SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Tylko 32 programy w 2019 roku obejrzało ponad 5 mln widzów

W 2019 roku już tylko 32 pojedyncze emisje programów w telewizji przyciągnęły widownię przekraczającą 5 mln osób, podczas gdy w 2009 roku było to 436 emisji - pokazuje analiza Wavemaker, przekazana dla portalu Wirtualnemedia.pl.

fot. shuttlerstock Article

Jak wynika z analizy Wavemaker (opartych na danych Nielsen Audience Measurement) w całym 2019 roku już tylko 32 pojedyncze emisje programów w telewizji przyciągnęły widownię przekraczającą 5 mln osób. 31 pozycji należało do odcinków serialu „M jak miłość” (najchętniej oglądany z nich miał 5,81 mln widzów), a 1 - do finału Eurowizji Junior 2019 (minimalnie ponad 5 mln). Wszystkie pozycje wyemitowała Telewizja Polska. W badaniu uwzględniono wszystkie kategorie programowe (wraz z powtórzeniami) z wyłączeniem transmisji sportowych.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Liczba programów z widownią na poziomie przekraczającym 5 mln widzów maleje wyraźnie niemal z roku na rok. W 2009 roku takich audycji było 436. W 2013 roku liczba analizowanych pozycji programowych spadła do 151. Minimalny wzrost nastąpił w 2014 roku, by od 2015 roku liczba programów z widownią powyżej 5 mln osób znów zaczęła wyraźnie maleć. W 2018 roku takich pozycji w polskich stacjach telewizyjnych było 67.

Jak wynika z analizy Wavemaker fragmentacja rynku telewizyjnego wciąż narasta. - Kurcząca się pozycja głównych anten przekłada się na ciągły spadek wysokoratingowych programów - czytamy w badaniu.

Firma badawcza zauważa, że rynek telewizyjny w ujęciu całościowym pozostaje na dość stabilnym poziomie. - Na obraz tej stabilności składają się rosnąca popularność w starszych grupach przy sukcesywnym odpływie młodych publiczności - głównie w kierunku platform streamingowych - informuje Wavemaker.

- Inne czynniki wpływające na mniejszą widownię pojedynczych programów telewizyjnych to: rosnąca pozycja i inwestycje programowe „średnich” stacji, jak TV Puls, równoległe emisje programów na kilku antenach, czy premiery seriali najpierw online, a dopiero później w telewizji (to może odciągać pewną część widowni, która obejrzałaby je linearnie) – komentuje portalowi Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w agencji Wavemaker.

„Potrzeba wspólnego pomiaru świata telewizji i wideo online z każdym rokiem staje się bardziej paląca”

Szef zespołu klienckiego w Wavemaker Aleksander Glezman zwraca uwagę na fakt, że „analizując spadki widowni topowych programów w telewizji, pamiętajmy też o niepełnym obrazie wyników ich popularności, które dziś możemy dokładnie monitorować jedynie w telewizji”. - Potrzeba wspólnego pomiaru świata telewizji i wideo online z każdym rokiem staje się bardziej paląca - mówi nam.

Jego zdaniem rosnąca fragmentacja telewizji ma też konsekwencje dla reklamodawców korzystających z tego medium. - Budowanie zasięgu w kampaniach o niskiej częstotliwości jest coraz trudniejsze. To z każdym rokiem nieco większe wyzwanie dla reklamodawców, którzy w krótkim czasie próbują dotrzeć do masowych publiczności. Mowa np. o kampaniach wspierających krótkie promocje w sieciach handlowych czy elektromarketach - komentuje Aleksander Glezman.

W 2019 roku spadł czas oglądania telewizji

W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 roku statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny, 16 minut i 4 sekundy. W porównaniu do 2018 roku jest to mniej o 1 minutę i 4 sekundy, a do 2016 - o 2 minuty i 28 sekund - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, które otrzymał portal Wirtualnemedia.pl.

Liderem Polsat

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w całym 2019 roku zajął Polsat. Średni dobowy udział tego kanału względem 2018 roku zmniejszył się o 3,71 proc. i wyniósł 9,85 proc. - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Wiceliderem była TVP1, której udział w analizowanym okresie zmniejszył się o 0,51 proc. do 9,68 proc.

Podium uzupełnia TVN. Udział tej stacji w 2019 roku wyniósł 8,45 proc., po spadku względem analogicznego okresu ub.r. o 9,91 proc.

Kolejną lokatę zajęła TVP2 (stacja ta miała 8,34 proc. udziału; do góry o 2,21 proc.).

Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmniejszył się z 37,50 proc. w 2018 roku do 36,32 proc. w 2019 roku.

Na piątym miejscu zestawienia uplasował się kanał TVN24, który awansował z szóstej lokaty. Jego udział wyniósł 4,47 proc., po wzroście o 7,97 proc. - największym w top 10.

W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TV4 (3,72 proc.; spadek o 10,58 proc. - największy w top 10), TVP Info (3,64 proc.; + 6,12 proc. - drugi największy wzrost w top 10), TV Puls (3,50 proc.; + 2,94 proc.), TVN7 (3,21 proc.; - 0,93 proc.) i TTV (2,24 proc.; + 4,67 proc.).

Grupa komercyjna dla TVN

Udział będącego liderem TVN wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 11,06 proc., po spadku o 9,27 proc.

Drugi był Polsat. Jego wynik w ubiegłym roku zmniejszył się o 3,33 proc. do 11,02 proc.

Podium uzupełnia Dwójka (+ 4,37 proc. do 7,16 proc.), a czwarta była Jedynka (- 6,28 proc. do 6,27 proc.).

Czołową piątkę zajął awansujący z szóstej lokaty kanał TV Puls (3,79 proc.; wzrost o 4,70 proc.). Z siódmego na szóste miejsce awansowała Siódemka, która w zeszłym roku została doinwestowana przez Telewizję TVN (3,65 proc.; wzrost o 7,99 proc.)

Dane najchętniej oglądanych stacji w grupie 16-59 lat.

Największą widownię w 2019 roku zgromadził serial „M jak miłość” z 8 stycznia. Miał on średnio 5,81 mln osób. Udział stacji w tym czasie wyniósł 37,06 proc.

Drugie miejsce należało do „Teleexpress” Jedynki, który 3 lutego na antenie tej stacji obejrzało 5,42 mln widzów (35,38 proc. udziału).

Na trzeciej pozycji uplasowała się transmisja konkursu PŚ w skokach narciarskich z 13 stycznia. Relację z zawodów z Val di Fiemme w samej TVP1 śledziło 5,37 mln osób (35,30 proc. udziału). Konkurs ten był również relacjonowany w TVP Sport oraz na Eurosport 1, gdzie oglądało go dodatkowe 910 tys. i 500 tys. osób (łącznie było to 6,78 mln widzów).

Piąta była transmisja eliminacyjnego meczu reprezentacji Polski do Euro 2020 z 24 marca, w którym nasza drużyna grała z Łotwą. Relację w samej TVP1 oglądało 5,11 mln widzów, co przełożyło się na 32,33 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów. Spotkanie to równolegle transmitowały jeszcze TVP Sport (miał on tam 1,24 mln oglądających) oraz Polsat Sport (620 tys.). Łącznie pojedynek na trzech antenach zgromadził 6,97 mln widzów.

Szóstą lokatę zajął pokazany 24 listopada finał 17. Konkursu Piosenki Eurowizji Junior. W TVP1 miał on średnio 5 mln osób. Udział stacji w tym czasie wyniósł 36,58 proc. Dodatkowo w TVP ABC Eurowizję Junior 2019 śledziło średnio 280 tys., a w TVP Polonia było to 99 tys.

Dwa oczka niżej uplasował się trwający ponad 5 godzin „Sylwester marzeń z Dwójką”, który w tej stacji śledziło 4,92 mln widzów (35,30 proc.).

Wśród 10 najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo 8 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Dwie lokaty należały do programów TVP2. Spośród poszczególnych kategorii programowych pięć pozycji w top 10 zajęły transmisje sportowe.

Wśród programów rozrywkowych najwięcej widzów zgromadził reality-show „Rolnik szuka żony”, którego odcinek z 1 grudnia śledziło 4,23 mln widzów. Z kolei na czele filmów znalazł się kultowy „Kevin sam w domu” (emisja 24 grudnia w Polsacie; 3,76 mln widzów).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Tylko 32 programy w 2019 roku obejrzało ponad 5 mln widzów

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kaka Michasia
Liczy się tylko grupa komercyjna! A tu wygrywa TVN! A nie żadne tvp i inne polsaty
7 25
odpowiedź
User
hix
Niemal wszystkie pozycje w tabelkach to TVP, a podobno nikt nie ogląda. A tvn ma największe spadki we wszystkich grupach i bardzo dobrze. Oby tak dalej.
29 8
odpowiedź
User
Tomasz
Dlaczego TVN, taki piękny, amerykański, nie potrafi , bądź nie chce wyprodukować programu, który by porwał Polaków? Jak to jest, że Kurski potrafi, a TVNowskie kierownictwo nie? Merytorycznie i bez jadu ktoś odpowie?
28 7
odpowiedź
User
Obserwator
Dlaczego TVN, taki piękny, amerykański, nie potrafi , bądź nie chce wyprodukować programu, który by porwał Polaków? Jak to jest, że Kurski potrafi, a TVNowskie kierownictwo nie? Merytorycznie i bez jadu ktoś odpowie?


Myślę, że Amerykanie nie do końca rozumieją polskiego widza i jego oczekiwania. TVP i J. Kurski wiedzą, że jak suweren chce disco polo to trzeba mu je dać (Sławomir i jego "Miłość w Zakopanem ponad 210 mln odsłon). Amerykańskie "mydlane seriale" w USA oglądane są przez miliony a a emisja jednego serialu trwa latami. TVN uparł się, że nasze społeczeństwo jest inne i dlatego tam dominują "młodzi, piękni i bogaci z wielkich miast". I tu jest problem. Nasze społeczeństwo niewiele ma wspólnego z wizją świata wg TVN. Dlatego "M jak miłość" oraz Świat według Kiepskich"
21 1
odpowiedź
User
Tomasz
Dlaczego TVN, taki piękny, amerykański, nie potrafi , bądź nie chce wyprodukować programu, który by porwał Polaków? Jak to jest, że Kurski potrafi, a TVNowskie kierownictwo nie? Merytorycznie i bez jadu ktoś odpowie?


Myślę, że Amerykanie nie do końca rozumieją polskiego widza i jego oczekiwania. TVP i J. Kurski wiedzą, że jak suweren chce disco polo to trzeba mu je dać (Sławomir i jego "Miłość w Zakopanem ponad 210 mln odsłon). Amerykańskie "mydlane seriale" w USA oglądane są przez miliony a a emisja jednego serialu trwa latami. TVN uparł się, że nasze społeczeństwo jest inne i dlatego tam dominują "młodzi, piękni i bogaci z wielkich miast". I tu jest problem. Nasze społeczeństwo niewiele ma wspólnego z wizją świata wg TVN. Dlatego "M jak miłość" oraz Świat według Kiepskich"

W sumie zgoda.
TVN jedzie na gotowych formatach przywiezionych z Ameryki, niestety Polacy nie chcą tej niestrawnej papki oglądać...
Znamienne jest też to, że po raz pierwszy w historii PNŚ wyprzedziło DD TVN.... Źle to wróży na przyszłość ...
15 2
odpowiedź