SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nadawcy telewizyjni nadal bez porozumienia ws. nowego badania mediów

Trwają prace nad nowym badaniem mediów, które chce stworzyć KRRiT oraz zespół Telemetria Polska w porozumieniu z rynkiem. Nadawcy internetowi oraz radiowi - aby sprawniej rozmawiało im się o projekcie - stworzyli własne Media Owners Committee, gdzie najpierw wypracowują wspólne stanowisko, a potem przedstawiają je na forum. Swojego MOC nadal jednak nie utworzyli nadawcy telewizyjni - wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl.

W czerwcu - na zaproszenie przewodniczącego KRRiT Witolda Kołodziejskiego - odbyło się spotkanie z przedstawicielami rynku, dotyczące tworzenia nowego jednoźródłowego badania mediów. Jego celem miało być osiągnięcie porozumienia, po tym jak nadawcy telewizyjni, radiowi i internetowi pod koniec maja sami spotkali się z przedstawicielami IAA, SAR, domów mediowych, marketerów oraz instytutów badawczych oraz zapowiedzieli opracowanie własnej koncepcji badań. Krytycznie ocenili wtedy dotychczasową komunikację w projekcie oraz tempo prac projektowych.

Niezależnie od prac prowadzonych przez Telemetria Polska, przedstawiciele mediów planują także wypracować standard badania mediów, który po akceptacji wszystkich stron przedstawią jako wspólną rekomendację. W tym celu jesienią nadawcy chcą zorganizować konferencję na której zaprezentują swoje założenia i na którą mają zamiar zaprosić również przedstawicieli Krajowej Rady i Telemetrii Polskiej.

Nadawcy internetowi i radiowi utworzyli do tego czasu własny MOC - Media Owners Committee, a marketerzy ustanowili koalicję "Marketerzy dla lepszych badań", aby zadbać o reklamodawców i ich interesy w procesie tworzenia jednoźródłowego badania.

Do tej pory jedyną grupą, która nie porozumiała się wewnętrznie są nadawcy telewizyjni, którzy nie stworzyli własnego MOC TV. Z naszych informacji wynika, że do tej pory wśród nadawców ścierały się poglądy, co do finansowania badania i kosztów, jakie mieliby ponosić poszczególni z nich.

MOC TV nadal nie powstał

Spytaliśmy poszczególnych nadawców o ich to, w jakiej formie współpracują. Niektórzy z pytanych odpowiadają jedynie, że nie komentują sprawy.

Dariusz Dąbski, prezes zarządu Telewizji Puls odpowiada: - Od kilku miesięcy trwają prace nad statutem MOC Nadawców, zasadami jego funkcjonowania i uczestnictwa. Trwający obecnie sezon wakacyjny spowolnił tryb rozmów nadawców  w tych kwestiach, liczymy na to, że prace przyspieszą na jesieni - komentuje dla Wirtualnemedia.pl.

Centrum Informacyjnego TVP udzieliło nam odpowiedzi: - Telewizja Polska uczestniczy w pracach powołania MOC telewizyjnego oraz stworzenia „złotego” standardu badania mediów w Polsce. Powołano koordynatora MOC, którego zadaniem jest operacyjne wsparcie działań nadawców. Nadawcy wybrali na funkcję koordynatora Przemysława Broniszewskiego, który jest pracownikiem TVP - stwierdza biuro prasowe nadawcy.

Dodaje, że MOC TV jest w trakcie tworzenia. - Nie ma jeszcze statutu, ani formalnego sposobu podejmowania decyzji. Decyzje podejmowane są nieformalnie w trakcie spotkań - komentuje Telewizja Polska. - Aktualnie w powstanie MOC zaangażowane są podmioty, posiadające minimum jedną koncesję telewizyjną. Prace nadawców koncentrują się na badaniu mediów, aczkolwiek MOC ma zajmować się również innymi sprawami, będącymi w interesie wspólnym nadawców telewizyjnych – uzyskaliśmy odpowiedź.

Do Przemysława Broniszewskiego odsyła nas również Piotr Kaniowski z NC+.

Szukanie "złotego środka" na badania

Z kolei koordynator ds. MOC TV odpowiada nam, że "organizacja nadawców dopiero powstaje i pytania o szczegóły jej powstawania oraz funkcjonowania są przedwczesne”. - Z pewnością powiadomimy środowisko po jej formalnym zawiązaniu - informuje Przemysław Broniszewski.

Jego zdaniem nadawcy telewizyjni w ostatnich latach skupiali się głównie na podstawowej działalności, korzystając z narzędzi badawczych dostępnych na rynku. - Zmieniające się otoczenie biznesowe, spowodowało coraz większą nieadekwatność dostępnych rozwiązań względem potrzeb nadawców. W efekcie nadawcy telewizyjni postanowili powołać organizację, której celem będzie współpraca w zakresie nowych metod badania mediów, a także innych obszarów dotyczących telewizji i technologii z nią związanych - komentuje Wirtualnemedia.pl Przemysław Broniszewski.

Zaznacza, że nadawcy telewizyjni - razem z organizacjami zrzeszającymi nadawców radiowych i wydawców internetowych - rozpoczęli proces tworzenia rekomendacji dotyczącej "złotego” standardu badania mediów. - Wyniki tych prac najprawdopodobniej zostaną zaprezentowane jesienią tego roku - zapowiada.

Wciąż bez JIC-a i bez spółki Telemetria Polska

Podczas ostatniego spotkania pomiędzy przewodniczącym KRRiT Witoldem Kołodziejskim, zespołem Telemetrii Polskiej a stroną rynkową, które odbyło się w czerwcu zaproponowano, że powstaną zespoły eksperckie, które będą reprezentować rynek i współpracować z zespołem Telemetrii Polskiej do czasu stworzenia JIC-u (Joint Industry Comittee). Zespoły te miałyby na bieżąco współpracować z Telemetrią Polska.

Oprócz tego zdecydowano, ze przynajmniej raz w miesiącu będą odbywały się spotkania statutowe zespołu Telemetrii Polskiej z reprezentacją rynku dotyczące postępów w pracach nad powstaniem nowego jednoźródłowego standardu badań.
- Zaproponowaliśmy formułę zespołów eksperckich, które mają usprawnić komunikację projektową do czasu, kiedy nie powstanie JIC. Po wstępnym zainteresowaniu nadawcy mają odpowiedzieć, jaka jest ich ostateczna opinia w tej sprawie. Takie ciała miałyby powstać niezwłocznie jako platforma do bieżącej współpracy – komentował wtedy Michał Wigurski, szef projektu Telemetria Polska w rozmowie z nami.

W Polsce jest kilka firm badających rynek mediów. Oprócz Gemiusa, który tworzy raporty dotyczące internetu, wyniki radia są dostępne w ramach Radio Track Millward Brown, a rynek telewizyjny monitoruje firma Nielsen.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy - 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

Wyniki mediów publicznych w 2018 roku

W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.

W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.

W ub.r. Polska Agencja Prasowa zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 4 proc. do 52,56 mln zł oraz 3,65 mln zł straty netto (wobec 2,04 mln zł straty rok wcześniej). Zmalały przychody ze sprzedaży serwisów ogólnoinformacyjnych i ekonomicznych oraz Centrum Prasowego, a wzrosły z PAP Foto, obsługi medialnej i wynajmu. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 401 osób.

Wyniki głównych mediów komercyjnych w 2018 roku

W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 10,69 mld zł przychodów sprzedażowych i 816,1 mln zł zysku netto. Liczba abonentów firmy zmalała o 1,2 proc., natomiast liczba sprzedanych im usług jednostkowych wzrosła o 2,3 proc.

W ub.r. TVN osiągnął wzrost wpływów sprzedażowych o 8,6 proc. do 1,97 mld zł, a przychody z emisji reklam zwiększyły się o 9,7 proc. do 1,42 mld zł. Nadawca zanotował 157,5 mln zł straty netto, głównie wskutek 394,7 mln zł odpisu dot. wartości udziałów w platformie nc+. Na koniec roku zatrudniał 1 514 pracowników.

W ub.r. Grupa RMF zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 7,8 proc. do 288,22 mln zł oraz 147,16 mln zł zysku netto (wobec 133,29 mln zł rok wcześniej). Firma zatrudniała 292 pracowników.

W ub.r. grupa kapitałowa Eurozet (należą do niej m.in. rozgłośnie Radio ZET, Radio ZET Chilli, Meloradio, Radio Plus i Antyradio) zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 3,5 proc. do 197,47 mln zł oraz 26,8 mln zł zysku netto. W przypadku samej spółki Eurozet wpływy i zysk nieco zmalały.

Spółka Radio Eska, która jest nadawcą 42 rozgłośni radiowych pod tą nazwą zamknęła 2018 rok przychodami netto w kwocie 32,33 mln zł i zyskiem netto w wysokości 8,51 mln zł. Spadły wpływy ze sprzedaży reklam, ale udało się to zrekompensować wpływami ze sprzedaży praw autorskich.

Dołącz do dyskusji: Nadawcy telewizyjni nadal bez porozumienia ws. nowego badania mediów

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
paff
Konsumować to można schabowego z kapuchą, a nie jakieś media!
odpowiedź
User
Piotr
"Nadawcy telewizyjni nadal bez porozumienia ws. nowych badań konsumpcji mediów"
Tylko dlaczego ta informacja (i inne z serii telemetria) pojawia się w dziale Radio?
Podobnie do działu Radio zawsze wrzucacie informacje o abonamencie, ustawach medialnych, KRRiTV czy RMN. Nie ma o czym pisać?
odpowiedź
User
paff
Oooo... widzę, że głupi tytuł został poprawiony.
odpowiedź