SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Młodzi w social media udostępniają najczęściej wideo, YouTube traci na rzecz Facebooka

Generacja Z, czyli 15-25 latków jest pokoleniem biegłym technologicznie, a przyszłość wielu marek zależy od tego, czy będą umiały zbudować dziś relacje z tą grupą, czy będą dla nich autentyczne i będą komunikowały się w zgodzie z ich oczekiwaniami - wynika z raportu Universal McCann.

Article

Serwisy społecznościowe oraz komunikacja bezpośrednia, twarzą w twarz, to dwa równorzędne kanały, którymi posługują się obecnie młodzi ludzie. Wykorzystują je niezależnie od rodzaju treści, którymi chcą się podzielić, ponieważ to dla nich najbardziej naturalne sposoby komunikacji.

W Polsce wśród osób w wieku 16-24 lata w dalszym ciągu prym wiedzie Facebook (korzysta z niego najczęściej 78 proc. ankietowanych). Nieco niższa w naszym kraju okazuje się popularność YouTube - korzystanie z niego najczęściej deklaruje 58 proc. młodych ludzi. W stosunku do poprzedniej fali badania zauważalny jest wyraźny spadek YouTube'a, co może być bezpośrednim efektem agresywnych działań Facebooka w obszarze wideo. Powoli popularność wśród młodzieży zyskują także Instagram (7 proc.) i Snapchat (5,6 proc.). Wedle deklaracji badanych, we wszystkich tych serwisach młodzi ludzie stanowią najliczniejszą liczbę użytkowników.

Nowe technologie mają znaczący wpływ na szybkość przekazywania informacji, dają także szansę na dystrybuowanie ich w różnych, atrakcyjnych formach. Bogactwo narzędzi służących do komunikacji oferowanych przez Facebooka, YouTube i inne social media spotykają się z dużą uwagą i zainteresowaniem młodych ludzi (16-24 lata), nabywcami FMCG oraz dóbr i usług technologicznych. Badanie pokazuje, że chętniej kupują oni dobrą historię wytworzoną wokół marki niż konkretny produkt.

Polscy internauci doceniają treści użyteczne (np. praktyczne wskazówki) oraz informacje unikalne, na czasie, o których nie wiedzieli wcześniej. Dzielenie się przez marki treściami, które wyrażają ich własny punkt widzenia, sprzyja natomiast udostępnianiu takich postów, zdjęć czy filmików w grupie znajomych.

Trendem, który jest obecnie zauważalny i najprawdopodobniej przetrwa dłużej, jest dominacja video nad innymi typami treści udostępnianych w social media przez młodych ludzi. Dominacja filmików w mediach społecznościowych rozpoczęła się już w 2013 roku. Udział video udostępnianego bezpośrednio na Facebooku również systematycznie rośnie. Dzieje się tak od kiedy zastosowano mechanizm skracania zasięgów postów, które odsyłają do filmików poza Facebook (np. na YouTube). Marki wolą zatem umieszczać klipy bezpośrednio na swoim fanpage'u na Facebooku, dzięki czemu łatwiej docierają do większej rzeszy odbiorców. Po zastosowaniu tego mechanizmu interakcje użytkowników wzrosły o około 80 proc.

Internauci w grupie wiekowej 16-24 lata cenią sobie przede wszystkim krótkie filmy oraz komunikację za pomocą obrazków. Na świecie, a powoli także w Polsce, rolę medium dla zabawnych, krótkich materiałów filmowych powoli zdobywają także serwisy społecznościowe Snapchat oraz Vine. W komunikacji obrazkowej króluje zaś niepodzielnie Instagram.

W przypadku marek FMCG konsumenci cenią sobie treści pożyteczne, praktyczne i unikalne. Młodzi internauci są spragnieni nowych informacji - chcą jak najwięcej dowiedzieć się o ulubionej marce, poznać jej produkty, wykazują się skłonnością do uwierzenia w jej historię. Cenią sobie także praktyczne wskazówki, informacje dostarczające wiedzy ogólnej oraz inspirującej, mającej wpływ na rozwój ich stylu życia. Mniejsze znaczenie ma zaś dla nich charakter rozrywkowy, kontrowersyjność udostępnianych przez marki treści czy propagowanie przez nie idei.

Poniższy wykres przedstawia zainteresowania młodych konsumentów na przykładzie doceniania przez nich poszczególnych treści w przypadku marek spożywczych.

Marki FMCG cechują się elastycznością komunikowania. Bez trudu radzą sobie w nowych typach mediów społecznościowych i łatwo dostosowują się do specyfiki porozumiewania się z fanami za ich pomocą, ponieważ profil działalności marek spożywczych, kosmetycznych itd. jest z natury mniej oficjalny niż np. w przypadku marek medycznych czy technologicznych. Firmy FMCG potrafią dostosować rodzaj komunikowania się z konsumentami, zarówno w serwisach stawiających na komunikację obrazkową (np. Instagram), tekstową (np. Twitter), a także mieszaną (np. Facebook, Google+).

Treści kierowane do użytkowników marek technologicznych powinny być również praktyczne, unikalne, ale też dostarczające informacji o produktach i usługach. Wskazówki, ciekawostki oraz informacje inspirujące, skoncentrowane wokół pasji wyjątkowo do nich trafiają. Dodatkowo, młodzi konsumenci cenią sobie posty, zdjęcia i klipy, dostarczające rozrywki, inspirujące i zabawne.

Coroczne badanie "Wave" jest przeprowadzane zgodnie z tą samą metodologią: uczestnicy samodzielnie wypełniają ankiety dostarczone za pomocą Intuition - opatentowanego systemu badawczego domu mediowego Universal McCann. Zebrane informacje opierają się na danych ilościowych. Badania przeprowadzane są na reprezentatywnej próbie respondentów w wieku od 16 do 54 lat będących aktywnymi użytkownikami internetu (korzystający z tego medium codziennie lub prawie codziennie). Na każdym z rynków, w każdej fali badania bierze udział minimum 500 respondentów. W ostatniej fali badania ("Wave 8") przeprowadzonej w listopadzie 2014 r. przebadano 50 021 respondentów z 65 krajów świata.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Młodzi w social media udostępniają najczęściej wideo, YouTube traci na rzecz Facebooka

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl