SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nowy serwis „Rzeczpospolitej” chwalony za layout i grafiki, a ganiony za menu

Zdaniem specjalistów z agencji interaktywnych nowa wersja serwisu „Rzeczpospolitej” jest bardziej przejrzysta i świetnie oddaje gospodarczo-prawny profil gazety. Jednym krytykowanym elementem jest rozwijane menu boczne.

Article

Nowa odsłona serwisu „Rzeczpospolitej” w zeszłym tygodniu została udostępniona w wersji testowej pod adresem beta.rp.pl. Użytkownicy będą mogli korzystać z dotychczasowej i nowej odsłony portalu do końca br., po czym pozostanie tylko ta druga (przeczytaj więcej na ten temat).

Pytani przez Wirtualnemedia.pl eksperci z branży interaktywnej raczej pozytywnie oceniają przeobrażenie serwisu. - Serwis stał się łatwiejszy w użyciu dla tych czytelników, którzy cenią tradycyjne rozwiązania i codziennie wertują wydania papierowe. Nabrał lekkości i podąża za trendami - jest wygodny i przejrzysty - uważa Adam Rżanek z MOSQI.TO. - Bardziej graficzne przedstawienie treści oraz większa przestrzeń wydają się bardziej adekwatne do obecnych standardów portalowych - stwierdza Filip Franczak z Insignii. - W starym układzie witryny przeraża nieco natłok informacji. Jakkolwiek rozumiem chęć zainteresowania użytkowników jak największą liczbą informacji i spełnienie roli wszechstronnego medium, to czuję się nieco zagubiony. W nowym układzie zdaje się to być uszeregowane i poukładane - dodaje Bartłomiej Juszczyk z Grupy Adweb .

Właśnie layout i szata graficzna serwisu (w tym typografia) zebrały najwięcej pochlebnych opinii. - Mimo że w moim odczuciu delikatnie ulecial ten edytorialny, bliski gazety „Rzeczpospolita” styl, nowa odsłona Rp.pl oferuje odbiór wizualny z wysoką klasą projektową - sądzi Krzysztof Łabno z Veneo.

Raczej negatywnie ocenione zostało natomiast boczne menu, którego sekcje przy przeglądaniu rozwijają się obok w bardziej szczegółowe kategorie. - Nie znam użytkownika, który miałby pozytywny stosunek dla migającego, przesuwającego ekranu, a z takim musi się zmierzyć w momencie rozwinięcia menu strony - mówi Filip Franczak. - Dobrym rozwiązaniem jest natomiast wyraźny podział na trzy sekcje: Wydarzenia, Ekonomia, Prawo - zaznacza Martyna Wnuk z Veneo.

We wrześniu br. serwis Rp.pl zanotował 1,2 mln użytkowników i 17,55 mln odsłon (według Megapanelu PBI/Gemius - zobacz jego pełne wyniki).


Opinie o nowej wersji serwisu Rp.pl


Adam Rżanek, senior graphic designer w MOSQI.TO

Długo czekaliśmy na implementację dobrych, zagranicznych rozwiązań na polskim rynku. W końcu pojawiło się odświeżone Rp.pl. Mimo że nowy serwis „Rzeczpospolitej” czerpie garściami chociażby z LAtimes.com, bardzo mi się podoba - nareszcie wykorzystano najlepsze wzorce.

Prawidłowe zastosowanie typografii oraz użyta kolorystyka sprawiają, że portal nabrał przejrzystości (choć wcześniej też nie było źle). Brawa za udany responsive - portal dobrze się prezentuje na każdym urządzeniu. Być może w wersji na tablet bardziej użyteczne byłyby większe marginesy w widoku pionowym.

Serwis stał się łatwiejszy w użyciu dla tych czytelników, którzy cenią tradycyjne rozwiązania i codziennie wertują wydania papierowe. Tacy odbiorcy od razu odnajdą się w nowym Rp.pl. Portal nabrał lekkości i podąża za trendami - jest wygodny i przejrzysty.

Korzystnie wyglądają duże fotografie (wierzę, że gdy nowy serwis pojawi się w lepszej wersji niż obecna beta, poprawi się ich jakość zdjęć) oraz użyta typografia - widać, że czytelnik ma do czynienia z klasycznym stylem prestiżowego papierowego magazynu.

Menu boczne w łatwy sposób pokazuje podział wszystkich treści na stronie. Dodatkowo, dzięki wyodrębnionym sekcjom Wydarzenia, Ekonomia i Prawo, czytelnik może od razu wyeliminować treści, których nie chce czytać.

Jedyny minus: podczas wchodzenia w hierarchię treści, całe boczne menu niepotrzebnie przesuwa treść na stronie.

 


Bartłomiej Juszczyk, dyrektor zarządzający Grupy Adweb

Odpowiem na pytanie o ocenę nowego serwisu „Rzeczpospolitej” z pozycji osoby na co dzień niekorzystającej z tego portalu, zatem jako „świeżo upieczony użytkownik”. W starym układzie witryny przeraża nieco natłok informacji. Jakkolwiek rozumiem chęć zainteresowania użytkowników jak największą liczbą informacji i spełnienie roli wszechstronnego medium, to czuję się nieco zagubiony. W nowym układzie zdaje się to być uszeregowane i poukładane, choć brakuje mi „newsowej” formy portalu i do pewnego stopnia czuję selekcję tematów (jak w NaTemat.pl?). Kształt menu jest poprawny i czytelny dla użytkownika. Cieszy większe zaangażowanie w grafiki dostępne z poziomu strony głównej, martwi zaś zmiana nawigacji w kierunku menu, jako selekcji kolejnych tematów. Z mojego i współpracowników punktu widzenia, ocena zmian - raczej neutralna.

 


Martyna Wnuk, UX designer w Veneo

Przyglądając się wersji beta serwisu Rp.pl można odnieść wrażenie, że wydawca jedynie odświeża internetowe wydanie dziennika „Rzeczpospolita”, ale nie aspiruje do konkurowania z  ogólnopolskimi portalami w zakresie dostarczania bieżących informacji. Nowa forma prezentacji wyróżnionych wiadomości w formie slidera uniemożliwia bowiem szybkie zapoznawanie  się z najważniejszymi wiadomościami z kraju i ze świata.

Ogólnie mamy więc do czynienia z bardziej nowoczesną wersją serwisu, która do prezentacji treści wykorzystuje dużą ilość zdjęć, co akurat w przypadku strony internetowej dziennika nie jest złym rozwiązaniem. Korzystanie z serwisu utrudnia jednak ucinanie tytułu artykułów oraz nie do końca przemyślane boczne menu. Rezygnacja z umieszczenia takich narzędzi jak kursy walut (zwłaszcza w sekcji ekonomicznej) to zdecydowany krok wstecz. Dobrym rozwiązaniem jest natomiast wyraźny podział na trzy sekcje: Wydarzenia, Ekonomia, Prawo. Szkoda, że kolorystyka sekcji Ekonomia/Prawo nie nawiązuje do tradycyjnego zielonego/łososiowego koloru papierowego wydania.

 


Filip Franczak, UX designer w agencji Insignia

Zdecydowanie oceniam odświeżenie layoutu Rp.pl na plus. Bardziej graficzne przedstawienie treści oraz większa przestrzeń wydają się bardziej adekwatne do obecnych standardów portalowych. Na szczególną uwagę zasługuje menu, które mimo że jest intuicyjne (ze względu na rozmieszczenie, rozwijalność i możliwość schowania go, zwiększając przestrzeń kontentu), to wydaje mi się nieprzyjazne dla użytkowników. Dlaczego? Ponieważ nie znam użytkownika, który miałby pozytywny stosunek dla migającego, przesuwającego ekranu, a z takim musi się zmierzyć w momencie rozwinięcia menu strony. Kolejna rzecz - umieszczanie skrótów artykułów w liście rozwijalnej menu - to zabieg, który zdecydowanie przełoży się na oglądalność artykułów w nim umieszczonych, ale zdecydowanie nie spełnia potrzeb użytkownika.

 



Krzysztof Łabno, art director w Veneo

Można zauważyć elementy zaczerpnięte z serwisów zagranicznych, ale inspiracja dobrymi projektami jest jak najbardziej wskazana (szczególnie, że w tym przypadku jest wykonana na równie wysokim poziomie). Mimo że w moim odczuciu delikatnie ulecial ten edytorialny, bliski gazety „Rzeczpospolita” styl, nowa odsłona Rp.pl oferuje odbiór wizualny z wysoką klasą projektową. Aktualnie serwis utrzymany jest nieco bardziej lifestylowo, co z pewnością może wpłynąć na rozszerzenie grupy docelowej. Mix fontów Brandon i Droid jest mocny wizualnie i zarazem bardzo czytelny. Strona zachowawczo łamie się responsywnie. Ogólne wrażenie zdecydowanie na plus.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Nowy serwis „Rzeczpospolitej” chwalony za layout i grafiki, a ganiony za menu

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Yogi
Przekombinowali. Na tablecie kiepska klikalność. Musi być w punkt - menu po lewej.
odpowiedź
User
czy-tell-nick
Nie lubię Rzepy, ale udało im się zrobić coś nowoczesnego i jednocześnie gazetowego. Głupi ma zawsze szczęście.
odpowiedź
User
Analityk
Po co mi wypasione layouty i grafiki skoro w Rz nie ma nic ciekawego do przeczytania! Dajcie pogłębione artykuły, analizy, coś dla biznesmena, który już po świecie jeździ i zna angielski. A... trzeba zapłącic dziennikarzom na śmieciówkach więcej niż 50 zł za dzień pracy? Tyle chyba stróż dostaje, który nie skończył podstawówki na Podlasiu. Stażyści za darmo nie chcą już pracować? Więc nie jestem zainteresowany.
odpowiedź
User
kilo
"... Mimo że nowy serwis „Rzeczpospolitej” czerpie garściami chociażby z LAtimes.com, bardzo mi się podoba..." Czerpie garściami, czyli jest kopią LATimes :( Korzystanie z gotowych rozwiązań to nic złego ale trzeba to robić z umiarem lub traktować jako punkt wyjścia do stworzenia nowej jakości.
odpowiedź