SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

NK.pl straciła najwięcej młodych, wykształconych i wielkomiejskich użytkowników (analiza)

W ciągu ostatnich trzech lat liczba użytkowników NK.pl zmalała o 40 proc. - z ponad 12 do 7 mln miesięcznie. Największe spadki portal zanotował wśród internautów w wieku 7-24 lat, z wyższym wykształceniem i z dużych miast, a najmniejsze - wśród osób ze wsi i w wieku ponad 54 lat.

Article

Spadki odwiedzalności niegdyś najpopularniejszego serwisu społecznościowego w Polsce, które nastąpiły w ostatnich trzech latach, są bardzo wyraźne i były już analizowane przez Wirtualnemedia.pl. Jak wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius, jeszcze w 2010 roku na NK.pl zaglądało 11-12 mln internautów miesięcznie. W następnym roku odwiedzalność serwisu utrzymała się na podobnym poziomie, ale widać już było tendencję spadkową: z 12-12,3 mln użytkowników w pierwszych czterech miesiącach do 11-11,2 mln w ostatnich trzech.

Prawdziwy krach nastąpił w 2012 roku, kiedy NK.pl straciła 3 mln użytkowników - w styczniu odwiedziło go 11,2 mln internautów, a w listopadzie i grudniu - 8,2 mln, natomiast w styczniu 2013 roku - 8,06 mln. W ub.r. portalowi ubył kolejny milion odwiedzających. Co prawda wiosną, kiedy modyfikowana była metodologia Megapanelu, liczba użytkowników wzrosła i w lipcu wyniosła nawet 8,5 mln, ale w grudniu serwis miał ich już tylko 7,1 mln.

W reakcji na te spadki jesienią ub.r. NK.pl zlikwidowała działy sprzedaży reklam i badań, zwalniając ich pracowników (więcej na ten temat). Jednocześnie portal wprowadził do swojej oferty filmy w modelu VoD z zasobów należącego do Agory serwisu Kinoplex.pl (przeczytaj o tym więcej).

>>> Polscy użytkownicy Facebooka coraz starsi i mniej wykształceni


Jak przez ten czas zmieniła się grupa użytkowników NK.pl? W listopadzie ub.r. połowę z 7,2 mln odwiedzających portal stanowiły osoby mające od 15 do 34 lat. Tych w wieku 15-24 lat było 1,49 mln (20,5 proc. wszystkich użytkowników serwisu), a tych w wieku 25-34 lat - 2,11 mln (29,1 proc. wszystkich). Portal odwiedziło też 1,37 mln internautów w wieku 35-44 lat (18,9 proc. wszystkich) i 918 tys. w wieku 7-14 lat (12,6 proc.). Użytkowników mających 45 lat i więcej było w sumie 1,36 mln, stanowiąc 18,8 proc. wszystkich odwiedzających serwis.


W ciągu trzech lat NK.pl straciła użytkowników we wszystkich grupach wiekowych. Zdecydowanie największy spadek nastąpił wśród internautów w wieku 15-24 lat - w listopadzie 2010 roku serwis odwiedziło 3,4 mln osób z tej grupy, a w listopadzie 2013 roku - już tylko 1,5 mln, co oznacza spadek aż o 57 proc.

O prawie połowę mniej użytkowników niż trzy lata wcześniej portal zanotował też wśród osób w wieku 7-14 i 45-54 lat. Liczba tych pierwszych zmalała z 1,6 mln do 920 tys., a drugich z 1,3 mln do 740 tys. (to spadki o 42-44 proc.). Z kolei grupa użytkowników NK.pl w wieku 25-34 skurczyła się z 3,07 do 2,1 mln (o 955 tys., czyli 31 proc.), a w wieku 35-44 lat - z 1,77 do 1,37 mln (o 400 tys., czyli 23 proc.).

Co ciekawe, zdecydowanie najmniej użytkowników serwis stracił w najstarszej grupie wiekowej - liczba jego użytkowników w wieku 55 lat i więcej zmalała z 730 do 623 tys., czyli tylko o 15 proc.


W efekcie tych zmian w listopadzie ub.r. już tylko co trzeci użytkownik NK.pl miał od 7 do 24 lat, podczas gdy trzy lata wcześniej ta grupa stanowiło 42 proc. odwiedzających serwis. O ile udział użytkowników w wieku 7-14 lat zmalał nieznacznie, o tyle tych w wieku 15-24 lat - aż o 8,3 pkt proc.

Za to internauci w wieku 25-44 lat stanowili już 48 proc. użytkowników serwisu, o 7,3 pkt proc. więcej niż przed trzema laty, natomiast udział odwiedzających mających 55 lat i więcej wzrósł o 2,4 pkt proc.


Prawie co trzeci internauta, który odwiedził NK.pl w listopadzie ub.r., miał wykształcenie średnie. Takich użytkowników było 2,33 mln i stanowili 32 proc. wszystkich. 1,82 mln odwiedzających serwis to osoby bez średniego wykształcenia, a 1,58 mln - z wykształceniem zawodowym (25 i 21,8 proc. wszystkich). Najmniejszą grupę stanowili użytkownicy z dyplomem uczelni wyższej - było ich 1,53 mln.

Dalsza część analizy na drugiej podstronie

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: NK.pl straciła najwięcej młodych, wykształconych i wielkomiejskich użytkowników (analiza)

14 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
oczywista oczywistość;)
spadek użytkowników i w przyszłości zmarginalizowanie tego serwisu było do przewidzenia już bardzo dawno.
22 9
odpowiedź
User
Tatung
NK to klasyczny przykład jak nie należy robić. Czyli kupować chwilowo "wielkich" za jeszcze większe pieniądze. To samo dotyczy portali. Z nimi jak z samochodami z salonu. Z chwilą podpisania umowy przejęcia były warte dziesiąt baniek mniej a teraz niektóre z nich już z setkę czy więcej mniej :-) Wszystko w zaledwie kilka lat.
22 10
odpowiedź
User
Cezar
Spadek spowodowany został tym, że z chciwości NK (nowi właściciele) zmieniono regulamin na taki, w którym NK uznała, że ma prawo (????) wykorzystywać całą zawartość umieszczoną przez użytkowników do własnych celów reklamowych!
To jest nic innego jak kradzież Praw Autorskich i naruszenie Ustawy o Ochronie Danych Osobowych. Wynik mógł być tylko jeden. Wtedy to 3 mln użytkowników nie podpisało zgody na taki regulamin.
Nowi nie akceptują takiego chamskiego regulaminu i koniec NK jest bliski.
26 10
odpowiedź
User
pavv
Mnie Nasza Klasa fascynowała przez 3 m-ce zaraz jak powstała - potem się znudziła, a teraz nawet nie pamiętam o co tam chodziło. No ale korporacyjna pazerność nie zna granic. Mieli 12 mln. stałych użytkowników to im było mało i zaczęli kombinować, ale zapomnieli o tym, że w Polsce jest 37 mln. mieszkańców i więcej jak owe 12-15 mln. użytkowników to maksimum no chyba, że starców i noworodki by się zarejestrowały na Naszej Klasie.
14 11
odpowiedź
User
arek123
to początek końca ...
16 8
odpowiedź