SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nastroje konsumenckie Polaków nieznacznie w górę

Z -7 do -6 wzrosła w II kwartale br. wartość mBank Indeksu Nastrojów Konsumenckich Polaków, opracowywanego co trzy miesiące przez Homo Homini.

Lipcowy odczyt indeksu, prezentujący nastroje Polaków po II kwartale 2014 r., wskazuje na nieznaczny wzrost optymizmu wśród rodaków.

W porównaniu do pierwszej edycji badania przewidywania dotyczące sytuacji gospodarczej w najbliższych trzech miesiącach uległy nieznacznej poprawie: odsetek osób patrzących w przyszłość optymistycznie wzrósł z 11,9 proc. do 13,1 proc., a wartość wskaźnika wzrosła z -19 do -17.

Spośród trzech badanych obszarów, największym pesymizmem Polacy wykazują się w ocenie sytuacji gospodarczej: 56,6 proc. twierdzi, że sytuacja się nie zmieni, a 30,3 proc. jest przekonanych, że ulegnie pogorszeniu. Podobnie jak w edycji kwietniowej w poprawę wierzy najwięcej respondentów z dużych miast (17,2 proc.). Wśród optymistów więcej jest mężczyzn (17,6 proc.) niż kobiet (9,2 proc.). Najlepiej nadchodzącym miesiącom wróżą osoby w wieku 25-34 lat (20,2 proc. optymistów), a najgorzej - osoby w wieku 45-54 lat (8,6 proc.).

Dużo większym optymizmem badani wykazali się w przewidywaniu sytuacji na rynku pracy. Indeks przyjął wartość -2, nieznacznie spadając z -1. 23,6 proc. Polaków wierzy w poprawę w tym obszarze, a 44 proc. jest przekonanych, że pozostanie ona bez zmian. Znów większymi optymistami są mężczyźni: 30,3 proc. patrzy w przyszłość z nadzieją, podczas gdy wśród kobiet jest to 20 proc. Optymistów jest najwięcej wśród mieszkańców dużych miast (28,7 proc.) i metropolii (26,8 proc.). Najgorzej widzą sytuację mieszkańcy miast do 50 tys. mieszkańców, gdzie odsetek sceptyków wyniósł 29,7 proc.

Natomiast z największym optymizmem Polacy patrzą na przyszłą sytuację swoich gospodarstw domowych. Wartość tego wskaźnika wzrosła z -1 do 1, jako jedyna z trzech składowych ogólnego wskaźnika wskazując na pozytywne nastroje. Zdecydowana większość badanych (68,8 proc.) sądzi, że sytuacja ich gospodarstwa domowego nie ulegnie zmianie, ale odsetek optymistów wzrósł do 16,3 proc. Tym razem różnica między optymizmem kobiet i mężczyzn jest niewielka, za to najbardziej optymistyczną grupą wiekową są osoby mające od 18 do 24 lat (38,4 proc.). Największą nadzieję na poprawę sytuacji materialnej mają osoby zarabiające od 3000 zł do 3999 zł (19,7 proc.) oraz od 1000 zł do 1999 zł (17 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie mBanku przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych Homo Homini na reprezentatywnej grupie 1600 osób deklarujących posiadanie konta bankowego. To drugi odczyt wskaźnika badającego różnicę między pozytywnymi i negatywnymi ocenami sytuacji gospodarczej, sytuacji na rynku pracy oraz sytuacji gospodarstw domowych. Wskaźnik może przyjmować wartości od -100 do 100. Kolejna publikacja mBank Indeksu Nastrojów Konsumenckich zaplanowana jest na październik br.

Dołącz do dyskusji: Nastroje konsumenckie Polaków nieznacznie w górę

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl