SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nadawcy zdziwieni uruchomieniem nowego badania mediów przez KRRiT, ale podtrzymują wolę współpracy

Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy ogłoszono uruchomienie jednoźródłowego pomiaru mediów - na razie w oparciu o 400 urządzeń. Multi MOC (Media Owners Comittee) - nieformalna grupa składająca się z przedstawicieli telewizji, radia i internetu - miała przyjąć te informacje ze zdziwieniem. Jednocześnie jednak deklaruje wolę dalszej współpracy - wynika z naszych informacji.

Prace nad nowym badaniem mediów trwają od kwietnia 2018 roku, a najważniejsze założenia dotyczące panelu telemetrycznego przedstawiono dokładnie rok temu podczas Forum Ekonomicznego. Pierwszego dnia wydarzenia, eksperci projektu Telemetria Polska przedstawili postępy w pracach badawczo-rozwojowych nad jednoźródłowym badaniem mediów oraz ogłosili uruchomienie  pierwszych pomiarów. Na razie opierają się one na 400 urządzeniach, pokazano też działanie systemu do analizy danych ze ścieżki zwrotnej (RPD - return path data).

W ramach projektu przeprowadzono 5,8 mln obserwacji, które łącznie zajęły 1174 godziny testów. W dotychczasowym badaniu sprawdzono 26 urządzeń od sześciu dostawców dekoderów (to 80 proc. dostępnych na rynku urządzeń).

Najważniejszą wiadomością z punktu widzenia przedstawicieli rynku mediowego było poinformowanie o uruchomieniu jednoźródłowego pomiaru mediów - na razie w oparciu o ponad 400 urządzeń. W trybie online - stacjonarnie i mobilnie zbierają one dane jedno źródłowo na temat korzystania przez widzów, słuchaczy oraz użytkowników z telewizji, radia i internetu. Panel ma być rozbudowywany o kolejnych uczestników badania.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji poinformowała także, że ma dostęp do około 4,8 miliona zanonimizowanych danych ze ścieżki zwrotnej RPD (return path data). Pokazano także, jak dane spływają z dekoderów w systemie analizy online. Umowę podpisano także z KIKE, rozmowy w tej sprawie mają trwać również z innymi izbami. Spośród operatorów nawiązano współpracę z firmą UPC, a w trakcie podpisywania umowy jest także ta z Emitelem, operatorem cyfrowej telewizji naziemnej w Polsce.

Reakcja nadawców: zdziwienie, ale wola współpracy

Jak wynika z naszych informacji, przedstawiciele rynku mediowego w wielu przypadkach deklaracje KRRiT przyjęli z dystansem. Wielu z nich nie było obecnych w Krynicy-Zdrój, w debacie po prezentacji ekspertów Telemetrii Polska wziął udział m.in. Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding; Bogusław Kisielewski, prezes Kino Polska TV czy Paweł Paluch, prezes Audytorium 17. Nie wszyscy mieli też wiedzieć, że Krajowa Rada będzie ogłaszać podczas Forum Ekonomicznego przełomowe informacje w sprawie badań. - Dowiedzieliśmy się o tym kilka godzin przed – powiedział nam przedstawiciel jednego z nadawców.

Oficjalnie MultiMOC, tj. nieformalna koalicja nadawców radia, telewizji i internetu przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl oświadczenie, w którym stwierdza, że informacje z Krynicy przyjęli oni "ze zdziwieniem i zainteresowaniem". Deklarują jednak wolę dalszej współpracy.

- Przedstawiciele MultiMOC ze zdziwieniem i zainteresowaniem odebrali relacje medialne z prezentacji KRRiT na Forum Ekonomicznym w Krynicy, w których stwierdzono, że organizacja uruchomiła badanie jednoźródłowe. Z naszych informacji wynika, że projekt jest na wcześniejszym etapie niż przedstawiły to portale branżowe. Obecnie KRRiT weryfikuje założenia badania, sprawdza możliwości wynagradzania respondentów i testuje technologię badawczą. Spodziewamy się, że wkrótce otrzymamy wyniki eksperymentu do konsultacji branżowych. Równocześnie podtrzymujemy wolę dalszej współpracy nad projektem badania jednoźródłowego - komentuje w imieniu MultiMOC Paweł Laskowski, przedstawiciel MOC internet.

Harmonogram działań, jaki przedstawił Michał Wigurski w ramach realizacji projektu badań zakłada - po uruchomieniu jednoźródłowego pomiaru - w kolejnej fazie: rozbudowę panelu telemetrycznego oraz RPD (ma to potrwać od września 2019 roku do lipca 2020 roku), a w następnym etapie: budowę prototypu pomiaru (od września br. do marca 2021 roku).

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy - 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

Wyniki mediów publicznych w 2018 roku

W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.

W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.

W ub.r. Polska Agencja Prasowa zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 4 proc. do 52,56 mln zł oraz 3,65 mln zł straty netto (wobec 2,04 mln zł straty rok wcześniej). Zmalały przychody ze sprzedaży serwisów ogólnoinformacyjnych i ekonomicznych oraz Centrum Prasowego, a wzrosły z PAP Foto, obsługi medialnej i wynajmu. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 401 osób.

Wyniki głównych mediów komercyjnych w 2018 roku

W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 10,69 mld zł przychodów sprzedażowych i 816,1 mln zł zysku netto. Liczba abonentów firmy zmalała o 1,2 proc., natomiast liczba sprzedanych im usług jednostkowych wzrosła o 2,3 proc.

W ub.r. TVN osiągnął wzrost wpływów sprzedażowych o 8,6 proc. do 1,97 mld zł, a przychody z emisji reklam zwiększyły się o 9,7 proc. do 1,42 mld zł. Nadawca zanotował 157,5 mln zł straty netto, głównie wskutek 394,7 mln zł odpisu dot. wartości udziałów w platformie nc+. Na koniec roku zatrudniał 1 514 pracowników.

W ub.r. Grupa RMF zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 7,8 proc. do 288,22 mln zł oraz 147,16 mln zł zysku netto (wobec 133,29 mln zł rok wcześniej). Firma zatrudniała 292 pracowników.

W ub.r. grupa kapitałowa Eurozet (należą do niej m.in. rozgłośnie Radio ZET, Radio ZET Chilli, Meloradio, Radio Plus i Antyradio) zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 3,5 proc. do 197,47 mln zł oraz 26,8 mln zł zysku netto. W przypadku samej spółki Eurozet wpływy i zysk nieco zmalały.

Spółka Radio Eska, która jest nadawcą 42 rozgłośni radiowych pod tą nazwą zamknęła 2018 rok przychodami netto w kwocie 32,33 mln zł i zyskiem netto w wysokości 8,51 mln zł. Spadły wpływy ze sprzedaży reklam, ale udało się to zrekompensować wpływami ze sprzedaży praw autorskich.

Dołącz do dyskusji: Nadawcy zdziwieni uruchomieniem nowego badania mediów przez KRRiT, ale podtrzymują wolę współpracy

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
yy
zdziwieni? ahahahaha
odpowiedź
User
Tvtv
Rynek się już dogadał i teraz udają, ze są zdziwieni. Ja nie jestem zdziwiony
odpowiedź