SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ponad 600 sklepów, pół mld zł zysku. Tak zarabia Media Expert

Właściciel sieci Media Expert zwiększył przychody o prawie jedną piątą, osiągając rekordowy zysk netto w swojej historii. Firma zatrudnia ponad 11 tys. osób, a jej udziałowcy przez cztery lata dostali miliard zł w dywidendach. Pod szyldem Media Expert działa już ponad 600 sklepów.

Cleo i Donatan w spocie Media ExpertCleo i Donatan w spocie Media Expert

Media Expert to jedna z marek najmocniej obecnych w mediach. Jej właściciel Terg w ostatnich latach był drugim co do wielkości reklamodawcą w mediach pozainternetowych. Do firmy należą też platformy e-commerce Electro i Avans, ale jej gros budżetów marketingowych przypada na Media Expert, w którego kampaniach od paru lat występują Cleo i Donatan.

Jak już podawaliśmy, według danych Kantar Media od stycznia do października 2024 roku cennikowe wydatki reklamowe spółki poza internetem sięgnęły 1,21 mld zł, po wzroście rok do roku o 22,3 proc. Rzeczywiste inwestycje, po odliczeniu rabatów, były kilka razy niższe.

Ponad 600 sklepów Media Expert

Właściciel Media Expert ma z czego wykładać na reklamy. W roku obrotowym zakończonym w marcu 2024 roku grupa kapitałowa Terg osiągnęła 18,38 mld zł przychodów sprzedażowych, o 19 proc. więcej niż rok wcześniej. Wpływy ze sprzedaży towarów (czyli głównie oferowanych urządzeń) poszły w górę z 13,82 do 16,21 mld zł, zaś te z usług (m.in. ubezpieczeń sprzedawanego sprzętu oraz reklam w sklepach i platformach e-commerce) - z 1,64 do 2,18 mln zł.

Firma nie podała w sprawozdaniu, jaką część sprzedaży realizuje przez internet, natomiast zaznaczyła, że udział tego kanału zwiększył się. -  Wspieranie intensywnymi działaniami marketingowymi online i bezpośrednie docieranie do klienta, przekazywanie informacji o ofertach spółki w sieci detalicznej sklepów i obszarze e-commerce działających pod nazwą Mediaexpert, Electro, Avans pozwoliło na zwiększenie sprzedaży. Ciągle była poszerzana oferta towarów i usług sklepów internetowych z bezpośrednią dostawą, odbiorem w wybranym sklepie czy też odbiory za godzinę - opisano.

Skala biznesu właściciela Media Expert rośnie nieprzerwanie od lat, nie przeszkodziła w tym epidemia. W roku obrotowym od kwietnia 2018 do marca 2019 firma wypracowała 6,67 mld zł przychodów, rok później 7,79 mld zł, w kolejnym roku przekroczyła pułap 10 mld zł (10,75 mld), zaś od wiosny 2021 do wiosny 2022 roku osiągnęła już 12,66 mld zł.

Oprócz wzrostów w e-commerce przyczynia się do tego rozbudowa sieci sklepów stacjonarnych. Wiosną 2020 roku pod szyldem Media Expert działało 489 placówek, rok później 9 więcej, zaś po ustaniu covidu tempo otwarć wzrosło: do 526 wiosną 2022 roku, 549 rok później i 567 wiosną ub.r.

Natomiast w listopadzie ub.r. firma ogłosiła uruchomienie swojego sklepu nr 600. - Znacznie wyprzedzamy konkurencję, jesteśmy dziś niekwestionowanym liderem na rynku i cieszymy się bardzo, że nasze ambitne plany są sukcesywnie realizowane z korzyścią nie tylko dla marki Media Expert, ale i dla lokalnej społeczności, potencjału handlu, dostępności nowoczesnych technologii. - podkreślał rzecznik prasowy firmy Michał Mystkowski.

W Media Expert przeszło 11 tys. pracowników

Rozwój to także wydatki. W zeszłym roku obrotowym działalność operacyjna grupy Terg kosztowała 17,57 mld zł, o 18,2 proc. więcej niż przed rokiem, z czego wartość sprzedanych towarów i materiałów - z 11,66 do 13,53 mld zł.

Znacząco wzrosły też koszty usług obcych (to ich część stanowią nakłady reklamowe) - z 1,57 do 2,16 mld zł oraz budżet płacowy: w obszarze wynagrodzeń z 958,2 mln do 1,12 mld zł, a jeśli chodzi o ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze ze 198,8 do 233,9 mln zł.

Na koniec marca ub.r. firma zatrudniała dokładnie 11 659 osób, wobec 11 160 rok wcześniej. Przez rok liczba pracowników w sklepach i pionie obsługi klientów zwiększyła się z 1 848 do 1 931, a tych w obszarze administracyjnym - z 9 312 do 9 728.

Terg inie spieniężył żadnego majątku (rok wcześniej przyniosło to firmie 27,8 mln zł) i więcej kosztowała do utrata wartości aktywów trwałych (wzrost z 62,6 do 79,9 mln zł). Za to firma odczuła na plus zmniejszenie kosztów finansowania: wydatki na odsetki zmalały z 61 do 48 mln zł, a wpływy odsetkowe poszły w górę z 37 do 53,1 mln zł.

100 mln zł więcej zysku, rekordowa dywidenda

Na poziomie operacyjnym zysk grupy Terg zwiększył się z 528,6 do 669,7 mln zł, a mimo wzrosty kwotu naliczonego podatku dochodowego z 92,4 do 144,1 mln zł zysk netto wzrósł z 401,6 do 509,2 mln zł.

Firma pierwszy raz zarobiła na czysto ponad pół miliarda zł. W roku obrotowym do marca 2021 roku jej zysk netto wyniósł 470,8 mln zł, a rok później 400,8 mln.

Terg to biznes rodzinny: po 33,5 proc. udziałów spółki mają je prezes Marek Grzebita i wiceprezes Macej Grzebita, a 18 proc. - szefowa rady nadzorczej Teresa Grzebita. W zeszłym roku finansowym spółka w ujęciu jednostkowym osiągnęła 501,4 mln zł czystego zysku. Wspólnicy postanowili, że dostaną z niego 380 mln zł dywidendy (wypłacono ją w połowie października), a 121,3 mln zł zasili kapitał rezerwowy.

To najwyższa wypłata dla udziałowców w historii firmy. Z zysku wypracowanego w roku obrotowym do marca 2023 roku dostali 250 mln zł (148,6 mln zł poszło na kapitał rezerwowy), rok wcześniej - 200 mln zł (211,9 mln zł na kapitał rezerwowy), a z roku do marca 2021 roku - też 200 mln zł (115,3 mln zł na kapitał rezerwowy).

Na koniec marca 2024 roku w kapitale rezerwowych Tergu było zgromadzone 1,35 mld zł. Ta kwota w przyszłości też może zostać wypłacona udziałowcom.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to okres od kwietnia 2023 do marca 2024 r., a poprzedni - od kwietnia 2022 do marca 2023

Dołącz do dyskusji: Ponad 600 sklepów, pół mld zł zysku. Tak zarabia Media Expert

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Nico
Na Cleo miło patrzeć a tego typa to nie
odpowiedź
User
Ulkiks
Muszę przyznać, że kiedyś to była dziadowska sieć, a dzisiaj topka. Zostawili konkurencję w tyle. Dodatkowo mam salon w pobliżu miejsca zamieszkania to kolejny plus :) jedynie cenowo mogłoby być więcej promocji, a nie pakowanie kasy w celebryckie rwklamy
odpowiedź
User
Donutan
Jak widzę tą przaśną panienkę to mi chęć do zakupów przechodzi
odpowiedź