Minister kultury chce szybkiej dekoncentracji mediów w Polsce. Juliusz Braun: to brzmi jak groźba

Sytuacja medialna w Polsce nie spełnia standardów europejskich, dlatego jak najszybciej zdekoncentrować media - powiedział minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński podczas środowego posiedzenia sejmowej Komisji kultury i środków przekazu. - To próba osłabienia mediów, uderzenie podobne, jak w sądy - komentuje Juliusz Braun, członek Rady Mediów Narodowych.

jk
jk
Udostępnij artykuł:

Minister Piotr Gliński przedstawiał w środę plany kierowanego przez siebie resortu na lata 2019-2023. Mówił m.in. o pomyśle utworzenia Centrum Gier Wideo, które ma się przyczynić do umacniania dobrego postrzegania wizerunku polskiej branży gier, jako rozwijającej się gałęzi gospodarki i kultury. Zapowiedział też sukcesywne powstawanie nowych muzeów w całej Polsce. Powstać miałoby m.in. Narodowe Muzeum Techniki (w założeniach - na błoniach Stadionu Narodowego), Muzeum Wyspiańskiego oraz Muzeum Polskiej Sztuki Użytkowej jako nowych filii Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Badań Polarnych w Puławach, Panteon Śląski w Katowicach Muzeum ks. Popiełuszki w Okopach czy Interaktywne Centrum Bajki i Animacji w Bielsku-Białej. Mówił także o planowanej budowie nowej siedziby dla Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz Europejskiego Centrum Muzyki w Żelazowej Woli.

Posłanka Lewicy, Joanna Scheuring-Wielgus, zapytała Piotra Glińskiego, jakie są losy zapowiadanej przez rząd ustawie o dekoncentracji mediów. W odpowiedzi minister kultury zaznaczył, że projekt stosownej ustawy gotowy jest już od dawna, lecz czeka na polityczną decyzję partii rządzącej. - Moim zdaniem powinniśmy jak najszybciej zdekoncentrować sytuację medialną w Polsce, ponieważ ona nie spełnia standardów europejskich - podkreślił.

Zdaniem Juliusza Brauna, członka Rady Mediów Narodowych, byłego prezesa TVP, to, co mówi minister Piotr Gliński można czytać jako pogróżki pod adresem mediów. – PiS napotkał w trakcie swoich rządów na dwie poważne przeszkody: sądownictwo i media. Jak rozprawia się z sądami, wszyscy teraz widzimy. A teraz słyszymy pogróżki pod adresem mediów. Rząd chce po prostu osłabić silne media – komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Braun. Dodaje też, że w Polsce „tak naprawdę nie ma zmonopolizowanych mediów”. – Widocznie minister kultury jest źle poinformowany.

O tym, że rząd ma gotowe rozwiązania w zakresie dekoncentracji mediów, które czekają na polityczną decyzję, mówił także na początku grudnia w „Sygnałach dnia” wiceminister kultury, Jarosław Sellin. - W żadnym dużym kraju Unii Europejskiej nie pozwolono tak, jak w Polsce, na takie właścicielskie opanowanie mediów przez koncerny zagraniczne, zwłaszcza koncerny z jednego kraju. A w Polsce z taką sytuacją, zwłaszcza w prasie, mamy do czynienia - mówił Sellin.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jak-mierzy-sie-ogladalnosc-telewizji-w-polsce,7171924786935937a ##

W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy - 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

Wyniki mediów publicznych w 2018 roku

W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.

W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.

W ub.r. Polska Agencja Prasowa zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 4 proc. do 52,56 mln zł oraz 3,65 mln zł straty netto (wobec 2,04 mln zł straty rok wcześniej). Zmalały przychody ze sprzedaży serwisów ogólnoinformacyjnych i ekonomicznych oraz Centrum Prasowego, a wzrosły z PAP Foto, obsługi medialnej i wynajmu. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 401 osób.

Wyniki głównych mediów komercyjnych w 2018 roku

W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 10,69 mld zł przychodów sprzedażowych i 816,1 mln zł zysku netto. Liczba abonentów firmy zmalała o 1,2 proc., natomiast liczba sprzedanych im usług jednostkowych wzrosła o 2,3 proc.

W ub.r. TVN osiągnął wzrost wpływów sprzedażowych o 8,6 proc. do 1,97 mld zł, a przychody z emisji reklam zwiększyły się o 9,7 proc. do 1,42 mld zł. Nadawca zanotował 157,5 mln zł straty netto, głównie wskutek 394,7 mln zł odpisu dot. wartości udziałów w platformie nc+. Na koniec roku zatrudniał 1 514 pracowników.

 

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online