Przykładowo Betclic jest od 2 lat sponsorem federacji Fame MMA, co daje mu tę przewagę, że ma wyłączność na oferowanie zakładów na jej gale. Oczywiście sponsoring daje bukmacherowi możliwość do wielu działań marketingowych - od przygotowywania wysokich kursów na wydarzenia gali, po specjalne bonusy czy konkursy w mediach społecznościowych, w których nagrodami są bilety na galę, bezpłatny dostęp do transmisji PPV czy gadżety Fame MMA.

Mocno w sponsoring mieszanych sztuk walki zaangażował się też bukmacher Fortuna, który aktualnie wspiera organizację KSW, federację HIGH League i stowarzyszenie MMA Polska. Obok klasycznych działań marketingowych, takich jak wspomniane już konkursy i promocje czy specjalne zakłady bukmacherskie na gale, warto przywołać akcję charytatywną „#raKOut”. W ramach tej inicjatywy za każdy nokaut i poddanie uczestnika gali KSW Fortuna „płaciła” 10 tys. zł, a zebrane środki trafiły na konto fundacji Cancer Fighters.

Bukmacherzy i esport

Marketing firm bukmacherskich zatacza jednocześnie coraz szersze kręgi w świecie sportów elektronicznych. Po tego rodzaju sponsoring sięga często STS - bukmacher sponsorował już zarówno drużyny esportowe (Izako Boars, AGO Esports, Devils.one), zawodników (Paweł „innocent” Mocek), turnieje (np. Polska Liga Esportowa, Esport Tour PRO) i ich polskie transmisje (np. V4 Future Sports Festival, Charleroi Esport.). Inni wyróżniający się na tym polu bukmacherzy to LV Bet (sponsoring np. Anonymo Esports), forBET (np. x-com AGO) czy eWinner (np. Polska Liga Esportowa).

Promocja bukmacherów w tym sektorze to także ciekawe inicjatywy angażujące fanów esportu. Dla przykładu, w 2018 r. STS zorganizował plebiscyt, w którym typerzy mogli wybrać najciekawszy projekt esportowy - wygrał turniej CS:GO dla kobiet w Poznaniu, dzięki czemu bukmacher dofinansował jego realizację. Z kolei eWinner zrealizował własny turniej o nazwie eWinner Cup, w którym obok osobistości esportu udział wziąć mógł każdy gracz.

Sportowcy ambasadorami bukmacherów

Firmy bukmacherskie w ramach budowania swojej rozpoznawalności wśród fanów sportu sięgają także po tzw. ambasadorów marki. Użyczają oni swojego wizerunku w reklamach i biorą udział w różnego rodzaju kampaniach marketingowych. Promocja tego typu opiera się najczęściej na znanych i utytułowanych sportowcach. Przykłady można mnożyć: STS zaangażował do promocji Petera Schmeichela i Martina Schmitta, Superbet - Jerzego Dudka, Jana Błachowicza i Sławomira Peszko, Betfan - Mariusza Pudzianowskiego, Totolotek - Łukasza Podolskiego, Etoto - Artura Wichniarka, LV Bet - Jakuba Błaszczykowskiego, a eWinner - Marcina Gortata.

Bukmacherzy, którzy kładą duży nacisk na ofertę zakładów na esport, nawiązują też współpracę z postaciami rozpoznawalnymi w środowisku esportowym. Dla przykładu LV Bet współpracował z legendarnym już zawodnikiem CS:GO Jarosławem „pashąBicepsem” Jarząbkowskim, a obecnie ambasadorem tej marki bukmacherskiej jest inny znany esportowiec, Janusz „Snax” Pogorzelski.

Promocja przez ekspertów sportowych

Marketing bukmacherski coraz częściej angażuje jako ambasadorów marki znanych szerokiej publiczności z telewizji, radia, prasy czy Internetu ekspertów sportowych. Świetnym przykładem jest stworzony przez bukmachera Etoto kanał na YouTube o sportowo-rozrywkowym charakterze, „Etoto TV”. Ekspertami i ambasadorami Etoto są lub byli popularni dziennikarze i komentatorzy sportowi, m.in. Michał Pol - były redaktor naczelny Przeglądu Sportowego, były dyrektor programowy segmentu sport w Grupie Onet-RASP, wieloletni dziennikarz Gazety Wyborczej i serwisu sport.pl, Mateusz Borek - dziennikarz i komentator, który przez 20 lat pracował w telewizji Polsat, był też związany z mediami: Canal+, Eurosport, TVP Sport, Dziennik, Super Express, Fakt, Przegląd Sportowy i Onet.pl, Tomasz Smokowski - ma na koncie wieloletnią współpracę ze stacją Canal+, Polsat Sport, był też dyrektorem redakcji sportowej nc+, Roman Kołtoń - był dziennikarz i redaktor naczelny Przeglądu Sportowego, komentator w Canal+ i Polsat Sport, twórca i prowadzący kanału „Prawda Futbolu” na YouTube, felietonista działu sportowego portalu Interia.pl. Takie osobowości i bardzo ciekawe treści tworzone przez nie w „Etoto TV” to oczywiście świetna promocja dla bukmachera.

Sięgając po inne przykłady takiej współpracy, ambasadorem marki Fuksiarz jest Krzysztof Stanowski - założyciel i właściciel serwisu weszlo.com i radia sportowego online weszlo.fm. Dziennikarz sportowy pracował też m.in. dla Przeglądu Sportowego, Super Expressu czy Dziennika, a jego program „Stan futbolu” emitowany był w Eleven Sports, później w WeszłoTV/weszlo.fm, a teraz w TVP Sport. Dziennikarki sportowe Jolanta Zasępa (Eurosport, a wcześniej m.in. Polsat Sport, Sport.pl, Eleven Sports) i Izabela Koprowiak (Przegląd Sportowy) współpracują z Superbet. Ponadto niedawno Michał Pol został ambasadorem marki Betclic, dla której prowadzi np. cykl „Dymy na Polu” na YouTube.

Jak bukmacherzy wykorzystują media społecznościowe?

Promocja bukmacherów poprzez media społecznościowe odbywa się więc w serwisie YouTube, ale też w portalach takich jak Facebook, Twitter czy Instagram. Firmy bukmacherskie zamieszczają tu oczywiście komentarze dotyczące wydarzeń sportowych i wpisy promujące aktualną ofertę, często pojawiają się też konkursy, quizy, memy... Jeśli chodzi o Facebooka, najprężniej działa bukmacher Betclic, który ma niecałe 338,5 tys. polubień, a na jego profilu można znaleźć sporo humorystycznych grafik czy formatów RTM, które pracują na porządne zasięgi bukmachera. Drugi w tym zestawieniu dotyczącym popularności na Facebooku jest STS z prawie 172 tys. polubień, a trzecia Fortuna z blisko 77 tys. polubień. Betclic ma też zdecydowanie największe zasięgi w przypadku Instagrama (prawie 61 tys. obserwujących), jednak jeśli chodzi o serwis Twitter, obecnie przodują STS i Fortuna - obaj bukmacherzy mają tu po ponad 12 tys. obserwujących.

Wracając do platformy YouTube, tu aktualnie wygrywa Etoto. Formaty takie jak „Quiz pod napięciem”, „W ringu” czy „Bokserskie Head to Head” sprawiły, że Etoto TV ma blisko 100 tys. obserwujących. Równie ciekawe treści dostarcza od pewnego czasu Betclic, dzięki czemu jego wynik to obecnie już 72,3 tys. subskrybentów - niemały udział w tym mają zapewne współtwórcy kanału, czyli youtuberzy Zwykły Kibic i Footroll oraz nowy ambasador - Michał Pol. Numerem 3 wśród polskich bukmacherów na Youtube jest Fortuna z wynikiem 57 tys. subskrybentów. Popularność kanału to w znacznej mierze zasługa dziennikarzy Canal+ Andrzeja Twarowskiego i Tomasza Ćwiąkały, komentatora sportowego MMA Łukasza „Jurasa” Jurkowskiego (Polsat) i youtuberów z kanału Piłkarzyki. Fortuna zamieszcza tu zapowiedzi najważniejszych meczów tygodnia, relacje z meczów, sondy, a także formaty rozrywkowe typu „Piłkarska licytacja”.

Warto też wspomnieć o tym, że zewnętrzny kanał na YouTube może być dobrym miejscem na reklamę bukmachera. Tu przykładem będzie „Kanał Sportowy”, który założyli wymienieni już dziennikarze: Michał Pol, Mateusz Borek, Tomasz Smokowski i Krzysztof Stanowski. W ciągu 2 lat działalności twórcom kanału udało się zgromadzić blisko milion subskrybentów i uczynić go najpopularniejszym kanałem sportowym online w Polsce. Na początku „Kanał Sportowy” sponsorowany był przez Etoto, jednak w maju 2022 r. ogłoszono rozpoczęcie współpracy kanału z bukmacherami Superbet i Fuksiarz. „Kanał Sportowy” jest więc kolejnym przedsięwzięciem, którego ideą jest tworzenie i dostarczanie fanom sportu unikatowych, wartościowych treści, a w którym znaleźć można liczne reklamy firm bukmacherskich.

Technologia motorem rozwoju bukmacherów

Wielowymiarowy marketing firm bukmacherskich przyciąga do ich usług nowych użytkowników, jednak to, czy pozostaną oni z danym bukmacherem na dłużej, zależy głównie od jego oferty i jakości usług. Obecnie gracze obstawiają zakłady bukmacherskie najczęściej przez Internet, a zgodnie z tegorocznym badaniem zrealizowanym przez Pentagon Research na zlecenie Superbet aż 85 proc. typerów do gry wykorzystuje aplikacje mobilne bukmacherów. Trudno się dziwić - aplikacje bukmacherskie pozwalają na szybkie i łatwe obstawianie zakładów (także z oferty live) oraz posiadają mnóstwo funkcjonalności. Bukmacherzy często wyposażają swoje aplikacje mobilne w zaawansowane multimedia (komputerowe wizualizacje przebiegu meczów czy transmisje sportowe), rozbudowane statystyki, powiadomienia push itp.

Natomiast Superbet wyszedł w Polsce przed szereg, tworząc apkę crowd-bettingową, która posiada także opcje serwisu społecznościowego i platformy streamingowej. Tego typu aplikacje bukmacherskie dają nie tylko możliwość typowania, ale i gry społecznościowej.

Firmy bukmacherskie takie jak np. STS, Fortuna, Betclic czy Superbet udostępniają też użytkownikom darmowe transmisje sportowe, co jest kolejnym poważnym argumentem za wyborem danego operatora. Wśród transmitowanych przez bukmacherów wydarzeń sportowych dostępne są także te najbardziej znane i popularne, jak choćby największe ligi piłkarskie Europy: hiszpańska La Liga, niemiecka Bundesliga, włoska Serie A, francuska Ligue 1 czy holenderska Eredivisie. Wśród dostępnych transmisji sportowych znaleźć możemy także inne dyscypliny, jak np. tenis (transmitowane są m.in. Wimbledon, Roland Garros, Australian Open, US Open), koszykówkę (m.in. NBA, Euroliga), siatkówkę (m.in. Liga Narodów), hokej (m.in. NHL) i wiele więcej. W poszczególnych firmach bukmacherskich znaleźć możemy różne transmisje sportowe, a w niektórych z nich oferta dostępnych transmisji jest naprawdę imponująca.

Nowe możliwości technologiczne pozwalają też na tworzenie coraz ciekawszej oferty zakładów. Szalenie popularne stały się zakłady bukmacherskie live, dla których oferta kursowa zmienia się wraz z wydarzeniami następującymi w czasie trwania meczu. Rośnie zainteresowanie zakładami na esport, niemal wszyscy bukmacherzy udostępniają również zakłady na gry wirtualne (np. wirtualna piłka nożna, żużel) i symulowane komputerowo gry karciane (np. blackjack, poker, wojna), które cieszą się dużą popularnością choćby ze względu na całodobową dostępność.

Oferta na rozrywkę

Oczywiście sport nadal pozostaje bazą, na której bukmacherzy budują swój biznes, jednak firmy bukmacherskie intensywnie szukają nowych możliwości ofertowych. Zakłady bukmacherskie na esport, gry wirtualne i gry karciane to nie wszystko - ostatnio mocno rozwijany jest segment zakładów specjalnych, czyli dotyczących wydarzeń politycznych, społecznych, kulturalnych czy rozrywkowych.

Zwłaszcza zakłady bukmacherskie na rozrywkę stają się coraz ciekawsze. Gracze mogą obstawiać zakłady na kategorie typu „film”, np. na wyniki Oscarów, BAFTA, Cannes, Emmy, Złotych Malin czy Orłów, ale też dotyczące konkretnych produkcji, np. kto będzie następnym Bondem czy Supermanem albo kiedy Nowy Wiedźmin będzie mieć premierę. Podobnie typować można wydarzenia z kategorii „muzyka” - np. zakłady bukmacherskie na Eurowizję, Grammy czy Fryderyki, „telewizja” - np. zakłady dotyczące programu „Taniec z Gwiazdami” czy „The Voice of Poland”, „serial” - np. zakłady na „Grę o Tron” czy „Stranger Things”, a nawet zakłady bukmacherskie dotyczące życia celebrytów.

Wiele tego rodzaju zakładów znaleźć można m.in. w STS, Fortunie czy LV Bet, jednak najobszerniejsza w tym zakresie jest oferta bukmachera Betfan. Ten „rozrywkowy” bukmacher udostępnia nawet zakłady na pogodę czy wydarzenia „na czasie” np. aktualnie przyjmuje zakłady na to, czy do końca maja 2022 roku Twitter uruchomi funkcję edytowania tweetów.

Finanse - wygodne płatności i prawo

Kolejną kwestią świadczącą o atrakcyjności danego bukmachera są kwestie dotyczące płatności. Legalni bukmacherzy umożliwiają dokonywanie wpłat przy pomocy wielu natychmiastowych, bezpiecznych metod, m.in. szybkim przelewem, kartą płatniczą, BLIKiem czy e-portfelem. Wypłaty też mogą zająć niewiele czasu - np. STS oferuje funkcjonalność STSPay, dzięki której pieniądze trafiają na rachunek bankowy użytkownika średnio po 10 minutach od zlecenia. Firmy bukmacherskie muszą przyjmować wpłaty w PLN, aczkolwiek mogą dodatkowo umożliwiać zasilanie konta gracza w innych walutach.

Jeśli chodzi o finanse związane z branżą bukmacherską, trzeba pamiętać, że legalni bukmacherzy muszą odprowadzać 12 proc. podatku od stawki każdego przyjętego zakładu. W praktyce firmy bukmacherskie potrącają podatek w momencie zawarcia zakładu, czyli jego koszt ponosi gracz. Co więcej, jeśli wygrana przekracza kwotę 2280 zł, 10 proc. jej wartości bukmacherzy muszą odprowadzić do fiskusa w ramach podatku od wygranej, a gracz otrzymuje wypłatę pomniejszoną o te 10 proc.

Finanse i wyniki firm bukmacherskich

Odkąd w Polsce w życie weszła nowelizacja ustawy hazardowej (z grudnia 2016 r.), szara strefa w branży uległa znacznej redukcji. Dane szacunkowe Ministerstwa Finansów mówią, że jej udziały spadły z poziomu 84 proc. w 2015 r. do 9,4 proc. na koniec 2020 r. Jeśli chodzi o legalną część rynku, aktywnie działa w tej chwili 20 firm, ponadto 3 firmy posiadają zezwolenie, ale jeszcze nie rozpoczęły działalności. Niemal połowa rynku jest w garści STS - w 2020 r. bukmacher posiadał 45,8 proc. udziału w legalnym sektorze zakładów bukmacherskich w Polsce. Drugim największym bukmacherem była w tym czasie Fortuna z wynikiem 27,8 proc., a trzecim forBET - 6,6 proc. Tuż za podium znalazł się Betclic, jednak globalny bukmacher coraz bardziej depcze forBET po piętach. Znacznymi obrotami mogą pochwalić się też firmy bukmacherskie: Superbet, LV Bet, Betfan, Totolotek, Totalbet, Etoto i eWinner.

Wszystkie firmy oferujące zakłady bukmacherskie udostępniają je przez Internet, a tylko niektóre - także w naziemnych punktach. Najbardziej prężnie działają w tym zakresie Fortuna i STS, gdyż każda z tych firm posiada ponad 400 lokali stacjonarnych w naszym kraju. Co prawda naziemna sprzedaż zakładów przynosi znacznie mniejsze przychody niż sprzedaż online, gdyż jak podają STS czy Superbet, około 85 proc. wartości przyjętych zakładów pochodzi z kanałów online. Jednak nowoczesne i komfortowe lokale bukmacherskie, które znajdują się w popularnych miejscach polskich miast to także doskonała i w pełni legalna reklama bukmacherów. Obok STS i Fortuny punkty prowadzą bukmacherzy Superbet, Betfan, forBET, LV Bet i Traf.

Praca u bukmachera

Warto też wspomnieć, że biznes bukmacherski stwarza miejsca pracy dla osób rozmaitych profesji. STS informuje na swojej stronie, że tylko w lokalach naziemnych zatrudnia ponad 1.500 osób, a Fortuna podaje, że w jej przypadku liczba ta przekracza 700.

Poza tym praca czeka na różnych specjalistów w biurach bukmacherów. Firmy bukmacherskie zatrudniają mnóstwo pracowników do zdalnej obsługi klienta (np. przez czat na żywo czy infolinię), specjalistów ds. kursów bukmacherskich (tzw. oddsmakerów), analityków danych, specjalistów ds. ryzyka, programistów, grafików, marketingowców, SEO-wców, HR-owców, pracowników administracyjnych itd. Co roku na polskim rynku pojawiają się kolejni legalni bukmacherzy, a to dobra wiadomość nie tylko dla graczy (bo jak wiadomo tam, gdzie większa konkurencja, tam zyskuje klient), ale też dla tych, których interesuje praca w tej rozwojowej branży.

Gra u nielegalnych bukmacherów podlega karze. Wszystkie firmy których nazwy podano w artykule to legalni w Polsce bukmacherzy. Zakłady bukmacherskie wiążą się z ryzykiem. 18+

Dołącz do dyskusji: Legalni bukmacherzy w Polsce - marketing, reklama i innowacyjne technologie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl