SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Marcin Pery: ipla z filmami i 3 mln użytkowników

Marcin Pery, prezes spółki Redefine zarządzającej internetową aplikacją wideo ipla, zapowiada wprowadzenie do niej filmów i opcji zapisu na dyskach. Za rok platforma ma mieć 3 mln użytkowników miesięcznie.

Tomasz Wojtas: Aplikacja ipla wystartowała półtora roku temu. Jak ocenia Pan dotychczasowy rozwój tego projektu?
Marcin Pery, prezes Redefine: Tak naprawdę dopiero rok temu, w grudniu 2008 roku udostępniliśmy pierwszą stabilną wersję platformy ipla (1.0). Wcześniej, przed czerwcowymi mistrzostwami Europy w piłce nożnej, mieliśmy tylko trzy miesiące na przygotowanie wersji beta, której - szczerze mówiąc - dużo wówczas brakowało. Można więc powiedzieć, że mija właśnie rok od prawdziwego startu projektu. W tym czasie m.in. udostępniliśmy w ipla kilkadziesiąt seriali, liczących często po kilkaset odcinków, programy rozrywkowe, informacyjne i relacje sportowe, łącznie kilkanaście tysięcy godzin treści wideo. Zmieniliśmy też znacznie interfejs aplikacji tak, aby optymalnie prezentować jej zwiększające się zasoby wideo. Dzisiaj jesteśmy dumni z tego, co udało nam się osiągnąć przez ostatnie kilkanaście miesięcy.

Megapanel za sierpień br. pokazuje, że z ipli korzysta miesięcznie ok. 660 tys. real users. Z drugiej strony informujecie, że aplikację pobrano już 2,5 miliona razy. Skąd ta różnica?
W sierpniu br. aplikacja ipla miała rzeczywiście wg badania Megapanel PBI/Gemius 660 tysięcy użytkowników (real users). Bazując na naszych wewnętrznych danych szacuję, że w wynikach za wrzesień liczba użytkowników aplikacji ipla znacząco przekroczy 700 tysięcy, a za październik - osiągnie milion.
Liczba pobrań aplikacji była dla nas szczególnie istotna w poprzednim roku, kiedy nie byliśmy jeszcze obecni w badaniu Megapanel PBI/Gemius i wówczas była to jedyna liczba pokazująca popularność naszej aplikacji. Należy pamiętać, że internauci często czyszczą dyski, przeinstalowują systemy operacyjne, instalują nawet po kilka razy różne aplikacje, wskutek czego liczba instalacji jest zawsze większa niż liczba aktywnych aplikacji.

Jednocześnie ipla jest uwzględniana w Megapanelu w wąskiej kategorii aplikacji desktopowych. Nie utrudnia to porównywania się z konkurencyjnymi serwisami wideo?
Utrudnia. Problem porównywania się z serwisami konkurencyjnymi jest jednak poważniejszy. Trzeba zwrócić uwagę, że niektóre serwisy internetowe www udostępniające treści wideo istniejące w badaniu Megapanel PBI/Gemius takie jak tvp.pl, tvn24.pl czy plejada.pl oprócz materiałów wideo zawierają dużo treści nie-wideo, np. teksty, zdjęcia. Dlatego wyniki oglądalności tych serwisów zawierają zarówno dane o oglądaniu treści wideo, jak też czytaniu tekstów i oglądaniu zdjęć. Tymczasem prezentowane przez nas wyniki oglądalności platformy ipla dotyczą jedynie oglądania treści wideo bez uwzględniania innych dodatkowych aktywności internautów. Według mnie najważniejszym wskaźnikiem, który powinien być pokazywany w wynikach oglądalności telewizji internetowych, jest czas, przez jaki użytkownicy oglądają materiały wideo. Przecież właśnie czas jest wskaźnikiem, na podstawie którego określany jest udział w rynku tradycyjnych stacji telewizyjnych. Tak samo powinien być określany potencjał telewizji internetowych. Rozmawiam z innymi podmiotami i PBI na temat znalezienia najlepszego sposobu mierzenia telewizji internetowych. Może docelowo w wynikach badania mogłaby zostać wydzielona osobna kategoria telewizji internetowych?

Jak często użytkownicy korzystają z ipli? Jakie są najpopularniejsze treści?
Obecnie każdego dnia ponad 80 tys. użytkowników aplikacji ipla poświęca średnio ponad godzinę na oglądaniu materiałów wideo. Średni dzienny czas oglądania wideo na platformie ipla jest kilkukrotnie dłuższy niż w przypadku konkurencyjnych telewizji internetowych, na których użytkownicy spędzają dziennie po kilka, kilkanaście minut. W ipla najpopularniejsze są seriale, materiały sportowe oraz rozrywkowe. Wielu użytkowników ogląda nawet po kilka odcinków ulubionych seriali z rzędu. Wśród materiałów sportowych i rozrywkowych dużą popularnością cieszą się zarówno transmisje "na żywo", jak i skróty odtwarzane w modelu VoD.

Jaki odsetek użytkowników korzysta z płatnych kont VIP?
Konta VIP wprowadziliśmy na początku października, więc po upływie zaledwie półtora miesiąca trudno o obiektywną ocenę tego projektu. Z uzyskiwanych wyników jesteśmy na razie bardzo zadowoleni, ale na ostateczne oceny przyjdzie czas za kilka miesięcy. Z jednej strony mógł bowiem zadziałać efekt nowości, który przyciągnął do tej funkcji internautów, a z drugiej strony - nie promowaliśmy jeszcze kont VIP w żadnej kampanii informacyjnej. W najbliższym czasie rozpoczniemy szerokie działania promocyjne, w których będziemy informować o zaletach kont VIP, a także innych nowościach.

Jakich?
Pierwszym z kierunków rozwoju jest pozyskiwanie nowych, atrakcyjnych treści. Przygotowując zawartość platformy ipla, na początku skupiliśmy się na udostępnieniu internautom materiałów stacji z Grupy Polsat. Obecnie pracujemy nad pozyskaniem praw do treści pochodzących od innych producentów i dystrybutorów, zarówno seriali jak też i filmów. Udostępnianie seriali jest dla platformy bardzo korzystne z punktu widzenia budowania lojalności użytkowników. Z kolei obecność filmów fabularnych bardzo korzystnie wpłynie na zwiększenie ogólnej atrakcyjności oferowanych treści.

Niezależnie od rozbudowy bazy treści planujemy wprowadzenie nowych funkcjonalności aplikacji. Jedną z nich będzie np. opcja zapisywania wybranych materiałów przez użytkowników na dyskach lokalnych, żeby mogli je odtworzyć później, np. kiedy podróżują i nie mają dostępu do internetu. Konsekwentnie rozwijamy również na platformie ipla funkcje społecznościowe. W ostatniej wersji aplikacji wprowadziliśmy np. opcję komentowania na żywo oglądanych materiałów, obserwowania co oglądają nasi znajomi oraz rekomendowania materiałów wideo. Dodajemy też do oferty platformy gry stworzone przez nasz dział nobagames. Postrzegam ten kierunek rozwoju jak bardzo atrakcyjny i obiecujący, gdyż granice między grami a wideo coraz bardziej się zacierają.


Czyli filmy pojawią się w ipli?
Tak, planujemy dodawanie zarówno polskich, jak i zagranicznych produkcji w systemie VoD. Kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje model, w którym zdecydujemy się udostępnić filmy. Osobiście wierzę w model bezpłatnego udostępniania filmów w sieci, tak jak to funkcjonuje w amerykańskim serwisie hulu.com (choć z drugiej strony pojawiły się ostatnio informacje o tym, że będzie on wprowadzał opłaty). Niestety, wielu producentów i dystrybutorów nie wyobraża sobie udostępniania swoich treści w internecie w modelu reklamowym. Rozmowy na ten temat są trudne, ponieważ z jednej strony internet postrzegany jest jako niewielki rynek, a z drugiej - właściciele praw są przyzwyczajeni do tradycyjnego schematu dystrybucyjnego treści wideo: kina - DVD - telewizje płatne - telewizje otwarte. Nie wiadomo do końca, w którym miejscu tego łańcucha można wstawić udostępnianie w sieci, żeby jego pozostałe ogniwa na tym nie ucierpiały. Dystrybutorzy ciągle więc zastanawiają się, kiedy i jak wprowadzać filmy do internetu. Trzeba brać pod uwagę, że branża internetowa w porównaniu z telewizyjną, podobnie jak polski rynek w perspektywie ogólnoświatowej, mają stosunkowo niewielkie znaczenie, co ma wpływ na postrzeganie nas przez globalne koncerny filmowe. W każdym razie mimo tych trudności w najbliższym czasie planujemy wprowadzenie filmów do oferty platformy ipla.

Jak radzicie sobie na rynku reklamowym? Przeglądając zasoby ipli, zauważyłem głównie banery autopromocyjne.
Przyjęliśmy założenie, że na platformie ipla będziemy sprzedawać powierzchnię reklamową po cenach adekwatnych do jej wartości, nigdy poniżej. Wychodzimy bowiem z założenia, że dostarczenie materiałów wideo jest kosztowniejsze niż chociażby treści tekstowych, a atrakcyjne treści wideo bardziej angażują odbiorców i oferują reklamodawcom większe możliwości. W związku z tym dostępne w ipla formy reklamowe (np. filmy reklamowe odtwarzane przed właściwym materiałem wideo lub komunikat reklamowy wyświetlany na dole ekranu podczas odtwarzania materiału) są w stosunku do oferty konkurencji nominalnie droższe - choć wierzymy, że oferowany stosunek jakości do ceny jest lepszy. Obecnie staramy się uświadamiać reklamodawców, że takie formy reklamowe przy atrakcyjnych i profesjonalnych treściach wideo mają wyższą wartość promocyjną niż np. spoty przed krótkimi filmikami w małych boksach na witrynach www. To przekonywanie wciąż trwa, ale już przynosi efekty - dynamicznie wzrasta nam liczba zapytań od reklamodawców.
Szeroka obecność form autopromocyjnych wynika z chęci edukacji naszych użytkowników. Wielu internautów instaluje aplikację ipla w celu obejrzenia konkretnych materiałów, np. ulubionego serialu, nie wiedząc często, że na ipla dostępne są też inne treści. Stąd wynika potrzeba poinformowania użytkowników, jak bogate są zasoby naszej aplikacji. Podobnie zresztą robią tradycyjne telewizyjne - materiały autopromocyjne stanowią nieraz nawet jedną trzecią bloków reklamowych.

Kiedy w takim razie ipla może osiągnąć próg rentowności?
Projekt stworzenia od podstaw platformy ipla (m.in. napisanie aplikacji, zakup serwerów i łącz, digitalizacja materiałów wideo) to duża inwestycja. Dość powiedzieć, że nad rozwojem i utrzymaniem ipla pracuje dziś ponad sto osób. Wspólnie z właścicielami przyjęliśmy założenie, że projekt powinien zacząć na siebie zarabiać w ciągu trzech lat. To, czy nakłady zwrócą się w tym czasie, będzie zależeć również od czynników zewnętrznych, a przyznać trzeba, że sytuacja panująca ostatnio na rynku reklamowym niestety nie pomaga. Papierkiem lakmusowym dla naszego projektu będzie w mojej opinii nadchodzący rok - wierzę, że reklamodawcy się do nas przekonają, a internauci będą chcieli płacić za atrakcyjne treści. Dodatnie przepływy finansowe powinny zostać osiągnięte w 2011 roku.

Zamierzacie rozwijać się w kierunku informacyjnym, który wyznaczają serwisy wideo TVP i TVN24, czy rozrywkowym, tak jak serwisy wideo portali horyzontalnych?
Zdecydowanie chcemy rozwijać się w stronę rozrywki. Grupa Polsat nie jest postrzegana jako medium informacyjne, za to jest liderem w zakresie programów rozrywkowych. Nie chcemy się więc ścigać w dostarczaniu newsów, bo w tym nie jesteśmy specjalistami.

Czy w ipli pojawią się kolejne kanały - po Polsacie News, TV Biznes i autorskim Ipla Sport?
Zastanawiamy się nad tym, stawiając sobie zasadnicze pytanie: czy chcemy transmitować "na żywo" kanały dostępne w telewizji, czy tworzyć na ich podstawie własną ofertę dla odbiorców. Bliżej nam do tej drugiej opcji. W internecie bardziej od treści "live" liczą się treści dostępne "na żądanie". Głównym powodem korzystania przez internautów z platformy ipla nie jest chęć oglądania kanałów telewizyjnych dostępnych w sieciach kablowych i na platformach cyfrowych. Ważniejsze jest to, że użytkownicy mogą w naszej aplikacji znaleźć i obejrzeć ulubione programy wtedy, kiedy tylko chcą.
Dodatkowym problemem z transmisjami na żywo są obiektywne problemy technologiczne związane z jakością sieci teleinformatycznych w Polsce. Organizując ostatnio największą transmisję na żywo w internecie (walka bokserska Adamek - Gołota), pomimo poniesienia znaczących kosztów inwestycyjnych, napotkaliśmy spore problemy z dostarczeniem sygnału wszystkim zainteresowanym internautom. Być może infrastruktura internetowa w Polsce nie dojrzała jeszcze do tego, żeby przeprowadzać relacje "live" tak, jak robią to telewizje korzystające z satelity, anten analogowych czy sieci kablowych.

Myślicie nad stworzeniem mobilnej wersji ipli?
Myślimy, choć na razie nie zdecydowaliśmy się na uruchomienie takiego projektu. Oprócz występujących dzisiaj trudności technicznych (transmisje pakietowe w systemach mobilnych są drogie i nie gwarantują wymaganych przepustowości) występują jeszcze problemy dotyczące oddzielnych pól eksploatacji praw autorskich do treści wideo. Telewizja tradycyjna, internet, systemy mobilne - każde z tych pól wymaga oddzielnych licencji, których uzyskanie nie jest łatwe i tanie. Ponadto ekrany w telefonach komórkowych są stosunkowo niewielkie, więc lepiej nadają się do oglądania krótkich, a nie długich form wideo. Na razie nie mam więc zbyt dużego przekonania do takiego projektu.

Czy w związku z przygotowywaną przez Cyfrowy Polsat ofertą szerokopasmowego dostępu do internetu planujecie bliższą współpracę z tą spółką?
W najbliższym czasie zwrócimy się do Cyfrowego Polsatu z prośbą o podjęcie rozmów na ten temat. Kluczowe jest znalezienie optymalnego modelu biznesowego, który usatysfakcjonuje obie spółki, a jednocześnie uczyni nasze oferty atrakcyjniejsze dla odbiorców. Samo rozszerzenie zasięgu internetu szerokopasmowego jest oczywistym zwiększeniem możliwości rozwoju takich projektów jak ipla.

Jaki jest oczekiwany wzrost popularności ipli w 2010 roku?
Pod koniec przyszłego roku chcemy mieć miesięcznie 3 mln użytkowników.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Marcin Pery: ipla z filmami i 3 mln użytkowników

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Romek
Ipla jest już 8 lat.
8 8
odpowiedź