Według nowego badania Mediapanel w listopadzie br. strony i aplikacje internetowe Grupy Google odwiedziło 28,33 mln polskich użytkowników, czyli 97,6 proc. wszystkich internautów w naszym kraju. Natomiast wersja www i aplikacja YouTube’a zanotowały 25,74 mln użytkowników i 88,7 proc. zasięgu.
Mediapanel realizowany od września
Listopad był drugim miesiącem, z którego wyniki Mediapanelu zostały upublicznione. jest realizowane przez Gemius, Polskie Badania Internetu i Komitet Badań Radiowych. Badania składa się z pasywnego pomiaru korzystania z internetu, telewizji i radia, jego wyniki są prezentowane w podziale na siedem typów mediów: PC home, PC work, Phones, Tablets, TV in home, TV out of home, Radio.
W internecie badanie ma zostać uzupełnione o pomiar oglądalności materiałów streamingowych audio i wideo. Internetowa część Mediapanelu zastąpiła badanie Gemius/PBI (do 2016 roku przez wiele lat funkcjonujące pod nazwą Megapanel). Jest realizowana, tak jak poprzednie badanie, przez Gemius na zlecenie PBI.

Obie firmy podkreślają, że dokładne zestawianie wyników Mediapanelu i badania Gemius/PBI sprzed roku jest niemiarodajne, dlatego w tekście porównujemy wyniki nowego badania z listopada i października br.
W górę Allegro, OLX i e-sklepy z elektroniką
Z miesiąca na miesiąc Grupa Google zyskała 62,8 tys. polskich internautów, a YouTube stracił 23,9 tys. Grupa Wirtualna Polska osiągnęła wzrost z 21,78 do 22,14 mln użytkowników
Liczba użytkowników Grupy Allegro poszła w górę z 20,81 do 21,75 mln, dzięki czemu wydawca wskoczył na czwarte miejsce, spychając w dół Ringier Axel Springer Polska (zanotował wzrost z 21,73 do 21,74 mln) i przeglądarkowego Facebooka (wzrost z 21,67 do 21,69 mln).
Na rozkręcającym się sezonie zakupów przedświątecznych, spotęgowanym w internecie przez zamknięcie większości stacjonarnych sklepów niespożywczych, skorzystała też Grupa OLX. Liczby użytkowników jej serwisów i aplikacji wzrosła miesiąc do miesiąca z 17,56 do 17,84 mln, dzięki czemu wysunęła się przed Grupę Polska Press (spadek 18,33 do 17,42 mln) i Grupę Gazeta.pl (spadek z 17,92 do 17,29 mln).

W czołowej dwudziestce pojawiły się dwa sklepy internetowe z elektroniką: Mediaexpert.pl (odwiedziło go 11,62 mln internautów) i euro.com.pl (9,82 mln).
Spadki TVN, Eurozetu i RMF FM
Mocno zmalała natomiast odwiedzalność kilku wydawców stron i aplikacji głównie z treściami dziennikarskimi. Grupa TVN zanotowała spadek odwiedzających z 14,85 do 13,9 mln.
W przypadku Grupy Eurozet liczba użytkowników zmniejszyła się z 13,14 do 11,73 mln, w przypadku Grupy RMF - z 11,12 do 10,15 mln, a na stronach i w aplikacjach Grupy Iberion - z 12,93 do 12,22 mln.
29 mln internautów w Polsce
W ramach Mediapanelu łączną liczbę internautów w Polsce oszacowano na 29 mln, z czego 25,5 mln osób korzystających z sieci codziennie.
Identyczne szacunki podano w wynikach z października.

SE.pl i o2.pl wyprzedziły Gazeta.pl
Google.com odwiedziło w listopadzie 27,27 mln polskich internautów, a Google.pl 12,38 mln, wobec odpowiednio 27,46 i 12,03 mln miesiąc wcześniej.
Allegro.pl osiągnęło wzrost z 18,55 do 19,62 mln użytkowników, OLX.pl - z 13,42 do 14,11 mln, a Ceneo.pl - z 12,25 do 13,65 mln. Na Onet.pl liczba odwiedzających zmniejszyła się z 18,48 do 17,97 mln, a na WP.pl - z 18,2 do 17,97 mln.
Pogorszyły się też wyniki kilku innych portali z treściami. Gazeta.pl zanotowała spadek liczby użytkowników z 12,03 do 11,45 mln, przez co została wyprzedzona przez serwis „Super Expressu” SE.pl, w którym liczba internautów zmalała z 11,66 do 11,61 mln oraz przez o2.pl (Grupa Wirtualna Polska) ze wzrostem z 11,16 do 11,72 mln.
Poza czołową dwudziestką znalazły się w listopadzie Wyborcza.pl (w październiku miała 10,95 mln użytkowników) i TVN24.pl (10,78 mln użytkowników miesiąc wcześniej). Na Naszemiasto.pl (Polska Press Grupa) liczba odwiedzających spadła z 11,73 do 10,37 mln, a na Radiozet.pl - z 12,09 do 10,91 mln.

Z kolei Interia.pl osiągnęła wzrost z 13,3 do 13,45 mln użytkowników.
Allegro przed RASP na komputerach
Tylko na komputerach strony i aplikacje Grupy Google miały w listopadzie 22,52 mln użytkowników i 77,6 proc. zasięgu, wobec 22,25 mln użytkowników i 76,7 proc. zasięgu miesiąc wcześniej.

YouTube osiągnął wzrost liczby odwiedzających z 15,79 do 16,15 mln, a przeglądarkowy Facebook - z 15,71 do 16 mln. W przypadku Grupy Wirtualna Polska liczba użytkowników zwiększyła się z 14,06 do 14,44 mln, a w przypadku Grupy Allegro - z 12,65 do 13,79 mln, co tej drugiej pozwoliło wyprzedzić Ringier Axel Springer Polska (spadek z 13,17 do 13,15 mln).
W drugiej połowie rankingu Mediaexpert.pl osiągnął wzrost z 4,45 do 6,15 mln odwiedzających, Grupa Ceneo - z 5,84 do 6,72 mln, a przeglądarkowy Netflix - z 4,35 do 4,77 mln.
Na Google.com liczba użytkowników zwiększyła się z 21,73 do 21,98 mln, a na Google.pl zmalała z 9,86 do 10,29 mln. W efekcie ta druga domena wyprzedziła Onet, w którym liczba odwiedzających zmalała z 10,08 do 10,07 mln.

WP.pl zanotowała spadek z 10,53 do 10,49 mln użytkowników, Interia.pl - wzrost z 5,58 do 5,76 mln, a o2.pl - z 4,3 do 4,48 mln.
Na Allegro.pl liczba internautów poszła w górę z 11,8 do 13,01 mln, na OLX.pl - z 6,47 do 6,88 mln zł, a na Ceneo.pl - z 5,73 do 6,61 mln.
W mobile’u RASP przed Grupą WP, Eurozet i Grupa RMF w dół

Na smartfonach i tabletach strony i aplikacje Google miały 25,83 mln użytkowników i 89 proc. zasięgu, podczas gdy miesiąc wcześniej zanotowały 25,94 ml odwiedzających i 89,5 proc. zasięgu.
YouTube zanotował wzrost z 23,68 do 23,76 mln użytkowników, Ringier Axel Springer Polska - spadek z 18,74 do 18,48 mln, a Grupa Wirtualna Polska - wzrost z 18,32 do 18,36 mln.
Grupa Allegro osiągnęła wzrost z 17,42 do 18,04 mln, a Grupa OLX - z 16,01 do 16,21. Natomiast w serwisach i aplikacjach Grupy Eurozet liczba odwiedzających zmalała z 12,31 do 10,67 mln, a w przypadku Grupy RMF - z 10,44 do 9,43 mln.

Facebook wyprzedził WP.pl
W mobile’u na Google.com liczba użytkowników zmniejszyła się w porównaniu z październikiem z 22,89 do 22,67 mln, a na Onecie - z 16,02 do 15,25 mln.
Przeglądarkowy Facebook dzięki wzrostowi z 14,87 do 15,04 mln wyprzedził WP.pl, która zanotowała spadek z 15,14 do 14,79 mln. Na Allegro.pl liczba użytkowników zwiększyła się z 14,41 do 14,92 mln, na OLX.pl - z 11,46 do 12,05 mln, na Interii - z 11,3 do 11,41 mln, a na Gazeta.pl zmalała 11,17 do 10,55 mln.

Allegro przed OLX wśród aplikacji mobilnych
Zdecydowanie najpopularniejszą aplikacją mobilną z tych audytowanych w Mediapanelu, czyli głównie należących do czołowych polskich wydawców, jest Allegro. Liczba jej użytkowników miesiąc do miesiąca zwiększyła się z 6,45 do 6,68 mln.
Aplikacja OLX zanotowała wzrost z 5,03 do 5,09 mln użytkowników, aplikacja Playera - spadek z 1,71 do 1,48 mln, a WP Poczta - wzrost z 1,01 do 1,08 mln, a Jakdojade - spadek z 1,07 mln do 909,8 tys.

Do badania wykorzystano dane o strukturze pochodzące z badania NetTrack Kantar Polska oraz badania Maluchy.











