RMF FM znów rozszczepia program. Maciej Świrski chce to zgłosić do UOKiK

Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Maciej Świrski chce by Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził kwestię rozszczepień programowych i reklamowych, które od niedawna stosuje radio RMF FM. – Ogólnopolski nadawca zejdzie na poziom lokalny, co może spowodować odcięcie przychodów z reklam dla mniejszych nadawców. To duże niebezpieczeństwo – uzasadnił. Tomasz Ramza, prezes Grupy RMF, chce spotkać się z KRRiT, by rozwiać obawy w tej sprawie.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
RMF FM znów rozszczepia program. Maciej Świrski chce to zgłosić do UOKiK

– RMF ostatnio intensywnie zabiega na rynku o rozszczepianie programu. Był prowadzony proces RMF przeciwko KRRiT. Stacja sprzeciwiła się zakazowi rozszczepiania programu, co spotkało się z przychylnością sądu. W tej chwili toczy się postępowanie, które prowadzi Prokuratoria Generalna w sprawie jakiejś formy rekompensaty za straty, które rzekomo poniosło radio RMF FM – poinformował na środowej konferencji prasowej Maciej Świrski. 

Przypomnijmy, że w 2001 roku KRRiT zakazała RMF FM nadawać lokalnych pasm. Tłumaczyła, że chce w ten sposób chronić lokalnych nadawców m.in. przed utratą przychodów reklamowych. Największa komercyjna stacja radiowa twierdziła, że z powodu tej decyzji straciła dziesiątki milionów złotych. Nadawca domagał się odszkodowania od Skarbu Państwu. W 2008 roku KRRiT kierowana po raz pierwszy przez Witolda Kołodziejskiego wydała stanowisko, w którym zakazała ogólnopolskim stacjom telewizyjnym i radiowym rozczepień lokalnych programu. To stanowisko zostało uchylone w 2022 roku.

W 2016 roku Sąd Okręgowy w Warszawie przyznał RMF FM 83 mln zł odszkodowania, ale pieniądze wciąż nie trafiły do stacji. Krajowa Rada złożyła apelację.

Rozszczepienia wróciły po 24 latach

Z początkiem kwietnia br. RMF FM ponownie zaczął rozszczepiać program. Lokalne treści, prognoza pogody, a także reklamy zaczęły pojawiać się w 6 miastach: w Warszawie, Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu i Trójmieście. W pozostałej części kraju, pojawia się wersja ogólnopolska prognozy pogody. Program ten tworzony jest przez zespół stacji przy częściowym użyciu narzędzi sztucznej inteligencji.

– RMF wystąpiło do nas z informacją, że zamierza rozszczepiać program reklamowy na poziomie lokalnym, co w naszym mniemaniu jest sporym zagrożeniem dla lokalnego rynku reklam, lokalnych nadawców. Ogólnopolski nadawca zejdzie na poziom lokalny, co może spowodować odcięcie przychodów z reklam dla mniejszych nadawców. To duże niebezpieczeństwo. Będę w tej sprawie kontaktował się z UOKIK – zapowiedział w środę Maciej Świrski. 

Tomasz Ramza, prezes Grupy RMF w rozmowie z Wirtualnemedia.pl podkreśla, że firma z wyprzedzeniem poinformowała KRRiT, że zamierza rozszczepiać program RMF FM w 6 lokalizacjach. 

– Liczymy na spotkanie w Krajowej Radzie w najbliższym czasie, podczas którego będziemy mogli rozwiać ewentualne obawy, które może wzbudzać ten projekt. Nie jest to zupełna nowość na rynku – zauważa. 

Przypomina, że funkcjonuje np. proces zszywania reklam przez lokalne sieci radiowe oraz personalizowanie reklamy w czasie rzeczywistym w ramach tzw. technologii DAI stosowanej przez telewizję. – Nowe czasy wymagają nowatorskiego podejścia i realizowania oczekiwań słuchaczy, a my wiemy, że naszym słuchaczom zależy na lokalnych treściach. RMF był zawsze blisko swoich słuchaczy i to oczekiwanie jest dla nas całkiem naturalne – podkreśla. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska