SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Marki na przełomie dekad: Bank Pekao SA

W naszym cyklu pod hasłem "Marki na przełomie dekad", w którym prezentujemy dokonania marek i ich osiągnięcia w minionej dekadzie oraz kamienie milowe w ich rozwoju, a także zakreślimy wyzwania, które stają przed nimi u progu trzeciego dziesięciolecia XXI wiek prezentujemy Bank Pekao SA.

fot. materialy prasowefot. materialy prasowe

Najważniejsze wydarzenia w ostatnich 10 latach

W 2009 roku powstaje nowa siedziba centrali banku w Lipowy Office Park w Warszawie. W jedno, wspólne miejsce przeniesiono jednostki banku, do tej pory mieszczące się w różnych lokalizacjach.

W czerwcu 2012 r. przy okazji piłkarskich Mistrzostw Europy ogłoszono rebranding banku. Nowymi barwami Pekao została biała „jedynka” na czerwonym tle (logo grupy UniCredit). Pierwsze oddziały z nowym oznakowaniem zostały odsłonięte 8 czerwca wraz ze startem EURO 2012. W kampanii informacyjnej nawiązywano do biało-czerwonych barw polskiej reprezentacji.

W roku 2013 Bank Pekao wprowadził system płatności i akceptacji płatności mobilnych PeoPay.

W 2014 roku Komisja Nadzoru Finansowego przeprowadziła testy warunków skrajnych oraz przegląd jakości aktywów banków w Polsce. Bank Pekao SA został uznany przez KNF za najlepiej skapitalizowany bank w sektorze.

11 stycznia 2016 Grupa UniCredit sprzedała ukraińską filię Bank UniCredit – Ukrsotsbank.

W grudniu 2016 w ramach transakcji pomiędzy UniCredit a PZU oraz Polskim Funduszem Rozwoju UniCredit sprzedał strategiczny pakiet 32,8 procent akcji Banku Pekao.

W I kwartale 2020 roku z dwoma największymi bankami na Białorusi - Belagroprombankiem i Belarusbankiem zostały podpisane umowy ramowe, ustanawiające model współpracy i wzór dokumentacji kredytowej. Dzięki zawartych w nich ustaleniach, został skrócony czas potrzebny na przygotowanie finansowania dla polskich firm eksportujących usługi i produkty na rynek białoruski, w efekcie czego zwiększy się aktywność i pozycja polskich firm na tamtejszym rynku. Bank kontynuował współpracę z Grupą UniCredit, która przewiduje obsługę klientów UniCredit na rynku polskim oraz polskich klientów na rynkach zagranicznych. Umowa pozwala na wspieranie polskich klientów w prowadzeniu działalności w krajach, gdzie jest obecna Grupa UniCredit. Umowa wzmacnia też rolę bank jako eksperta rozwiązań transgranicznych dla klientów międzynarodowych i pozycjonuje Pekao jako polski bank o zasięgu europejskim.

Przez ten czas w ofercie banku pojawiły się m.in. Konto Przekorzystne. karta wielowalutowa, karta kredytowa elastyczna ze spłatą w ratach, możliwość zakładania konta na selfie, pakiet dla dzieci PeoPay KIDS, płatności Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay, BLIK, nowy serwis Pekao24, usługa otwartej bankowości, PaoPay -  pierwsza aplikacja mobilna z autoryzacją za pomocą biometrii i kantorem walutowym.

Kamienie milowe dekady 2010-2020
Rebranding. Ujednolicenie identyfikacji wizualnej z Grupą UniCredit – 2012 rok
Odkupienie udziałów w banku od Grupy UniCredit przez PZU S.A. oraz PFR – 2017 rok
Rebranding. Powrót „żubra” – 2017 rok.
 

Trendy rynkowe minionej dekady w branży
Najważniejszymi trendami była intensywna transformacja cyfrowa i udostępnienie klientom nowoczesnych rozwiązań bankowości internetowej i mobilnej. Klienci mogą zdalnie korzystać z dostępu do konta, produktów i usług Pekao na komputerach oraz poprzez aplikacje mobilne.


Najważniejsze kampanie marki w minionym dziesięcioleciu.
„Czasami zwykłe emocje nie wystarczą” (2012). Kampania reklamowa wspierająca rebranding Banku Pekao SA. Prezentowała nową identyfikację wizualną. Nawiązywała do Euro 2012. Reklamy podkreślały, że nowa kolorystyka utrzymana była w barwach biało-czerwonych. Jednocześnie kampania reklamowała specjalne karty płatnicze, które Bank Pekao SA wprowadził z okazji rozgrywającego się w Polsce Euro 2012, jako sponsor narodowy tej imprezy.

 „Docenisz różnicę" (2017)
Zadaniem kampanii było odmłodzenie i unowocześnienie wizerunku banku. Pekao miał być od teraz postrzegany jako atrakcyjny i nowoczesny bank dla wszystkich klientów. Podkreślono polskość instytucji poprzez zwrócenie uwagi na ponowny rebranding i przywrócenie żubra w logo.

„Bierz życie za rogi” (2019)
Założeniem nowej platformy komunikacyjnej jest prezentacja inspirujących Polaków, którzy dzięki swoim talentom, ciężkiej pracy, niesamowitej wytrwałości i odwadze osiągnęli ponadprzeciętny sukces - „wzięli życie za rogi”, udowadniając, że nie ma rzeczy niemożliwych. Bohaterem pierwszej kampanii był Andrzej Bargiel, narciarz ekstremalny, który jako pierwszy zjechał ze szczytu K2 na nartach. W pasji do przekraczania tej i kolejnych granic wspierał go Bank Pekao S.A. W kolejnych odsłonach kampanii „Bierz życie za rogi” wystąpili: piosenkarka Basia Wrońska, podróżnik Marcin Mossakowski, zdobywczyni Korony Ziemi Miłka Raulin oraz najbardziej utytułowany w historii pilot szybowcowy Sebastian Kawa.
Cykl reklam „Bierz życie za rogi” został kilkakrotnie nagrodzony przez rynek branżowy, np.: najlepsza reklama – Złoty Bankier; Kreatury 2020

Pozycja rynkowa dzisiaj na tle konkurencji
Bank Pekao jest liderem wśród dużych banków w Polsce i jedną z najsilniejszych kapitałowo instytucji finansowych w Europie (pod względem siły kapitałowej mierzonej współczynnikiem wypłacalności - współczynnik Core Tier 1 na koniec I kwartału 2016 r. na poziomie 18,4%). W rankingu Global Finance Pekao S.A. zajęło trzecią pozycję wśród najbezpieczniejszych banków w CEE w 2020 r.
Bank jest jedną z największych instytucji finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej i drugim uniwersalnym bankiem w Polsce z wiodącą siecią bankowości detalicznej i korporacyjnej (aktywa ogółem 232 mld PLN).
Model biznesowy jest zdywersyfikowany i dzięki temu odporniejszy na wahania w poszczególnych segmentach - 50% detal, 50% korporacja.

Bank posiada trzecią największą sieć detaliczną w Polsce. Przypada na nią ok. 6,5 milionów klientów, ok. 2,5 mln aktywnych użytkowników bankowości elektronicznej oraz ok. 2 mln aktywnych użytkowników mobilnych. Warto zaznaczyć, że co druga kluczowa polska firma jest klientem Pekao.
Kredyty hipoteczne we frankach szwajcarskich nie są istotnym zagrożeniem. Stanowią mniej niż 2% wartości portfela kredytowego.


Wyzwania, przed którymi staje firma wchodząc w 3 dekadę XXI wieku.
W najbliższych miesiącach niewątpliwie nadal wpływ na kondycję sektora bankowego będą miały  zerowe stopy procentowe oraz dalszy przebieg pandemii COVID-19 i jej następstwa, które zdecydują o poziomie aktywności gospodarczej, a w konsekwencji popycie na kredyt bankowy. Wyzwanie związane z niskimi stopami procentowymi będzie zjawiskiem, z którym sektor bankowy będzie musiał zmierzyć się w dłuższej perspektywie.
 
Pandemia koronawirusa powodująca konieczność większych inwestycji w bankowość cyfrową oraz presję na koszty i rentowność może być katalizatorem tej polaryzacji sektora. W przypadku dobrze skapitalizowanych banków upowszechnienie zdalnych kanałów dystrybucji, dalsza cyfryzacja bankowości i obsługi klienta oraz większe wykorzystanie pracy zdalnej, mogą w efekcie przynieść oszczędności i wspomóc redukcję kosztów.

Kluczowe zmiany personalne w ostatnim 10-leciu
Alicja Kornasiewicz 11 stycznia 2010 - 30 kwietnia 2011
Luigi Lovaglio 1 maja 2011 - 14 czerwca 2017
Michał Krupiński 14 czerwca 2017 - 29 listopada 2019
Marek Lusztyn 29 listopada 2019 - 21 kwietnia 2020
Leszek Skiba 21 kwietnia 2020 – obecnie

Otrzymane w tym okresie nagrody
2011
Złoty Bankier w kategorii Innowacja za biometryczną metodę uwierzytelniania klientów korporacyjnych

2015
Złoty Bankier
w kategorii Innowacja za płatności mobilne PeoPay
Most innovative Bank in CEE & CIS
Contactless & Mobile Awards
Innowator Roku 2015 magazynu Global Finance (bankowość korporacyjna
Najlepszy Dostawca Usług Finansowania Handlu magazynu Euromoney
Najlepszy Private Banking w Polsce według magazynów The Banker i Global Finance
Diamenty Private Equity

2016
Złoty Bankier
w kategorii Innowacja za kartę wielowalutową
Contactless & Mobile Awards
Innowator Roku 2016 magazynu Global Finance (bankowość korporacyjna)
„Financing Provider of the Year, Poland” miesięcznika Eurobuild
Certyfikat Perły Polskiej Gospodarki w kategorii Perły Sektora Finansowego
Lider Jakości Sprzedaży
Instytucja Przyjazna Młodym
CEE M&A Award
Best Trade Finance Provider

2018
EFMA-Accenture Distribution & Marketing Innovation Awards
za kompleksowy system płatności i akceptacji mobilnych – PeoPay
„Przyjazny bank Newsweeka” w kategorii „Bankowość hipoteczna”
Przyznanie godła „Firma Przyjazna Klientowi”
The Best Investment Bank in Poland
Certyfikat „Top Emloyers”

2019
Best Sub-custodian Bank
The Best Investment Bank in Poland
Best Private Bank Award
Bank Roku w konkursie CEE M&A Awards
Najlepszy Bank Korporacyjny w Polsce
Wyróżnienie w rankingu bankowości prywatnej magazynu „Forbes”
„Instytucja Roku” Najlepsza jakość obsługi klienta biznesowego
„Instytucja Roku” Przyjazne otwarcie konta firmowego
Market Leader in Poland
Best Services in Poland

2020
Best Investment Bank in Central and Eastern Europe
Best Treasury and Cash Management Provider
Best Investment Bank in Poland
Best Private Bank Award
Wyróżnienie w rankingu bankowości prywatnej magazynu „Forbes”
„Najlepszy Bank" w kategorii dużych banków komercyjnych rankingu „Gazety Bankowej”
Złoty Bankier za najlepszy kredyt hipoteczny
Złoty Bankier za najlepszy spot reklamowy – Konto Przekorzystne z Sebastianem Kawą
Złota Słuchawka jako Najlepszy PraCCodawca
Wyróżnienie w kategorii „Aktywność na rynku kapitałowym w 2019 roku w obszarze rozliczeń” przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych
Wyróżnienie w kategorii „Marketing w czasie pandemii” w konkursie Kreatura za reklamę aplikacji mobilnej PeoPay z Sebastianem Kawą.

Dołącz do dyskusji: Marki na przełomie dekad: Bank Pekao SA

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl