SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

„Teleexpress” i „Wiadomości" straciły najwięcej widzów, „Wydarzenia” i „Fakty” najmniej

W I kwartale 2017 r. wszystkie programy informacyjne zanotowały spadki oglądalności. Najwięcej - prawie 600 tys. - stracił „Teleexpress”, który utrzymał pozycję lidera - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Rafał Patyra, Beata Chmielowska-Olech, Michał Cholewiński, fot. TVPArticle

„Teleexpress” w okresie od 1 stycznia do 31 marca 2017 roku oglądało średnio 3,37 mln widzów, co zapewniło TVP1 29,53 proc. udziału w rynku telewizyjnym. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej serwis stracił 14,62 proc. widzów (największa strata w zestawieniu), czyli 577 tys. oglądających, a jego udział zmalał z 33,64 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Wiceliderem były „Fakty” TVN. Widownia tego dziennika zmniejszyła się o 4,47 proc. (155 tys. osób) do 3,32 mln oglądających. Udział „Faktów” TVN w rynku zmalał z 23,75 proc. do 22,36 proc.

Warto dodać, że średnia oglądalność „Faktów” w TVN i TVN24 BiS w zeszłym miesiącu wyniosła 3,53 mln widzów, co przełożyło się na 23,76 proc. udziału. Było to o 2,93 proc. mniej, niż w pierwszym kwartale 2016 roku.

Podium uzupełniają „Wiadomości” TVP1. Ich oglądalność zmalała o 10,54 proc. (363 tys. widzów) i w trzech pierwszych miesiącach 2017 roku wyniosła 3,08 mln osób. Z kolei udział serwisu wyniósł 19,77 proc. (rok wcześniej było to 22,28 proc.).

Oczko niżej znalazły się „Wydarzenia” Polsatu. Widownia tego dziennika wyniosła 2,43 mln osób, po spadku o 2,41 proc. Dziennik ten emitowany jest jeszcze na antenie Polsatu News oraz Polsatu News 2. Łącznie zatem „Wydarzenia” na trzech stacjach w okresie styczeń-marzec br. oglądało 2,60 mln widzów, czyli o 2,78 proc. mniej, niż przed rokiem.

Natomiast wynik plasującej się na piątej pozycji „Panoramy” TVP2 poszedł w dół o 9,48 proc. do 1,52 mln widzów.

- Ogólny trend odpływu widowni od programów informacyjnych wynika z jednej strony z polaryzacji politycznej społeczeństwa i idącą za tym, często wyolbrzymianą percepcją, zaangażowania głównych mediów w bieżący spór polityczny, a z drugiej z faktu że programy te coraz częściej skupiają się na przekazywaniu informacji wcześniej dostępnych w internecie - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Karol Opiłowski, senior multiscreen manager w Starcomie.

Wśród widzów w wieku 16-49 lat w pierwszym kwartale 2017 roku na pozycji lidera oglądalności znalazły się „Fakty”, których widownia zmniejszyła się o 3,85 proc. do 1,18 mln oglądających.

Również w tym ujęciu wszystkie serwisy zanotowały spadki, a najwięcej straciły tutaj „Wiadomości” - było to 16,38 proc. do 742 tys. widzów.

- Widzowie nie muszą czekać już do konkretnej godziny, aby poznać newsy. Dynamicznie rozwijające się media społecznościowe są obecnie pierwszym źródłem wiadomości - komentuje Małgorzata Adamska, multiscreen manager w Mediavest.

Dane oglądalności dzienników w grupie wiekowej 16-59.


Wyniki oglądalności dzienników telewizyjnych w I kwartale 2017 roku dla portalu Wirtualnemedia.pl analizują eksperci z agencji mediowych: Karol Opiłowski i Małgorzata Adamska.

Karol Opiłowski - senior multiscreen manager w Starcom:
Wyraźnie spada oglądalność serwisów informacyjnych największych stacji telewizyjnych w Polsce. Największe spadki dotknęły programów informacyjnych nadawanych przez Telewizją Polską. W I kwartale bieżącego roku w stosunku do roku 2016, w grupie odbiorców powyżej 4 roku życia wynosił odpowiednio: dla „Panoramy” - 9,5 proc., „Wiadomości” -10,5 proc., a rekordzista „Teleexpress” stracił ponad 14,5 proc. widzów, co oznacza, że ponad pół miliona osób odwróciło się od tego ostatniego programu. Te ponadprzeciętne spadki można tłumaczyć zmianami kadrowymi jakie miały miejsce w tej stacji, a które nie podobały się dużej części odbiorców. Jednak trzeba odnotować, że grupa niezadowolonych widzów nie wzmocniła oglądalności programów informacyjnych nadawanych przez konkurentów, które również zmagały się, choć w mniejszym stopniu z utratą widowni. W pierwszym kwartale „Fakty” straciły 4,5 proc., a emitowane w Polsacie „Wydarzenia” niewiele ponad 2 proc. widzów.

Ogólny trend odpływu widowni od programów informacyjnych wynika z jednej strony z polaryzacji politycznej społeczeństwa i idącą za tym, często wyolbrzymianą percepcją, zaangażowania głównych mediów w bieżący spór polityczny, a z drugiej z faktu że programy te coraz częściej skupiają się na przekazywaniu informacji wcześniej dostępnych w internecie. Telewizja niestety wraz z odpływem „starej szkoły dziennikarstwa” straciła również rolę opiniotwórczą gdy autorytami stały się osoby które są znane z bycia znanymi, a nie legitymujące się konkretną wiedzą w danej dziedzinie. Właśnie utrata tego atutu powoduje, że przegrywa ona rolę głównego dostawcy informacji z dużo szybszym internetem.

Struktura demograficzna widzów programów informacyjnych nadal zdominowana jest przez osoby starsze bez wyższego wykształcenia, jednak co warte odnotowania, to właśnie w tej grupie nastąpił największy odpływ oglądających, co może wynikać z faktu iż również ta grupa coraz chętniej „odkrywa” internet.

To chyba jest ostatni moment by dyrektorowie poszczególnych programów na nowo zastanowili się nad rolą mediów, za które odpowiadają. Tak jak kilkadziesiąt lat temu telewizja górowała nad prasą szybkością przekazywania informacji, tak teraz na tym samym polu przegrywa ona z ogólnie dostępnymi serwisami internetowymi. Pytanie tylko, czy będzie potrafiła znaleźć inne atuty, by zatrzymać widzów. Qua Vadis telewizjo?


Małgorzata Adamska - multiscreen manager w Mediavest:
W dobie pełnego i ciągłego dostępu do informacji za pośrednictwem internetu, nie powinny dziwić spadki oglądalności wszystkich programów informacyjnych emitowanych przez główne stacje telewizyjne. Widzowie nie muszą czekać już do konkretnej godziny, aby poznać newsy. Dynamicznie rozwijające się media społecznościowe są obecnie pierwszym źródłem wiadomości. Często dostarczają relację na żywo z miejsc, w których dzieją się ważne wydarzenia. Materiały tworzone są przez użytkowników zanim jeszcze dotrą do nich poważne redakcje z „dużych” mediów. Na bieżąco wydarzenia relacjonują również serwisy internetowe, w formie materiałów video, opatrzone komentarzem specjalistów, czyli dokładnie w takiej samej formie jak przygotowują to serwisy telewizyjne.

Największe spadki odnotowują serwisy TVP1, w grupie komercyjnej 16-49, „Wiadomości” straciły w pierwszym kwartale 2017 roku 16,4 proc. widzów, na drugim miejscu niechlubnego rankingu spadków jest „Teleexpress” ze spadkiem na poziomie 12,5 proc., a za nim plasuje się „Panorama” z 9 proc. utratą. Jeszcze większe utraty widowni TVP1 odnotowuje we własnej grupie rozliczeniowej (16-59), gdzie Widomości i Teleexpress tracą po około 300 tysięcy widzów. Utrata widowni dotknęła również „Wydarzeń” Polsatu  i „Faktów” TVN (odpowiednio -7,43 proc. i -3,85 proc. w grupie 16-49), nadawane na głównych antenach. Nadawcy Ci jednak zyskują widzów emitując serwisy równocześnie we własnych, sprofilowanych kanałach informacyjnych, co wpisuje się w trend umacniania się stacji tematycznych na rynku.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: „Teleexpress” i „Wiadomości" straciły najwięcej widzów, „Wydarzenia” i „Fakty” najmniej

34 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
xm
Och, jaka to okropnościowa wiadomość! Coraz mniej osób ogląda propagandowe ścieki jedynie słusznej partii "Paczkomości" i "Pobudzinoexpres"
odpowiedź
User
mam dane z piątku 21 kwietnia 2017
Teleexpres oglądało 7 widzów, w tym 6 pracowników tvn i jeden hejter. w grupie wiekowej 16-49 było widzów 2. Najwyższa oglądalność była w czasie prezentacji utworu britni Szpirs,wynosiła 9 widzów.
wiadomości oglądało -6 widzów i był to największy wzrost i spadek o 800% i w historii od powstania Rp...mniejszy był tylko za Siemomysła.Pamiętajcie,że na minusie jest odwrotnie niż na wartosciach liczbach dodatnich..
Wydarzenia polsatu oglądało 4 mln widzów a w grupie wiekowej 16-49 5 mln. a najwyższa oglądalnosć byla w czasie opowieści o koledze Misiewicza i wynosiła 7 mln w grupie 16-49 10 mln.Wyższa była tylko w czasie zapowiedzi dużych maluchów i małych megantów i w trakcie tańca,w którym odkleiła się brew Stefanowi Robaczkowi. Ale ogólnie to wzrost o 500% i niezmienna najwyższa oglądalność od chrztu Polski, przedwczoraj oglądało wydarzenia 11 mln.
Fakty tvn oglądało 14 mln widzów a w grupie 16-49 19mln. Najwyższa oglądalność była w czasie,gdy ogloszono kiedy rząd rozpocznie procedurę polexitu i wynosiła 23 mln. Była to najwyższa oglądalnosć od znalezienia Romulusa przez wilczycę,wtedy wynosiła 15mln,co jak łatwo policzyć daje wzrost o 600%.
odpowiedź
User
pod kryptum
Warto dodać, że w tym samym czasie rok temu wiadomości oglądało 299% więcej widzów i największy odpływ się zatkał. Po odetkaniu nic już nie było takie jak dawniej.
Wydarzenia choć wzrost jest nieustanny od setek lat,oglądało rok temu tego dnia o 3% mniej widzów,ale to przez skoki przez wodę, które zgromadziły wtedy milion widzów.
Fakty w tym czasie rok temu oglądało 300% więcej,ale wzrost jest ciągły i stały,a wynik ten był skutkiem awarii,za którą odpowiada władza,i jednorazowego odpływu widzów na transmisji nowego programu w tvp i w tv trwam. Była to surowo ukarana ciekawosć, ale kto pyta,i poznaje...
Oczywiscie nieustanny wzrost odnotowuje serwis koderski i wyborczej.
odpowiedź