UOKiK analizuje skargi w sprawie walki ze współdzieleniem kont Netfliksa

Choć minął ponad miesiąc od ograniczenia dostępu do Netfliksa osobom spoza domostwa, to do UOKiK wpłynęły nieliczne skargi w tej sprawie. - W tej chwili mamy dwie podobne zakresem skargi dotyczące współdzielenia konta w ramach tzw. „gospodarstwa domowego" na platformę Netflix - informuje Wirtualnemedia.pl Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy instytucji.

ag
ag
Udostępnij artykuł:
UOKiK analizuje skargi w sprawie walki ze współdzieleniem kont Netfliksa
Serwis streamingowy Netflix

Na początku czerwca Netflix poprosił użytkowników korzystających z serwisu streamingowego na telewizorach o wskazanie głównego gospodarstwa domowego. Później zablokował dostęp do aplikacji osobom spoza tamtej lokalizacji. Mogą odzyskać dostęp do platformy, jeśli właściciel konta zdecyduje się na 9,99 zł miesięcznie dopłaty od każdej osoby spoza domu.

W przypadku planu Standard (43 zł miesięcznie) można dodać tylko jedno dodatkowe gospodarstwo domowe. W pakiecie Premium (60 zł miesięcznie) dwa. Kilka tygodni temu szczegółowo informowaliśmy jak dodać dodatkowego użytkownika.

„Oba sygnały analizujemy”

Choć Netflix od dłuższego czasu miał w regulaminie zapisy niepozwalające na udostępnianie konta osobom z innych gospodarstw domowych, to walka z procederem uderzyła w niektórych użytkowników niełamiących umowy. Na przykład osoby, które korzystają w obrębie jednego kilkupiętrowego domu z kilku routerów czy łącz internetowych.

Netflix twierdzi, że można łatwo uniknąć takich problemów. Wystarczy przynajmniej raz w miesiącu połączyć się z aplikacją serwisu za pomocą urządzenia mobilnego w sieci Wi-Fi głównego gospodarstwa. W ten sposób regularny dostęp do platformy bez dodatkowych opłat mogą mieć na przykład studenci, którzy dużo czasu spędzają poza domem rodziców.

Urząd Konkurencji i Konsumentów zapewnia, że dokładnie przygląda się zgłoszeniom niezadowolonych klientów. - Oba sygnały analizujemy. Jeśli będziemy podejmować decyzję o konkretnych dzianiach administracyjnych wobec tej spółki będziemy informować na bieżąco - przekonuje Cieloch.

UOKiK oceni czy Netflix albo sprzedający dostęp do jego usług operatorzy naruszyli polskie przepisy. Jeśli tak się stanie, to może wezwać firmy do zmiany polityki albo wszcząć postępowanie, które może się zakończyć nałożeniem kary w wysokości do 10 proc. rocznych obrotów.

Jak obejść blokadę

Część Polaków znalazła sposoby na walkę ze współdzieleniem kont. Sięgają m.in. po usługi VPN czy przeglądarkę internetową na ekranie telewizora, aby dalej bez dopłat korzystać z najpopularniejszego na świecie serwisu streamingowego.

Blokada na razie nie dotyczy smartfonów czy laptopów, więc możliwe jest udostępnienie poszczególnych produkcji na ekranie telewizora za pomocą aplikacji mobilnej i funkcji Chromecast.

Netflix ma globalnie 230 mln subskrybentów

Netflix nie podaje, ilu użytkowników ma w Polsce. Z danych Mediapanel wynika, że platforma, jako strona www oraz aplikacja na urządzenia mobilne i smart tv, przyciągnęła 12,92 mln polskich internautów, z których każdy spędził tam średnio 7 godzin, 10 minut i 47 sekund. Zasięg platformy wyniósł 43,55 proc.

W IV kwartale 2022 r. liczba subskrybentów Netfliksa urosła o 7,66 mln do 230,75 mln. Natomiast wzrost przychodów wyhamował do 1,9 proc., a zysk netto skurczył się z 607 do 55 mln dolarów. Współzałożyciel platformy Reed Hastings z funkcji jednego z szefów platformy przeszedł do jej rady dyrektorów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Kampanie świąteczne bardziej efektywne? Nowe aktualizacje YouTube Shorts

Kampanie świąteczne bardziej efektywne? Nowe aktualizacje YouTube Shorts

Edelman zatrudnia Annę Vogt na stanowisko global chief strategy officer

Edelman zatrudnia Annę Vogt na stanowisko global chief strategy officer

Igor Ruczyński przeszedł z Dentsu Polska do MyShopTV

Igor Ruczyński przeszedł z Dentsu Polska do MyShopTV

Nowy sezon serialu "Klangor" w Canal+. Jest zwiastun i zdjęcia

Nowy sezon serialu "Klangor" w Canal+. Jest zwiastun i zdjęcia

Valkea: 25 lat, 100 ekspertów, jedna z największych niezależnych agencji marketingowych w Polsce
Materiał reklamowy

Valkea: 25 lat, 100 ekspertów, jedna z największych niezależnych agencji marketingowych w Polsce

Rosja zjadła zysk polskiego giganta odzieżowego. Sinsay napędza sprzedaż

Rosja zjadła zysk polskiego giganta odzieżowego. Sinsay napędza sprzedaż