SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Naczelna Rada Lekarska chce ograniczenia reklam leków bez recepty i suplementów diety: ścisła kontrola, bez wizerunku lekarzy

Według Naczelnej Rady Lekarskiej należy zastanowić się nad wprowadzeniem zakazu reklamowania leków bez recepty, suplementów diety i wyrobów medycznych. Organizacja ocenia, że takie reklamy mogą wprowadzać w błąd, ponieważ nadużywają wizerunku pracowników medycznych i „pseudonaukowych sformułowań”.

Shutterstock.com Article

W swoim stanowisku prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej wytyka reklamom suplementów diety sugerowanie, że te produkty mają działanie równie skuteczne jak leki, co nie ma potwierdzenia w rzetelnych badaniach naukowych. Ponadto same opakowania suplementów są podobne do opakowań leków. Organizacja zwraca uwagę na ryzyko wprowadzenia w błąd odbiorców, „poszukując samodzielnie sposobów rozwiązania problemów zdrowotnych lub zmniejszenia dolegliwości mogą w wyniku reklamy powziąć nieuzasadnione przekonanie, że stosują skuteczne leczenie i narazić w ten sposób na szwank zdrowie swoje i innych osób”.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje reklamy farmaceutyków za wykorzystywanie języka i wizerunku osób kojarzących się z ochroną zdrowia. Zdaniem NRL „pojawianie się w reklamach pseudonaukowych sformułowań sugerujących potrzebę leczenia nieistniejących w rzeczywistości chorób i wprowadzanie przez to odbiorców w błąd co do oceny własnego stanu zdrowia” może powodować „podejmowanie przez nich niepotrzebnych i nieskutecznych działań, a także ponoszenie zbędnych wydatków”. Organizacja negatywnie ocenia też „posługiwanie się przez reklamodawców wizerunkiem pracowników medycznych lub sugerowanie, że pracownicy medyczni, w szczególności lekarze i lekarze dentyści polecają reklamowany produkt w celu wywarcia u odbiorcy reklamy wrażenia, iż ma on właściwości lecznicze”.

Jak można poprawić tę sytuację? Naczelna Rada Lekarska uważa, że należy wprowadzić ścisłą kontrolę reklam farmaceutyków pod względem rzetelności przekazu i prawdziwości zawartych informacji. - Konieczne byłoby więc stworzenie jednolitych zapisów prawnych dotyczących sposobu reklamy produktów leczniczych, wyrobów medycznych i suplementów diety dopuszczających możliwość reklamy po dokonaniu rejestracji danego produktu, a nie przedstawienia tylko jego zgłoszenia do obrotu - czytamy w stanowisku organizacji.

Rada postuluje, żeby reklamy wyrobów medycznych i suplementów diety były objęte takimi samymi ograniczeniami jak reklamy leków. Przede wszystkim chodzi o zakazanie udziału lekarzy w tych reklamach

- Jeżeli wprowadzenie takich zmian musiałoby wymagać zmian przepisów prawa Unii Europejskiej, to z uwagi na wagę problemu należy niezwłocznie podjąć działania zmierzające do zmiany tych przepisów, aby dawały one państwom członkowskim prawo do wprowadzenia ograniczeń reklamy takich produktów, w tym również całkowitego zakazu reklamy kierowanej do społeczeństwa - uważa organizacja.

W pierwszej połowie br. producenci farmaceutyków i parafarmaceutyków cennikowo wydali na reklamy w mediach pozainternetowych 2,35 mld zł, o 14,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Według danych KRRiT w ub.r. jedna czwarta wszystkich reklam telewizyjnych promowała produkty farmaceutyczne, a od 1997 roku liczba takich spotów wzrosła ponad 20-krotnie.

Wiosną br. PASMI Polski Związek Producentów Leków bez Recepty, organizacja Suplementy Diety i Krajowa Rada Suplementów i Odżywek wspólnie z firmami i organizacjami z branży marketingowej (m.in. IAA i Radą Reklamy) zaproponowały nowe zasady komunikacji reklamowej suplementów diety, m.in. zakaz wykorzystywania wizerunku rzeczywistych lub fikcyjnych lekarzy i farmaceutów, wyeliminowanie reklam skierowanych do dzieci oraz zakaz sugerowania właściwości zapobiegających lub leczących choroby.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Naczelna Rada Lekarska chce ograniczenia reklam leków bez recepty i suplementów diety: ścisła kontrola, bez wizerunku lekarzy

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
olo
tendencyjne mataczenie NRL, jak przy wniosku o ukaranie
znachora,co leczyl dieta, i rodzice zaglodzili dziecko, zamiast
karania rodzicow, bo to oni i tylko oni odpowiadaja za dziecko wg k.r.o ,
tu tez chce sie "karac" za "nienaukowe leczenie" witaminami,
ziolami, otrebami, aspiryna, olejem lnianym, bo komus leczenie
w NFZ nie odpowiada, a lekarze maja zakaz wystepowania w reklamach !
wystepuja aktorzy, kiepscy zreszta
1 6
odpowiedź
User
radio
powinien być całkowity zakaz reklam suplementów , bo ludzie jak barany je kupują mysląc że im pomoże
8 0
odpowiedź
User
olo
czy jest obowiazek prawny/przymus leczenia sie ? np. zapalenia pluc ?
albo anginy ? czy jest obowiazek prawny leczenia sie u lekarza ?
i koniecznie w NFZ ? nie ma
3 0
odpowiedź
User
olo
czy jezeli ktos chce wypic rozpuszczalnik stojacy na polce w sklepie/
hipermarkecie, to moze ? moze, a jezeli dziecko to zrobi, to ...
odpowiada rodzic zgodnie z k.r.o ,a nie sprzedawca, czy dorosly
musi pic tylko wode, bo zdrowa ? bo tak radzi lekarz ? albo NRL
0 2
odpowiedź
User
pavv
Ja już nie mogę patrzeć i słuchać tych debilnych reklam rozdupanów, pierdzixów i innych kutaspirazolów
6 1
odpowiedź
User
conf
zobaczycie jak szybko lobby medialne i farmaceutyczne ukreci łeb tej ustawie;) przecież to rynek kilku miliardów rocznie
2 0
odpowiedź
User
olo
rynek suplementow i parafarmaceutykow to sa duze pieniadze,
ktore przechodza kolo nosa lekarzom, bo ich nie wypisuja na rp.
a firmy farmaceutyczne i apteki zarabiaja, a za dopuszczenie
reklamy do emisji mozna zarobic z 10 % ,nie ?
1 3
odpowiedź
User
uk
Lobbiści to zgaszą asap. Za duże budżety, a kogo obchodzi zdrowie kowalskiego. Nieświadomi ludzie z chorobą nowotworową zołądka, jelita latami się "leczą" suplementami, lekami rozkurczającymi itp. Dopiero w zaawansowanym stadium dowiadują się co jest grane, ale wtedy to już jest szybka piłka i ZUS też zadowolony z takiego obrotu sprawy. Zdaje mi sie że w konstytucji jest zapis że zdrowie człowieka jest wartością ...
1 1
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing