SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Mark Zuckerberg: W 2018 roku zmieniliśmy DNA Facebooka

Mark Zuckerberg, szef Facebooka podsumował 2018 rok w działalności swojej firmy. Zapewnia że kryzysowe 12 miesięcy z jakimi borykał się serwis doprowadziło do zmiany jego istoty i DNA, a zespół zrobił i nadal robi wszystko by walczyć z negatywnymi zjawiskami w  ekosystemie Facebooka. - Jesteśmy zupełnie inną firmą niż byliśmy rok temu. Będziemy się zmieniać by zapewnić każdemu użytkownikowi bezpieczeństwo - zapowiada Zuckerberg.

Facebook nie może zaliczyć 2018 roku do udanych. Firma przez ostatnie 12 miesięcy zmagała się wielowymiarowym kryzysem. Jednym z jego elementów są poważne wątpliwości związane z ochroną prywatności użytkowników. Pierwszy sygnały w tej sprawie pojawiły się w marcu br., gdy wyszło na jaw że dane użytkowników Facebooka w niedozwolony sposób wykorzystywała firma Cambridge Analytica, a ofiarą mogło w sumie paść 87 mln internautów. Mark Zuckerberg, szef Facebooka musiał tłumaczyć się z tego w Kongresie USA.

Skandal za skandalem, akcje w dół

W kolejnych miesiącach nie było lepiej. W połowie października br. wyszło na jaw, że hakerzy przejęli informacje o 29 mln użytkowników Facebooka, zaś w grudniu usterka w zabezpieczeniach pozwoliła zewnętrznym firmom na dostęp do zdjęć 6,8 mln użytkowników. Te wydarzenia pokazały nie tylko, że Facebook świadomie udostępnia dane internautów, ale ma też poważne problemy techniczne z ochroną ich prywatności.

W ślad za wpadkami ujawniły się wymierne symptomy kryzysu zaufania do Facebooka ze strony internautów. Co prawda globalna liczba użytkowników platformy jest wciąż wysoka i wynosi prawie 2,3 mld, jednak na niektórych rynkach, np. w USA nastąpił odpływ z serwisu młodych ludzi.

Zarzuty związane z prywatnością to nie jedyne problemy na jakie napotkał Facebook w br. Pojawiły się także oskarżenia o to, że serwis pozwalał przez długi czas (m.in. przed wyborami prezydenckimi w USA) na działalność rosyjskich trolli, a także manipulowanie opinią publiczną i szerzenie fake newsów. Firma miała stosować także nieetyczne praktyki oraz czarny PR wobec swoich rynkowych konkurentów.

Kryzys wizerunkowy Facebooka odbił się boleśnie na wynikach giełdowych spółki, której akcje w ciągu roku potaniały o 40 proc. W opinii ekspertów utrata wartości serwisu była spowodowana wieloma czynnikami, jednak straty teoretycznie są wciąż do odrobienia i jest zbyt wcześnie by zapowiadać koniec Facebooka.

Facebook będzie bezpieczniejszy

Ostatnie 12 miesięcy w historii Facebooka postanowił podsumować Mark Zuckerberg. Twórca i szef serwisu w poprzednich latach także zwracał się do użytkowników platformy, tym razem jednak zamiast noworocznych obietnic ograniczył się do zapewnień że firma reaguje właściwie na kryzys z jakim ma do czynienia.

- W 2018 r. stanęliśmy przed poważnymi wyzwaniami związanymi między innymi z ingerencją w wolne wybory, szerzeniem mowy nienawiści i dezinformacji czy kwestią kontroli użytkowników nad informacjami na ich temat – zaznaczył Zuckerberg we wpisie na Facebooku. - Jestem dumny z postępów jakich dokonaliśmy w tych obszarach. Teraz jesteśmy zupełnie inną firmą niż byliśmy w 2016 r., a nawet rok temu. Od podstaw przebudowaliśmy nasze DNA aby skutecznie zapewnić bezpieczeństwo wszystkich naszych serwisów.

 

Szef Facebooka przypomniał, że jego spółka wydała miliardy dol. na kwestie związane z bezpieczeństwem i obecnie zajmuje się nimi ponad 30 tys. pracowników Facebooka.

- To nie oznacza, że zawsze będziemy w stanie wyeliminować każdego autora szkodliwych treści w serwisie, a użytkownicy nie znajdą przykładów kolejnych błędów pochodzących z okresu zanim uszczelniliśmy nasz system – zastrzegł Zuckerberg. - Mamy jednak szeroko zakrojony plan wprowadzania dalszych zmian na naszych platformach i jesteśmy gotowi by to skutecznie przeprowadzić.

W trzecim kwartale tego roku Facebook odnotował przychód na poziomie ponad 13,5 mld dol., a zysk netto wzrósł do ponad 5,1 mld. Liczba użytkowników odwiedzających serwis co miesiąc wynosi blisko 2,3 mld.

Dołącz do dyskusji: Mark Zuckerberg: W 2018 roku zmieniliśmy DNA Facebooka

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
abc
DNA nie można zmienić. Trzeba uważać na porównania.
odpowiedź
User
..
DNA nie można zmienić. Trzeba uważać na porównania.
tak jest.

Ale "pomylil" się freudowsko. Nie da się zmienić biznesu opartego na szachrajstwie. Z czego to funkcjonuje, myślicie, ze z reklam? Heh. Mam z dwadzieścia kont na tym serwisie, i żadne na swoje dane czy choćby z jednym swoim zdjęciem.

Niczego dobrego się po nim nie spodziewam. Portal społecznościowy z rzeczywiście dobrymi intencjami a i dużo bardzie innowacyjny to było w Polsce Grono.net a na świecie wiele lokalnych inicjatyw. No niestety jeśli to nie jest prowadzone przez pasjonatów to nigdy to się nie spina budżetowo.

Rusycy odpalił równie popularne co Facebook VK, intencje maja identyczne co Zuckenberg.
Jeszcze kilka potężnych afer swoazanuch z tymi markami przed nami.
odpowiedź
User
Arturro
DNA nie można zmienić. Trzeba uważać na porównania.


DNA - Distinctiveness, Novelty, Attributes.

odpowiedź