Plany dotyczące rozszerzenia dostępu użytkowników Facebooka do wysokiej jakości treści dziennikarskich przygotowywanych przez zewnętrznych wydawców Mark Zuckerberg zdradził w trakcie zamieszczonej w serwisie rozmowy z Mathiasem Döpfnerem, szefem koncernu Axel Springer.
W ostatnich latach relacje na linii Facebook - media stały się skomplikowane, szczególnie od początku ub.r., gdy serwis wprowadził kolejną zmianę algorytmu i ograniczył widoczności w News feedzie treści pochodzących od wydawców.
Doprowadziło to do sytuacji, w której część wydawnictw wycofała się w ogóle z obecności na Facebooku. Niektórzy wydawcy, tak jak Rupert Murdoch stanęli z kolei na stanowisku, że społecznościowy serwis powinien płacić mediom za dostarczane przez nie unikalne treści. Coraz chłodniejsze stosunki Facebooka z wydawcami znalazły odbicie w utracie znaczenia tego serwisu dla mediów na rzecz innych platform internetowych, takich jak Google.

Teraz podczas rozmowy z Mathiasem Döpfnerem Mark Zuckerberg powrócił do idei udostępniania w serwisie treści od wydawców. Szef Facebooka przyznał, że rozważa wraz ze współpracownikami wprowadzenie na platformie oddzielnej sekcji, w której użytkownicy mogliby korzystać z wysokiej jakości newsów i innych materiałów dziennikarskich.
20 proc. użytkowników Facebooka poszukuje głębszych treści
- News feed jest przeznaczony przede wszystkim dla użytkowników, którzy poszukują na Facebooku wiadomości od rodziny czy znajomych, chcą wiedzieć co słychać u ich bliskich - zaznaczył w rozmowie Zuckerberg. - Jednak sądzę, że 10, 15, a może nawet 20 procent członków naszej społeczności poszukuje na Facebooku głębszych treści, także tych pochodzących od dziennikarzy i wydawców. Myślę, że dostarczanie im tego typu materiałów może być ekscytujące.

Zuckerberg zaznaczył także, że jego zdaniem wprowadzeniu wspomnianej sekcji powinny towarzyszyć działania zmierzające do zapewnienia wydawcom odpowiednich warunków biznesowych i możliwości monetyzacji dostarczanych treści. Szef Facebooka przyznał, że w tej kwestii serwis chciałby nawiązać bezpośrednie relacje z mediami, co w rzeczywistości może oznaczać plany płacenia przez Facebook wydawcom za publikowane przez nich materiały.
Przychód Facebooka sięgnął w IV kwartale 2018 r. 16,91 mld dol. To o 30 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 (12,97 mld). Firma zanotowała zysk netto w wysokości 6,88 mld, w porównaniu do 4,27 mld dol. zysku w IV kwartale roku 2017 (+61 proc.). Z kolei w całym 2018 r. Facebook osiągnął 55,84 mld dol. przychodu, co oznacza wzrost o 37 proc. Zysk netto wzrósł z 15,93 do 22,11 mld dol. (+39 proc.).











